Huishoudbeurs
22 mrt 2004
HUISHOUDBEURS 2004: VAN BEURS NAAR SUCCESVOL EVENEMENT
De 59-ste editie van de Huishoudbeurs is succesvol verlopen. Het
evenement, dat van 12 tot en met 21 maart in Amsterdam RAI werd
gehouden, trok 220.203 bezoekers. Minder dan vorig jaar, maar in
tegenstelling tot 2003 waren er dit jaar geen gratis kaarten. De
bezoekers waardeerden de Huishoudbeurs nieuwe stijl met het
rapportcijfer 7.4. De negen-maanden-beurs, die tijdens de laatste vijf
dagen van de Huishoudbeurs werd gehouden, kreeg zelfs een 7.6.
Het thema van de Huishoudbeurs 2004 was tevens een belofte: Funshoppen
wordt een belevenis. Het was voor het eerst dat de Huishoudbeurs meer
kenmerken van een evenement in zich had en die opzet blijkt aan te
slaan bij het publiek. Zonder de vaste bezoekers uit het oog te
verliezen was er communicatie vooraf richting nieuwe specifieke
doelgroepen en werd er gewerkt aan een evenement dat zowel informatie,
inspiratie als entertainment in zich herbergde. Die opzet slaagde, de
beurs bood niet alleen entertainment in de vorm van de diverse
theaters, maar er waren ook doorlopend optredens van artiesten,
demonstraties en zelfs concerten.
De Huishoudbeurs 2004 kende een inspirerend programma. Demonstraties
in het Kooktheater, modeshows en make overs in het Mode &
Metamorfose-theater en de diverse shows in het Dierenvriendentheater
werden druk bezocht, net als optredens van diverse artiesten in de
Funshop Entree. Deze laatste ruimte, die al een uur voor de
beursopening toegankelijk was, voorzag duidelijk in een behoefte. Vele
duizenden bezoekers begonnen er hun dagje Huishoudbeurs. De
flankerende negen-maanden-beurs trok een groot aantal jonge of
aanstaande ouders en oogstte veel waardering. 92 procent van de
bezoekers gaf aan tevreden of zeer tevreden te zijn.
Entertainment Met name in het laatste weekend zorgde het jubilerende
Herôme voor veel muzikaal entertainment. Nadat op zaterdag een
wereldrecordpoging voor de grootste manicure succesvol uitpakte (250
bezoeksters van de Huishoudbeurs kregen tegelijkertijd een hand- en
nagelverzorging) zorgde zangeres Hind voor een vlammende afsluiting
van de laatste beurszaterdag. De opbrengst van alle Herôme-manicures
op de Huishoudbeurs, 9.255 euro, ging naar goede doelen als Stichting
Nationaal Fonds Kinderhulp, Villa Pardoes en Orange Babies. Voor een
daverend slotakkoord op zondag zorgden Anita Meijer en Lee Towers.
Het nieuwe Huishoudbeurs-concept bleek aan te slaan bij de bezoekers;
meer dan 50 procent gaf aan zo goed als zeker terug te komen voor de
editie van 2005. De eerste reacties van de exposanten op de
Huishoudbeurs en de Negen Maanden Beurs zijn positief. Veel deelnemers
deden goede zaken en een respectabel aantal van hen tekende alweer in
voor de Huishoudbeurs van volgend jaar. In 2005 is er sprake van twee
kroon-edities, want dan betreft het de zestigste Huishoudbeurs en de
twintigste negen-maanden-beurs.
De Huishoudbeurs van volgend jaar is van 1 tot en met 10 april 2005.
Amsterdam, 21 maart 2004
---
Noot voor de redactie,
Amsterdam RAI