Heliview Marketingservices


heliview
Business-to-business information

Dalend marktaandeel leasewagens

Volgens het onderzoek Fleetmanagement 2003, dat Heliview sinds 1995 jaarlijks uitvoert, zal het marktaandeel van leasewagens in 2004 teruglopen. Dit onder meer vanwege een verwachte daling van de totale zakelijk gebruikte personenwagens. Daarnaast zal de leasemarkt blijvend marktaandeel verliezen aan de koop van zakelijke personenwagens en privé-wagens waarvoor kilometervergoeding wordt verstrekt.

In 2002 was er bij zo'n 48% van alle vestigingen (met meer dan 10 werknemers) sprake van leasewagens, in 2003 is dit gedaald tot 40%. Naar verwachting zal deze dalende trend zich de komende jaren verder doorzetten.

Een daling van de leasepenetratie hoeft echter niet te leiden tot vermindering van het aantal lease-auto's. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het afgelopen jaar ondanks een afname van de leasepenetratie met 8%punt, er sprake is geweest van een lichte toename van het aantal leasewagens per vestiging (van 12,5 naar 13,8 wagens per vestiging). Naar verwachting zal deze toename van het aantal leasewagens niet doorzetten.

Prijs blijft belangrijkste keuzecriterium
De belangrijkste reden om voor een leasemaatschappij te kiezen is volgens de wagenparkbeheerders nog altijd prijs. Goede ervaringen in het verleden met de betreffende maatschappij en goede service komen respectievelijk op de tweede en derde plaats.

De top drie van de meest ingeschakelde leasemaatschappijen, komt niet overeen met de top 3 best scorende maatschappijen als we kijken naar de tevredenheid van de wagenparkbeheerders. Geen van de drie grootste partijen (LeasePlan, Auto Lease Holland en ING Carlease) komt in de top 3 voor als het gaat om de beste perfomance. Dit zijn namelijk ARM Autoleasing, Unilease en De Lage Landen (die gemiddeld beoordeeld worden met respectievelijk 7,9, 7,8 en 7,8). Wel wordt de markt steeds kritischer en bijna de helft van de wagenparkbeheerders maakt dan ook jaarlijks of meer vergelijking tussen de verschillende maatschappijen. Dit wil echter niet zeggen dat men vervolgens ook daadwerkelijk overstapt.

Monti grote onbekende
Maarliefst 80% van de wagenparkbeheerders heeft nog nooit gehoord van de nieuwe Europese wetgeving 'Monti',dit terwijl in oktober 2003 de markt zich aan deze nieuwe richtlijnen dient te hebben geformeerd. De verwachtte gevolgen van de nieuwe wetgeving zijn volgens de wagenparkbeheerder minimaal.

Heliview Research voert sinds 1995 jaarlijks onderzoek uit naar de ontwikkelingen binnen de zakelijke personenwagenmarkt. Het onderzoek is gebaseerd op de respons van ongeveer 1.000 wagenparkbeheerders werkzaam binnen vestigingen met meer dan 10 werknemers.

Over Heliview

Heliview Research is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.

Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten kunt u ook contact opnemen met Vincent de Pooter, Senior Analist, tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl