AutoRai

23-3-2004

Mercedes-Benz 300 SL: 50 jaar jong

Slechts weinig auto's is eeuwige jeugd beschoren. De Mercedes-Benz 300 SL Coupé behoort tot deze selecte groep. Het concern presenteerde de sportwagen in februari 1954 op de "International Motor Sports Show" in New York en sindsdien wordt hij binnen de automobielindustrie gezien als een icoon.

In 1999 werd hij zelfs gekozen tot "Sportwagen van de Eeuw". Met zijn vlakke, elegante carrosserie heeft hij nog altijd een jeugdige uitstraling. Het verhaal van de 300 SL is tegelijkertijd het verhaal van Maximilian E. Hoffman: de Amerikaanse importeur drong er bij de fabriek op aan, een dergelijke auto te bouwen - en hij kreeg hem! De productie van de coupé startte in 1954 en werd 1.400 auto's later in 1957 gestopt. Maar de 300 SL leeft nog steeds.

De auto is een publiekstrekker, vanwege zijn vleugeldeuren. Hierom draait het hele design. Vanwege zijn wonderschoon uitgespreide vleugeldeuren krijgt de 300 SL in Engelstalige gebieden de bijnaam "Gullwing". De carrosserie van de 300 SL wordt grotendeels uit hoogwaardig staalplaat gefabriceerd, de motorkap, de kofferbak, de dorpel- en deurbekleding zijn echter van aluminium.

De techniek van de 300 SL is voor een deel gebaseerd op de limousine van de Mercedes-Benz type 300 (W 186 II), een wagen die graag als vervoermiddel wordt gebruikt door staatshoofden en industriëlen en die onder de naam "Adenauer-Mercedes" bekend staat. De zescilinder motor wordt ingrijpend gemodificeerd en krijgt onder andere in plaats van een carburateur een direct ingespoten benzinemotor, in die tijd en nog lang daarna een technisch hoogstandje. Uiteindelijk komt het vermogen uit op 158 kW (215 pk). Hiermee kan de 300 SL, afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de achteras, een topsnelheid tot 260 km/u bereiken.

Het interieur van de 300 SL is dat van een edele sportwagen - gedegen, maar niet luxueus. Het dashboard van de 300 SL ziet er bijzonder opgeruimd en zeer overzichtelijk uit, de toerenteller en de snelheidsmeter springen daarbij natuurlijk gelijk in het oog.

Tijdens het rijden doen de letters "SL" van de 300 SL hun betekenis alle eer aan: de auto is sportief en licht. Een vermogen van 215 pk voor circa 1.300 kg staat garant voor een goede acceleratie, vooral met de passende eindoverbrenging aan de achteras. Het koppel van de motor zorgt voor het juiste aanloopmoment bij alle snelheden. De besturing werkt direct en het chassis zorgt voor een goede wegligging van de auto. Desondanks heeft de 300 SL ook grote kwaliteiten voor het leven van alledag die door vele eigenaren zeer op prijs worden gesteld.
Zij gebruiken de sportwagen graag als een snelle reiswagen die nauwkeurig reageert en de chauffeur niet teveel vermoeit.

De eerste exemplaren van de 300 SL worden in 1954 in Europa verkocht. Maxi Hoffman krijgt de eerste auto voor zijn klanten in maart 1955. In totaal worden 1.400 stuks geproduceerd, daarvan komen circa 1.100 stuks in de Verenigde Staten terecht. Vanaf 1957 is de comfortabele 300 SL Roadster (W 198 II) verkrijgbaar.

Het sportwagenhart van de 300 SL verleidt gerenommeerde coureurs en particuliere automobilisten over de gehele wereld om deel te nemen aan races en rally's voor sportwagens. De sportevenementen die vanaf 1955 worden georganiseerd zijn buitengewoon populair. Deze successen, maar vooral zijn markante en verleidelijke verschijning maken de Mercedes-Benz 300 SL al ten tijde van de productie ervan tot een klassieker. Dat is hij altijd gebleven en hij behoort nu tot de meest gewilde en waardevolle auto's ter wereld - al sinds vijftig jaar en beslist nog tot ver in de toekomst.