Heliview Marketingservices
heliview
Business-to-business information
Dalend marktaandeel leasewagens
Volgens het onderzoek Fleetmanagement 2003, dat Heliview sinds 1995
jaarlijks uitvoert, zal het marktaandeel van leasewagens in 2004
teruglopen. Dit onder meer vanwege een verwachte daling van de totale
zakelijk gebruikte personenwagens. Daarnaast zal de leasemarkt
blijvend marktaandeel verliezen aan de koop van zakelijke
personenwagens en privé-wagens waarvoor kilometervergoeding wordt
verstrekt.
In 2002 was er bij zo'n 48% van alle vestigingen (met meer dan 10
werknemers) sprake van leasewagens, in 2003 is dit gedaald tot 40%.
Naar verwachting zal deze dalende trend zich de komende jaren verder
doorzetten.
Een daling van de leasepenetratie hoeft echter niet te leiden tot
vermindering van het aantal lease-auto's. Uit het onderzoek blijkt
namelijk dat het afgelopen jaar ondanks een afname van de
leasepenetratie met 8%punt, er sprake is geweest van een lichte
toename van het aantal leasewagens per vestiging (van 12,5 naar 13,8
wagens per vestiging). Naar verwachting zal deze toename van het
aantal leasewagens niet doorzetten.
Prijs blijft belangrijkste keuzecriterium
De belangrijkste reden om voor een leasemaatschappij te kiezen is
volgens de wagenparkbeheerders nog altijd prijs. Goede ervaringen in
het verleden met de betreffende maatschappij en goede service komen
respectievelijk op de tweede en derde plaats.
De top drie van de meest ingeschakelde leasemaatschappijen, komt niet
overeen met de top 3 best scorende maatschappijen als we kijken naar
de tevredenheid van de wagenparkbeheerders. Geen van de drie grootste
partijen (LeasePlan, Auto Lease Holland en ING Carlease) komt in de
top 3 voor als het gaat om de beste perfomance. Dit zijn namelijk ARM
Autoleasing, Unilease en De Lage Landen (die gemiddeld beoordeeld
worden met respectievelijk 7,9, 7,8 en 7,8). Wel wordt de markt steeds
kritischer en bijna de helft van de wagenparkbeheerders maakt dan ook
jaarlijks of meer vergelijking tussen de verschillende maatschappijen.
Dit wil echter niet zeggen dat men vervolgens ook daadwerkelijk
overstapt.
Monti grote onbekende
Maarliefst 80% van de wagenparkbeheerders heeft nog nooit gehoord van
de nieuwe Europese wetgeving 'Monti',dit terwijl in oktober 2003 de
markt zich aan deze nieuwe richtlijnen dient te hebben geformeerd. De
verwachtte gevolgen van de nieuwe wetgeving zijn volgens de
wagenparkbeheerder minimaal.
Heliview Research voert sinds 1995 jaarlijks onderzoek uit naar de
ontwikkelingen binnen de zakelijke personenwagenmarkt. Het onderzoek
is gebaseerd op de respons van ongeveer 1.000 wagenparkbeheerders
werkzaam binnen vestigingen met meer dan 10 werknemers.
Over Heliview
Heliview Research is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten
kunt u ook contact opnemen met Vincent de Pooter, Senior Analist,
tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl