de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
23 maart BZ 2004-00217 U
2004
Onderwerp
Antwoorden op vragen van het Kamerlid Vendrik
over het Besluit van Eurostat
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de
vragen van het Kamerlid Vendrik aan de minister
van Financiën over het besluit van Eurostat
inzake overdrachten van bedrijven aan de
overheid in verband met de overdracht van
pensioenverplichtingen van bedrijven aan de
overheid.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
1. Heeft u kennisgenomen van het recente
besluit van Eurostat inzake de verwerking van
overgenomen pensioenverplichtingen in de
overheidsboekhouding?
Ja
2. Welke positie hebben De Nederlandsche
Bank (DNB) en het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) in dit besluit genomen?
DNB en het CBS hebben beiden in de advisering
aan Eurostat door het 'Committee on Monetary,
Financial and Balance of Payments Statistics'
(CMFB) de positie ingenomen dat er in deze casus
sprake zou zijn van een betaling zonder gevolgen
voor het EMU-saldo.
Het standpunt dat door DNB en het CBS in het
CMFB werd ingenomen, bleek echter een
minderheidspositie. Eurostat heeft het advies
van de meerderheid van het CMFB gevolgd, en
besloten dat er in dit geval wel sprake is van
een betaling met gevolgen voor het EMU-saldo.
3. Heeft u overleg gevoerd met DNB en het
CBS over de in te nemen? Zo ja, wat was uw inzet
en wat was het resultaat van uw actie?
4. Heeft u DNB en het CBS verzocht een
bepaalde positie in te nemen? Zo ja, wat was uw
inzet en wat was het resultaat van uw actie?
Ik heb geen overleg gevoerd met DNB en CBS, en
deze instanties dan ook niet verzocht een
bepaalde positie in te nemen.
5. Is hier sprake van creatief boekhouden?
Nee. Berekening van het EMU-saldo en de
EMU-schuld vindt plaats conform de bepalingen
van het Europees Stelsel van economische
Rekeningen (ESR) 1995. Het besluit van Eurostat
was nodig omdat het ESR 1995 onduidelijk was
inzake de verwerking in het EMU-saldo van
betalingen van bedrijven aan de overheid in de
context van overdracht van
pensioenverplichtingen door bedrijven aan de
overheid. Duidelijkheid over de precieze
budgettaire verwerking van dergelijke
geldstromen is van groot belang, juist ook om
het risico van 'creatief boekhouden' tegen te
gaan.
6. Zo ja, gaat u hiertegen optreden?
Nee (Zie antwoord 5).
7. Bent u van plan deze toegestane methode
te benutten bij de Voorjaarsnota teneinde het
begrotingstekort onder de 3% van het BBP te
brengen?
Nee.
8. Deelt u de mening dat dit besluit
onwenselijk is, aangezien eenmalige bijdragen
bij overname van pensioenverplichtingen door de
staat ten bate van het EMU-saldo gebracht mogen
worden, terwijl de daarmee samenhangende
verplichtingen buiten beeld blijven omdat zij
pas in de toekomst een negatief effect op het
saldo hebben?
Eurostat achtte het nodig om helderheid te
scheppen over de budgettaire verwerking van
betalingen van bedrijven aan de overheid in de
context van overdracht van
pensioenverplichtingen door bedrijven aan de
overheid. Zoals gesteld onderken ik het grote
belang van eenduidige en heldere voorschriften
bij de berekening van het EMU-saldo. Besluiten
van Eurostat die de helderheid inzake de
boekingsregels vergroten verwelkom ik dan ook.
Daarbij plaats ik de kanttekening het belangrijk
te vinden dat Eurostat op onafhankelijke wijze,
ondersteund door de adviezen van
materiedeskundigen uit het CMFB, zijn rol als
hoeder van de boekingsregels van het EMU-saldo
kan vervullen met het oog op transparante,
betrouwbare en vergelijkbare cijfers inzake het
EMU-saldo en de EMU-schuld. Een politieke
beïnvloeding van de standpuntbepaling van het
CMFB en Eurostat vind ik dan ook onwenselijk.
Een vraagstuk van een heel andere orde is in
hoeverre het verstandig is dat overheden
toekomstige pensioenverplichtingen van bedrijven
overnemen en vervolgens via een omslagstelsel
ten laste van de rijksbegroting brengen. Een
besluit hierover vereist een zorgvuldige
afweging waarbij de winst op korte termijn wordt
afgezet tegen verliezen op lange termijn, dit
mede bezien in het licht van (in de toekomst)
verder stijgende vergrijzingsuitgaven in de
lidstaten van de EU.
Voor Nederland wil ik benadrukken dat het
begrotingsbeleid van het Kabinet gericht is op
duurzaam gezonde overheidsfinanciën teneinde de
op ons afkomende vergrijzingsuitgaven te kunnen
opvangen. Voorts heeft Nederland ook in Europees
verband steeds benadrukt dat de
overheidsfinanciën van de lidstaten mede
beoordeeld moeten worden vanuit een lange
termijn perspectief, waarbij als vanzelfsprekend
ook rekening wordt gehouden met
pensioenverplichtingen van nationale overheden.
9. Deelt u de mening dat deze
boekhoudkundige verwerking een dubbele premie
zet op nationalisatie van pensioenverplichtingen
aangezien de eenmalige bijdrage van de sponsor
aftrekbaar is van de winstbelasting en voorts
tot een beter EMU-saldo leidt, terwijl in
werkelijkheid geen enkele vooruitgang op het
gebied van afdekken van vergrijzingslasten wordt
geboekt?
Indien betalingen van bedrijven aan de overheid
in het geval van overdracht van
pensioenverplichtingen door bedrijven aan de
overheid aftrekbaar zijn van het winstinkomen,
dan kan niet gesteld worden dat hierdoor een
dubbele premie ontstaat. Immers het voordeel dat
een bedrijf heeft bij aftrek van de betalingen
in kwestie gaat gepaard met een ongunstig effect
op het EMU-saldo vanwege lagere
belastingopbrengsten.
10. Acht u het niet buitengewoon vreemd, dat
een dergelijk gevoelig besluit wordt genomen
terwijl de politieke discussie over aanpassing
van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) woedt,
in het bijzonder de mogelijkheid om de omvang
van nationale pensioenbesparingen een rol te
laten spelen bij de beoordeling van nationale
begrotingsposities en nationale
stabiliteitsprogramma's?
Nee, er was op korte termijn technische
helderheid nodig over de correcte boeking in het
EMU-saldo van overgenomen
pensioenverplichtingen.
11. Bent u van plan dit besluit te agenderen
voor de komende Ecofinraad? Zo ja, welk doel
streeft u na?
De recente besluiten van Eurostat op het terrein
van de pensioenen zijn op mijn initiatief al
besproken in de Eurogroep en in de Ecofinraad.
Het Economische en Financieel Comité (EFC) is
gevraagd te bezien hoe voorkomen kan worden dat
statistische wijzigingen een gezond beleid
doorkruisen.
12. Deelt u de mening dat deze kwestie opnieuw
aantoont dat het debat over verandering van het
SGP snel moet uitmonden in nieuwe regels?
Nee.
13. Zo ja, wat zal uw bijdrage zijn in dit
debat?
Zie antwoord op vraag 11 en 12.
14. Heeft u een goed gesprek gehad met uw
Duitse ambtgenoot, de heer Eichel? Is het
besluit van Eurostat nog onderwerp van overleg
geweest? Zo ja, wat was de uitkomst daarvan?
Ik heb een goed gesprek gehad met mijn Duitse
collega. Wij hebben niet gesproken over het
besluit van Eurostat.
15. Heeft u binnenkort een ontmoeting met de
Belgische minister van Begroting? Zo ja, gaat u
daar uw opvattingen over het besluit melden?
De Belgische Minister van Financiën is lid van
de Eurogroep en de Ecofin.
Ministerie van Financiën