Ingezonden persbericht


PERSBERICHT NATIONALE THUISWINKEL AWARDS 2004

Leidschendam, 23 maart 2004

CONSUMENTEN KIEZEN BESTE WEBWINKELS VAN NEDERLAND

Meer dan 200.000 keer gestemd op favoriete webwinkels!

De winnaars van de Nationale Thuiswinkel Awards 2004 zijn bekend. Tijdens een besloten gala-avond ten overstaan van 400 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee zijn de jaarlijkse vak- en publieksprijzen uitgereikt. De Awards zijn georganiseerd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de branchevereniging Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Meer dan 150 deelnemende bedrijven
Uit meer dan 150 inzendingen zijn op 1 februari jl. de genomineerde bedrijven bekendgemaakt voor de vak- en publieksprijzen. Een 16-koppige vakjury onder leiding van Roel Pieper heeft de winnaars van de vakprijzen bepaald. Consumenten hebben tussen 1 februari en 21 maart massaal gestemd op www.thuiswinkelawards.nl.

7 Winnaars publieksprijzen 2004, meer dan 200.000 stemmen geteld! Fons van Westerloo, voorzitter van de publieksjury: 'Nederlanders hebben dit jaar werkelijk massaal gestemd op hun favoriete webwinkel. Vorig jaar brachten 22.000 consumenten een stem uit, dit jaar is het ongekende hoge aantal van 201.098 stemmen geteld, voorwaar een prestatie!' De winnaars van de publieksprijzen 2004 zijn:
27.629 stemmen tbv Consumentenelektronica, winnaar Dynabyte.nl (13.350 stemmen) 30.003 stemmen tbv Home Entertainment, winnaar Bol.com (15.410 stemmen) 25.947 stemmen tbv Kleding en Pers. verzorging, winnaar Otto.nl (11.759 stemmen) 31.367 stemmen tbv Reizen, winnaar Belvilla.nl (10.598 stemmen) 23.724 stemmen tbv Tuin- en Woninginrichting, winnaar Kwantum.nl (15.246 stemmen) 26.435 stemmen tbv Verzekeringen en (fin) diensten, winnaar KPN.com (13.947 stemmen) 35.993 stemmen tbv Warenhuizen, winnaar Wehkamp.nl (14.376 stemmen)

Vakjury olv Roel Pieper kiest winnaar vakprijzen 2004 De vakjury onder leiding van Roel Pieper, bestaande uit hoofdredacteuren van 9 mediapartners en 7 bekende vakgenoten, heeft de winnaars van de vakprijzen 2004 gekozen.

Beste Starter 2004
De site Bivolino.com is door de vakjury verkozen tot meest veelbelovende starter. De jury beoordeelt het van oorsprong Belgische bedrijf als 'vernieuwend', 'fantastisch', 'persoonlijk' en 'exclusief'. 'Een fantastisch concept dat aantoont dat ook de nieuwe economie niet zonder een goed shirt kan', aldus de vakjury.

Beste Catalogus 2004
De vakprijs beste catalogus is dit jaar toegekend aan de Herfst Winter Catalogus 2003 van Bon 'A Parte Postshop. De vakjury prijst zowel het gevoerde kledingassortiment als de vormgeving van de catalogus, 'Schitterend Deens design in de Nederlandse polder', zo spreekt de vakjury lovend.

Beste Webwinkel 2004
Centraal Beheer is de beste webwinkel volgens de vakjury. Het juryrapport heeft de jury grote waardering voor de wijze waarop Centraal Beheer invulling heeft gegeven aan haar website. Misschien wat saai, qua vormgeving, maar erg overzichtelijk en met veel praktische informatie.

BRANCHE INNOVATIE AWARD 2004 NAAR KIALA, NIEUW LANDELIJK NETWERK VAN AFHAALPUNTEN VAN PAKKETJES VOOR CONSUMENTEN

De Branche-Innovatie Award 2004 is uitgereikt aan Kiala. De Award werd door Wil Amian, voorzitter van Thuiswinkel.org, overhandigd aan Denis Payre, CEO en founder van Kiala, Europa's grootste, onafhankelijke netwerk van leveringspunten. Denis Payre werd in 996 door het Amerikaanse Business Week Magazine verkozen tot ondernemer van het jaar en door TIME Magazine in 2001 en 2002 opgenomen in de lijst van 25 meest vooruitstrevende ondernemers van Europa.

Uit het juryrapport:

'Kiala biedt consumenten die aankopen doe via catalogi, internet, televerkoop de mogelijkheid om pakketten snel in ontvangst te nemen, te betalen of terug te zenden, waar en wanneer hen dat het beste past.

De Kiala punten in Nederland bestaan uit inmiddels meer dan 400 buurtwinkels, kruideniers, drogisterijen, boekhandels, tankstations, etc) die gemakkelijk bereikbaar zijn, die lange openingstijden kennen en die ook in het weekeinde geopend zijn. De Kiala-punten bieden een optimale service zonder lange wachtrijen en beschikken bovendien over een voldoende ruime en veilige opslagruimte. De consument kan op deze manier profiteren van een snelle levering binnen een gegarandeerde leveringstermijn: hij of zij kan het pakketje ophalen op ieder gewenst moment, op ieder gewenst Kiala-punt'

De prijs is toegekend aan de in 2003 gerealiseerde of geïnitieerde, succesvolle, vindingrijke of veel belovende initiatief, innovatie of ontwikkeling ten behoeve van verkopen op afstand.

SPONSORS
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2004 zijn mogelijk gemaakt door: Hoofdsponsors: Clockwork, MasterCard, SBS Broadcasting, Selekt Mail, Selektvracht en De Telegraaf. Co-sponsors; Centric, HCN, Ilse Media, Kahuna, MailStreet, Microsoft, Postkantoren, Wallie en Way2Pay.

EINDE PERSBERICHT

STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.

De Stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren van onafhankelijke award verkiezingen voor de branche.

Met de uitreiking van de Awards beoogt de Stichting een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de branche, zowel bij bedrijven die verkopen op afstand aan consumenten als bij consumenten die kopen (gaan) op afstand.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht