Ingezonden persbericht
Den Haag, 22 maart 2004
PvdA roept op tot steun scheepsbouw
Begin januari 2004 werd duidelijk dat de Europese Commissie een voorstel zal doen tot verlenging tot 31 maart 2005 van het tijdelijke defensiemechanisme. Dit betekent dat het overheden in Europa wordt toegestaan hun scheepsbouw te ondersteunen. Minister Brinkhorst heeft laten weten niet mee te doen met deze verlenging van de subsidieregeling omdat daarvoor geen financiële ruimte zou zijn. Zonder de noodzakelijke financiële steun zal de scheepsbouw in Nederland omvallen.
Het streven is naar eerlijke concurrentieverhoudingen op Europees niveau. Dat is echter nog niet het geval. In andere Europese landen worden de scheepswerven door de overheden gesteund. In Duitsland, Spanje, Portugal en Italië wordt de scheepsbouw indirect gesubsidieerd. Hierdoor kan er binnen Europa geen sprake zijn van eerlijke concurrentie. Deze landen kunnen, dankzij de indirecte overheidssteun, goedkoper schepen bouwen dan Nederlandse werven. De PvdA is van mening dat er, zolang er geen sprake is van een eerlijke concurrentiepositie, de overheid de Nederlandse werven zou moeten steunen. De zeescheepsbouw is een belangrijke schakel in een keten. Het omvallen van de scheepswerven betekent ook een slechtere toekomst voor de reparatiewerven. Dit brengt weer met zich mee dat de haven van Rotterdam minder aantrekkelijk wordt, waardoor Nederland als doorvoerland in het geding komt.
Het open blijven van de werven is tevens van belang is voor de werkgelegenheid. Het verlies van werkgelegenheid kan oplopen tot enkele duizenden arbeidsplaatsen. Wereldwijd bevindt de Nederlandse scheepsbouw zich op hoog niveau. De ontwikkeling van en de kennis die Nederland heeft op maritiem gebied kan alleen met het openhouden van de werven behouden blijven.
Investeren in de scheepswerven is geen bodemloze put. De ¤ 60 mln. die ter beschikking zijn gesteld in het kader van de zogeheten TROS-regeling heeft ¤ 1 miljard opgeleverd.
Minister Brinkhorst geeft toe dat de scheepsbouw een belangrijke, technisch geavanceerde sector is. Het kabinet moet dan ook bereid zijn deze sector te steunen met een garantie- en/of subsidieregeling fiscale facilitering, zoals de Europese Commissie voorstelt. De scheepsbouw is een sterke sector maar als Brinkhorst zijn voorgenomen beleid doorzet zal de scheepsbouw zeker afglijden.
Voor nadere informatie: Luuk Blom, 06 - 1830 6005