Ingezonden persbericht
Hardinxveld-Giessendam/Papendrecht, 19 maart 2004
Sleephopperzuiger Oranje: kostenefficiënte aanwinst voor Boskalis vloot
Minister Peijs doopt nieuwe sleephopperzuiger van Boskalis
Morgen, zaterdag 20 maart 2004, rond 18.00 uur zal mevrouw drs. K.M.H. Peijs, Minister van Verkeer en Waterstaat, de doop en tewaterlating verrichten van sleephopperzuiger 'Oranje'. Dit baggerschip wordt gebouwd door Merwede Shipyard te Hardinxveld-Giessendam, in opdracht van Westminster Dredging Company, de Britse dochtermaatschappij van Koninklijke Boskalis Westminster nv.
De 'Oranje' is de tweede van twee nieuwe hoppers die Boskalis momenteel laat bouwen. Haar zusterschip 'Prins der Nederlanden' werd in augustus 2003 gedoopt en te water gelaten en is binnenkort operationeel. Beide schepen hebben een lengte van 156 meter en een beuninhoud van circa 16.000 m³. De schepen, die speciaal zijn ontworpen voor het baggeren en vervoeren van zand en slib, zullen door Boskalis wereldwijd worden ingezet op baggerprojecten zoals landaanwinning en aanleg van havens. De bouw van de hopper 'Oranje' past in de meerjarige vlootplannen van Boskalis. Deze plannen voorzien deels in uitbreiding van capaciteit gezien de marktontwikkelingen en deels in vervanging van ouder tonnage door zeer efficiënte, state of the art schepen. Zo werd in november 2000 de mid-size hopper 'Coastway' (4.900 m³) te water gelaten en werd in 2002 de jumbohopper 'WD Fairway' verlengd tot een megahopper van 35.500 m³. De 'Oranje' en haar zusterschip 'Prins der Nederlanden' zullen 'cost leaders' zijn in hun klasse. De 'Oranje' zal in de tweede helft van 2004 in de vaart worden genomen.
Innovatief en efficiënt
De 'Oranje' heeft een zeer innovatief en efficiënt ontwerp. Het schip heeft een groot laadvermogen bij relatief geringe diepgang en kan tot op grote diepte baggeren. Daarnaast zijn zwaartekrachtbokken toegepast die dienen om de zuigbuizen in en uit het water te bewegen en heeft het schip, door innovatieve beunvorm, minder bodemdeuren dan gebruikelijk nodig om snel te lossen. De (lek)stabiliteitseisen van het schip liggen hoger dan de internationale standaards en het schip kent vier 'control and monitoring' systemen: een DP/DT (dynamic positioning and dynamic tracking) systeem, dat het mogelijk maakt het schip zeer nauwkeurig op een vastgestelde positie te houden, een 'dredge control system', een 'hopper monitoring system' en een 'alarm en monitoring system'.
Specificaties sleephopperzuiger 'Oranje'
Lengte over alles : 156,00 m
Lengte tussen loodlijnen : 135,95 m
Breedte : 28,00 m
Holte : 15,00 m
Diepgang op baggermerk (DLL) : 12,02 m
Maximale baggerdiepte : 81,5 m
Hopper capaciteit : 15.850 m³
Laadvermogen (DLL) : 27.480 t
Snelheid tijdens proefvaart : 16,40 kn
Totaal geïnstalleerd vermogen : 19.500 kW
Hoofdgeneratoren : 2 x 8.000 ekW
Hulpgenerator : 1.540 ekW
Boegschroef : 1.500 kW
Vermogen baggerpompen : 2 x 4.400 kW
Vermogen jetpompmotoren : 3 x 1.000 kW
Diameter zuigbuizen : 2x 1,00 m
Accommodatie : 40 personen
Classificatiebureau : Bureau Veritas
Een sleephopperzuiger is een zelfvarend baggerschip dat al varende haar ruim (of beun) laadt door middel van één of twee zuigbuizen. Deze zuigbuizen zijn uitgerust met sleepkoppen die over de waterbodem worden gesleept. De lading kan onder meer worden gelost via bodemkleppen of via een leegzuigleiding. De ruim 300 eenheden tellende baggervloot van Boskalis omvat meer dan 30 sleephopperzuigers.
Profiel Boskalis
Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten. De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Met tien belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt de onderneming zich op alle in het baggeren voorkomende diensten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over vijf continenten. Boskalis heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst.
Profiel Merwede
Merwede Shipyard is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van maatwerkschepen met een hoog technologisch gehalte. Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1902 bouwt de werf baggerschepen en heeft zich daarmee in deze marktsector een vooraanstaande internationale marktpositie verworven.
Naast baggerschepen bouwt Merwede onder meer veerschepen, zware ladingschepen, oceanografische onderzoeksvaartuigen, offshore werkschepen en luxe riviercruiseschepen.
Elk scheepsontwerp wordt door de werf zelf ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Dit waarborgt een goede beheersbaarheid van het complexe ontwerptraject en de aansluiting met het productieproces.
De werf beschikt over een overdekte bouwhelling voor schepen tot een lengte van bijna 200 meter, bij een maximale breedte van ruim 28 meter.
Merwede Shipyard is een volledige dochteronderneming van IHC Caland N.V., de aan de AEX-Effectenbeurs genoteerde houdstermaatschappij van een internationale groep van industriële bedrijven werkzaam in de offshore-, bagger- en scheepsbouwsector.
Noot voor de redactie,