NMA
DTe wil duidelijke energierekening voor consument
De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) constateert, mede naar
aanleiding van een groot aantal klachten, dat de energierekening nog
vaak onvoldoende duidelijk is voor consumenten. Daarom gaat DTe
binnenkort met de Nederlandse energiebedrijven om de tafel zitten om
eenduidige criteria te formuleren waaraan een energierekening dient te
voldoen.
Uit de klachten blijkt dat niet altijd duidelijk is hoe de
energiebedrijven de door DTe vastgestelde maximumtarieven voor gas- en
elektriciteit verrekenen in hun tarieven. Eén van de oorzaken hiervoor
is dat de periode waarop de nota betrekking heeft vaak afwijkt van de
periode waarvoor het tarief is vastgesteld. Hierdoor is het voor veel
consumenten niet mogelijk na te gaan of de bedragen op de nota ook
juist zijn. DTe staat voor goede marktwerking en concurrentie op de
energiemarkt die uiteindelijk ten goede komt aan de consument. Daarbij
hoort een energierekening waarvan consumenten zelf kunnen nagaan of
deze juist is.