http://www.hcc.nl
HCC spant kort geding aan tegen Dell
HCC spant kort geding aan tegen Dell
HCC, de vereniging van computergebruikers, spant een kort geding aan
tegen Dell als de computerleverancier niet binnen 5 dagen haar eis
laat vallen dat klanten hun bestellingen volledig vooruit moeten
betalen. HCC heeft geconstateerd dat veel Dell-klanten op dit moment
schade ondervinden van het feit dat Dell 100% vooruitbetaling
verlangt. Dit onderdeel uit de algemene voorwaarden van de
computerleverancier is volkomen tegen de regels in, want volgens de
wet mag niet meer dan hooguit 50% aanbetaling worden verlangd.
Momenteel heeft HCC bij het Hof in Den Haag al een proces lopen tegen
Dell over de algemene voorwaarden, maar gezien de procedurele
termijnen die hierbij worden gehanteerd is nog onduidelijk wanneer het
tot een uitspraak zal komen. Mede naar aanleiding van de uitzending
van TROS Radar op 1 maart is echter gebleken dat Dell haar
leveringsverplichtingen regelmatig niet nakomt en ook de aanbetaling
niet wil terugstorten. HCC vindt dat zo snel mogelijk een halt moet
worden toegeroepen aan deze voor de consument zo nadelige positie en
om dit te bereiken is de belangenvereniging voor computerconsumenten
bereid zo nodig een kort geding aan te spannen.
Geen rechtszaak tegen Microsoft
HCC heeft besloten vooralsnog geen rechtszaak aan te spannen tegen
Microsoft vanwege de voorwaarden die dit bedrijf hanteert. In de ogen
van HCC blijven de Microsoft-voorwaarden 'juridische draken', maar
heeft de consument hier in de praktijk nauwelijks nadeel van zodat het
op dit moment weinig zin heeft daarover een rechtszaak te beginnen.
In oktober vorig jaar startte HCC een procedure bij het Hof in Den
Haag tegen de algemene voorwaarden van Dell. Tegelijkertijd liet de
vereniging voor computergebruikers weten te overwegen ook de
voorwaarden van Microsoft aan te pakken. Dell is een leverancier die
direct aan de consument levert en zich in de praktijk regelmatig op
zijn (onjuiste) leveringsvoorwaarden beroept. Hiervan ondervinden
consumenten direct nadeel. Bij Microsoft ligt dit anders: dit bedrijf
levert in eerste instantie niet direct aan de consument. Bovendien
ondervindt deze zoals het zich nu laat aanzien in de praktijk weinig
werkelijke problemen met de Microsoft-voorwaarden. Van invloed is ook
dat HCC en Microsoft indertijd met elkaar het gesprek zijn aangegaan
over de voorwaarden van de softwaregigant en ook in gesprek blijven,
terwijl Dell nooit heeft gereageerd op uitnodigingen van HCC om over
de voorwaarden te praten. Mochten er overigens HCC-leden zijn die door
de voorwaarden van Microsoft in problemen komen, dan kan dat voor HCC
alsnog reden zijn om naar de rechter te stappen.
Over HCC
HCC is dé vereniging van computergebruikers in Nederland en telt circa
200.000 leden. Het door HCC aangeboden dienstenpakket omvat de
magazines Computer!Totaal, PC Zone, Tips & Trucs, GamePro en ZOOM
Magazine; HCC Dagen en de portal HCCnet.nl. Daarnaast biedt HCC
diverse vormen van internettoegang via HCCnet.
---
---