NIEUWSBERICHTEN WESTERVOORTPOST
Geboren!
Op 6 maart 2004 is geboren: Justin, zoon van I.A.M. Hendriksen enW.B.
Boekhorst.
Aanvragen & vergunninge
Bouwaanvraag:
* Waemelslant 73A, uitbreiden woning
Reclameaanvraag:
* Het Vergun 22, aanbrengen reclamebord
Verleende bouwvergunningen:
* Het Geerken 260-270, plaatsen berging
* Achterse Weide 30, uitbreiden woning
* t Jufferblock 38, verbouw/uitbreiding woning
Vrijstellingsprocedure:
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat zij
voornemens zijn vrijstellingen te verlenen voor de volgende
bouwplannen:
1. bouw berging, Mosterdhof 85;
2. bouw berging, Mosterdhof 87;
3. plaatsing directiekeet, Vrouwenslag 30
De bouwplannen zijn strijdig met de desbetreffende bestemmingsplannen.
Voor de bouwplannen 1 en 2 is vrijstelling mogelijk op basis van
artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Bouwplan 3 heeft een tijdelijk karakter, tot uiterlijk 1 januari 2008,
en houdt verband met het gemeentelijk rioleringsplan. Voor dit
bouwplan is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 17 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening.
De bouwplannen 1 en 2 liggen ter inzage vanaf 18 maart 2004 tot 15
april 2004 bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Voor bouwplan 3 geldt
een kortere termijn: van 18 maart a.s. tot 1 april a.s. Inzage kan
plaatsvinden op werkdagen van 8:30 12:30 uur en op afspraak tussen
14:00 16:00 uur. Binnen die termijn kan een ieder zijn of haar
zienswijze bekend maken bij burgemeester en wethouders.
Nadere informatie, onder meer over de concrete data van de verleende
vergunningen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531
Overige verleende vergunningen
Voorde hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde ontheffingen,
vergunningen en toestemmingen verleend:
* Gemeente Westervoort, voor het kappen van 4 eiken aan de Weem voor
de huisnummers 12 (op het pleintje) en 16 t/m 18.
* Gemeente Westervoort, voor het kappen van 4 haagbeuken aan de
Vaalmanstraat voor de huisnummers 44 en voor 45 t/m 47.
* De Kemfkens 1, voor het kappen van 1 ceder en 1 pruimenboom.
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Openbare Werken, tel.
3179363 (kapvergunningen).
Heeft u bezwaar?
Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen ,
dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken
bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college
van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De
termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit
besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De
indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken
belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals
schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de
Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM
te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de
rechtbank kan u over deze kosten informeren.
Registratie als kiezer Europees Parlement
De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat meerderjarige
inwoners (op 10 juni 2004 18 jaar of ouder) van Westervoort met de
nationaliteit van een EG-lidstaat (en niet de Nederlandse!) zich
kunnen laten registreren bij de afdeling Publiekszaken om deel te
nemen aan de verkiezingen voor het Europese parlement op donderdag 10
juni 2004. Een verzoek om registratie (Y-32) dient uiterlijk op 28
april 2004 ingeleverd te zijn bij de afdeling Publiekszaken.
Tevens kunnen inwoners van Westervoort, afkomstig uit
aspirant-lidstaten zich onder voorbehoud laten registreren. Indien
deze aspirant-lidstaten per 1 mei 2004 daadwerkelijk toetreden tot de
Europese Unie kunt u als inwoner van Westervoort, indien u de
nationaliteit van een betreffende lidstaat bezit en zich uiterlijk op
28 april 2004 hebt laten registreren deelnemen aan de verkiezingen op
10 juni a.s..
N.B. Indien u in 1999 reeds in Nederland hebt deelgenomen aan de
verkiezingen voor het Europese Parlement dan staat u nog geregistreerd
als kiesgerechtigde.
Voor alle duidelijkheid even de landen die thans deel uitmaken van de
EU:
· België, Bondsrepubliek Duitsland, Denemarken, Finland,
Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk,
Portugal, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zweden (en Nederland uiteraard)
De volgende aspirant-lidstaten treden mogelijk per 1 mei 2004 toe tot
de gemeenschap:
· Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen,
Slovenië, Slowakije en de Tsjechische Republiek.
Mocht u als kiezer in het buitenland wonen dan kunt u tot 28 april
a.s. een verzoek indienen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in
het buitenland of Burgemeester en Wethouders van Den Haag om
geregistreerd te worden als kiezer voor deze verkiezingen. Tevens kunt
u aangeven op welke wijze u aan de stemming deel wilt nemen. (D-3)
Mocht u op 10 juni vanwege werkzaamheden van uzelf of partner in het
buitenland verblijven dan kunt u tot 13 mei 2004 een verzoek indienen
om per brief, internet of telefoon te mogen stemmen
(M-3)
Mocht u van een van de bovenstaande mogelijkheden gebruik willen maken
of andere vragen hebben over de verkiezingen dan kunt u contact
opnemen met de afdeling Publiekszaken, tel. 026-3179330/331.
Inzage besluitenlijsten raad, raadscommissies en college
In 2003 is in werking getreden de aanpassingswet dualisering
gemeentebestuur.
