Nederlandse Organisatie Voor Energie en Milieu
22-03-2004
PAV
Programma Alternatieve Verwerkingsmethoden Slachtbijproducten (PAV)
* Waarom een programma voor alternatieve verwerking van slachtbijproducten?
+ Verbod op dierlijke eiwitten uit slachtbijproducten in veevoeders
+ Nog geen pasklare oplossingen voorhanden
+ Marktpartijen aan zet
+ Herziening van het Destructiebestel
* Europese aanbesteding
* De opdrachten zijn verdeeld
* Vooruitblik
* Vragen en/of opmerkingen over PAV?
---
Waarom een programma voor alternatieve verwerking van
slachtbijproducten?
Verbod op dierlijke eiwitten uit slachtbijproducten in veevoeders
Naar aanleiding van het verbod op dierlijke eiwitten in veevoeders
zijn Nederlandse slachterijen op zoek naar alternatieve
verwerkingsmogelijkheden voor een deel van de slachtbijproducten uit
de verschillende categorieën.
Nog geen pasklare oplossingen voorhanden
Omdat het probleem vrij recent is ontstaan, zijn er nog geen pasklare
oplossingen voor de slachterijen. Zowel op het gebied van wetgeving
als op het gebied van marktwerking zijn er knelpunten. De slachterijen
ervaren hinder door onduidelijkheden in de interpretatie van de
bestaande wet- en regelgeving. Bovendien hebben de slachterijen te
weinig financiële draagkracht en kennis om te kunnen investeren in de
ontwikkeling van betere verwerkingstechnologieën. Zij zijn daarbij
vooral onzeker over de werkelijke kosten en bedrijfszekerheid van de
te gebruiken technologie.
Marktpartijen aan zet
Het Programma PAV heeft tot doel deze knelpunten voor de slachterijen
te helpen wegnemen. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de
marktpartijen zelf de verwerkingsmethoden ontwikkelen. Daarbij moet de
overheid goed inzicht worden geboden in de manier waarop
slachtbijproducten verwerkt gaan worden en door welke bedrijven. De
overheid moet immers de voedselveiligheid en volksgezondheid
waarborgen.
Herziening van het destructiebestel
Het programma alternatieve verwerkingsmethoden slachtbijproducten
(PAV) is onderdeel van de herziening van het destructiebestel die het
ministerie van LNV in gang heeft gezet. Andere onderdelen van deze
herziening zijn een evaluatie van de nationale wet- en regelgeving op
het terrein van destructie en de toepassing van de Europese
verordening van dierlijke bijproducten.
De herziening van het destructiebestel heeft als doel te bezien of
versterkte marktwerking op het terrein van dierlijke bijproducten
mogelijk is. Voor meer informatie over het doel van de herziening, zie
de brief van 21-10-2003 van de minister van LNV aan de Tweede Kamer.
Europese aanbesteding
SenterNovem is in eerste instantie op zoek gegaan naar bedrijven in de
Europese Unie die over verwerkingsinstallaties beschikken. Om te
garanderen dat de verwerking door deze bedrijven realistisch zou zijn,
stelden we de eis dat deze bedrijven moeten samenwerken met een
Nederlandse slachterij. Op verzoek werden partijen met elkaar in
contact gebracht. Vervolgens heeft SenterNovem in samenwerking met
het Nederlands Inkoop Centrum (NIC) via een Europese aanbesteding 7
partijen uit de geïnteresseerde consortia van bedrijven geselecteerd
en uitgenodigd een offerte in te dienen voor de uitvoering van een
demonstratie.
Belangrijke criteria bij de selectie van consortia waren onder meer de
beschikbaarheid van een locatie voor een verwerkingsinstallatie in
Nederland, een passende technologie en het kunnen omvatten van de
gehele verwerkingsketen. Voor wie een overzicht wil hebben van de
eisen die aan de consortia zijn gesteld, is een kopie van de
selectieleidraad beschikbaar. Neem hierover contact met SenterNovem
op.
De opdrachten zijn verdeeld
In juni zijn zeven aanbiedingen binnengekomen voor de alternatieve
verwerking van slachtbijproducten. Het gaat om slachtbijproducten uit
de verschillende sectoren en van alle categorieën. In juli en augustus
heeft de begeleidingscommissie de aanbiedingen volgens de criteria uit
de selectieleidraad beoordeeld. In iedere slachterijsector werd de
beste aanbieding geselecteerd. Begin november zullen naar verwachting
de contracten getekend kunnen worden en zullen de namen van de
contractanten via deze website bekend gemaakt worden.
De demonstraties zullen zoveel mogelijk lijken op de verwerking zoals
deze qua schaalgrootte en onder normale omstandigheden in de praktijk
plaats kunnen vinden. De betrokken slachterijen zullen al de
grondstoffen leveren en de verwerkingsinstallaties zullen gedurende 20
weken 'vol-continu' draaien. Bij de demonstraties kunnen alle
geïnteresseerde partijen met eigen ogen zien of de verwerkingsmethoden
goed werken en inpasbaar zijn in het eigen bedrijf. Daarnaast kunnen
de controlerende instanties verifiëren of de installaties
daadwerkelijk aan de wettelijke eisen voldoen. Bij de demonstraties
gaat het overigens niet alleen om de verwerking van de
slachtbijproducten, maar om de gehele keten vanaf de slachtlijn tot
een eindproduct.
Wie geïnteresseerd is in de gedetailleerde eisen aan de installaties
en de demonstraties kan contact opnemen met SenterNovem voor een
exemplaar van het "programma van eisen".
Vooruitblik
Het is de bedoeling dat medio 2005 de bouw van installaties is
begonnen. De feitelijke demonstraties worden dan eind 2005 - begin
2006 afgerond.
Vragen en/of opmerkingen over PAV?
Bij vragen kunt u contact opnemen met SenterNovem, Martijn Moonen,
tel.: 030-239 3485.
---
De informatie op deze internetpagina werd het laatst gewijzigd op:
18-10-2004