TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

23 maart 2004

Tevredenheid over kredietverleners gemiddeld hoog Kwart twijfelt of men opnieuw zou kiezen voor dezelfde kredietverlener

Uit een grootschalig onderzoek van TNS NIPO blijkt dat de tevredenheid over kredietverleners vrij hoog is. Een kwart van de respondenten is licht tot sterk ontevreden over de kredietverlener. Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef die een persoonlijke lening of doorlopend krediet hebben afgesloten in de periode april 2002 tot en met april 2003.

Gemiddeld beoordeelt men de kredietverlener met een 7,3. Een kwart van de respondenten is minder tevreden en geeft als rapportcijfer een zes of lager. Van de 330.000 huishoudens die in de periode april 2002 tot en met april 2003 een krediet afsloten, twijfelen 91.000 huishoudens of zij nu opnieuw zou kiezen voor dezelfde kredietverlener.

De belangrijkste redenen van ontevredenheid zijn, in eerste instantie, foutieve of gebrekkige voorlichting door de kredietverlener, het niet nakomen van afspraken en een hoge rente ofwel hoge maandelijkse lasten. Daarnaast is een klein gedeelte ontevreden over de service en de klantvriendelijkheid van de kredietverlener.

Consumenten die een hoog rapportcijfer geven, zijn vooral tevreden over de service, klantvriendelijkheid en flexibiliteit. Ook worden genoemd de informatievoorziening, deskundigheid en de snelheid van handelen van de kredietverlener.

Uit het onderzoek blijkt verder dat in de periode april 2002 tot en met april 2003 gemiddeld 12.000 euro is geleend, tegen een rentepercentage van gemiddeld 7,5%. De gemiddelde looptijd van de leningen bedraagt zes jaar.

B6242 | Methode: CASI (TNS NIPObase) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in februari 2004. Hierbij zijn 504 huishoudens ondervraagd die een persoonlijke lening of een doorlopend krediet hebben afgesloten in de periode april 2002 tot en met april 2003.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Jeroen Snelders (tel: 020 522 54 91)