Het belangrijkste gevolg van deze aanpassingswet is, dat het college
van burgemeester en wethouders, de raad en de raadscommissies
verplicht zijn om de besluitenlijsten van hun vergaderingen openbaar
te maken, tenzij geheimhouding is opgelegd of als het gaat om
informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar
belang.
Binnen onze gemeente was het al gebruikelijk dat de besluitenlijsten
van de raad en de raadscommissies ter inzage werden gelegd.
Sinds voornoemde datum worden dus ook de besluitenlijsten van het
college ter inzage gelegd.
Inzage kunt u verkrijgen op het gemeentehuis, tervisiekamer, wekelijks
vanaf donderdagochtend tijdens de gebruikelijke openingstijden (zie
gemeentegids).
De nieuwe wet werk en bijstand
Werk staat voorop
Vanaf 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) in
werking getreden. Deze wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw). Op
het gebied van het verstrekken van bijstand en de terugkeer naar de
arbeidsmarkt gaan een aantal zaken hierdoor veranderen. De Wwb gaat
uit van de gedachte dat iedere Nederlander in principe in zijn eigen
levensonderhoud moet kunnen voorzien. Alleen wanneer dit (tijdelijk)
niet mogelijk is, zal de gemeente een uitkering verstrekken. Een
bijstandsgerechtigde zal binnen zijn mogelijkheden moeten proberen via
betaald werk zelf in zijn levensonderhoud te gaan voorzien. Indien dit
niet lukt, zal door de gemeente zo mogelijk ondersteuning worden
verleend, waarbij ook gesubsidieerd werk aan de orde kan zijn. Het
einddoel is wel altijd ongesubsidieerde arbeid. Zo lang als men nog
geen werk gevonden heeft, houdt men recht op een bijstandsuitkering.
Hier staan wel verplichtingen tegenover.
Algemene arbeidsplicht
In de Wwb is in principe iedere bijstandsgerechtigde verplicht om naar
vermogen te zoeken naar algemeen geaccepteerde arbeid. Alleen als er
dringende redenen zijn kan de gemeente een cliënt tijdelijk ontheffen
van deze verplichting. Of sprake is van dringende redenen is altijd
ter beoordeling van de gemeente. Zij zal hierbij wellicht gebruik
maken van adviseurs, zoals een arts of een psycholoog. Een ontheffing
van de arbeidsverplichtingen wordt niet automatisch meer verleend voor
alleenstaande ouders met kinderen jonger dan vijf jaar. Wel moet de
gemeente er rekening mee houden dat de ouder het werk kan combineren
met de zorgtaken. Indien er geen mogelijkheden zijn, kan een
tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting worden verleend. De
arbeidsverplichting geldt in principe voor iedereen tot 65 jaar.
Algemeen geaccepteerde arbeid
In de Wwb wordt gebruik gemaakt van de term algemeen geaccepteerde arbeid.
Hiermee wordt arbeid bedoeld die door vrijwel iedereen als normaal gezien
wordt. Het betekent ook dat een bijstandsgerechtigde tevens banen dient aan te
nemen, die niet aansluiten bij zijn opleiding of werkervaring.
Bijzondere bijstand
In de Wwb is het voor de gemeente niet meer toegestaan om bepaalde
groepen aan te wijzen, waaraan zonder de noodzaak van de te vergoeden
kosten vast te stellen, bijzondere bijstand wordt verleend. Bij iedere
aanvraag bijzondere bijstand moet de individuele noodzaak voor
vergoeding van de kosten worden vastgesteld.
Langdurigheidstoeslag
Aan mensen die reeds langere tijd een inkomen op bijstandsniveau
hebben, kan mogelijk een langdurigheidstoeslag worden toegekend. Deze
toeslag is geheel nieuw in de bijstandswet en wijkt af van de
gemeentelijke regeling, die voor het jaar 2003 is getroffen. Men moet
gedurende 5 jaar of langer ononderbroken een inkomen op
bijstandsniveau hebben gehad en in die periode voldoende hebben gedaan
om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden.
Rol van de gemeente
De gemeente is met de invoering van de Wwb geheel financieel
verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Wwb. Er is sprake
van een grote beleidsvrijheid. Op een aantal terreinen dient de
gemeente verplicht haar beleid in verordeningen vast te leggen. De
ontwikkeling van nieuw beleid zal in 2004 plaatsvinden. Het nieuwe
beleid zal in verordeningen worden vastgelegd. De gemeente zal door
middel van voorlichting de cliënten op de hoogte stellen wat het
nieuwe beleid gaat inhouden en wat de belangrijkste wijzigingen in uw
situatie zijn door de invoering van de Wwb.
Meer weten?
Indien u meer wilt weten over de Wet werk en bijstand, kunt u terecht
bij de website van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, www.szw.nl. U kunt tevens terecht bij Postbus 51,
www.postbus51.nl , waar u de gratis brochure De nieuwe Wet werk en
bijstand, zo snel mogelijk weer aan het werk kunt bestellen. U kunt
ook gratis bellen met 0800-8051. Indien u meer informatie wenst over
uw persoonlijke situatie, kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 12.00
uur terecht bij de balie van de afdeling Sociale Zaken. U kunt tevens
op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur telefonisch contact opnemen met
de afdeling Sociale Zaken op telefoonnummer 026-3179361.
Gemeente Westervoort