PERSBERICHT - 2004-03-18
Oostenrijks Toeristenburo steekt dit jaar 32 miljoen in marketing
Nieuwe campagne: Eindelijk. Oostenrijk
Eindelijk, Oostenrijk. Dat is het thema van de nieuwe campagne,
waarmee Oostenrijk de toerist wil laten weten "dat dáár alles wat de
wondere wereld van reizen te bieden heeft in al zijn charme terug te
vinden is". Het Oostenrijks Toeristenburo investeert dit jaar ongeveer
32 miljoen euro in marketing, waarvan 6,5 miljoen in klassieke
reclame. Hewt çorporate design' voor de gezamenlijke marketing
activiteiten wordt volledig vernieuwd.
In de nieuwe campagne van het
Oostenrijks Toeristenburo spelen Pinguïns Joe & Sally een hoofdrol.
Zij zijn wereldreizigers die alle mooie plekjes van de wereld al eens
gezien hebben. En begin dit jaar ontdekten, dat alles wat de wondere
wereld van reizen te bieden heeft, in al zijn charme is terug te
vinden in Oostenrijk. Verder reizen is dus niet meer nodig, ze hebben
in Oostenrijk éindelijk gevonden wat ze zochten, Eindelijk.
Oostenrijk.
De geestelijk vader van de twee reizende pinguïns Joe & Sally is Willy
Puchner, fotograaf en auteur uit Mistelbach/Niederösterreich. Als
peetvader was hij natuurlijk aanwezig bij de visuele opzet van de
nieuwe campagne. Zijn project het verlangen van pinguïns, is in 1992
als boek verschenen waarin alle avonturen van Joe & Sally op
wereldreis te zien zijn. Willy Puchner publiceerde tot nu toe 15
boeken met fotos, teksten en tekeningen.
Het Oostenrijks Toeristenburo investeert dit jaar ongeveer 32 miljoen
euro in marketing waarvan 6,5 miljoen Euro in klassieke reclame, legt
Dr. Arthur Oberascher, algemeen directeur van het Oostenrijks
Toeristenburo uit. Dit houdt een complete vernieuwing van het
Corporate Design voor de gezamenlijke marketing activiteiten in. Van
imagecampagne tot publicaties, visuele aanwezigheid op beurzen en bij
evenementen tot en met de communicatie met de media. Oostenrijk wordt
vanaf 2004 als meest charmante vakantieland gepresenteerd door Joe &
Sally.
Met het panorama formaat en de doorgaans grafisch als inhoudelijke
stijl van de vorige campagne heeft het Oostenrijks Toeristenburo
jarenlang met succes de themas bergen en meren, skiën en snowboarden,
wandelen, wellness en gastronomie gecommuniceerd.
Maar dit idee werd de afgelopen jaren ook door andere ondernemingen
uit de meest diverse branches gebruikt. De originaliteit en
herkenbaarheid van de campagne kwam hierdoor in gevaar. Een goede
reden dus om ons opnieuw te oriënteren hoe we Oostenrijk op een
originele manier als vakantieland op de markt kunnen zetten.
Een nieuwe campagne moet het vakantieland Oostenrijk, doormiddel van
image, impact en door ons te onderscheiden van de concurrentie,
eenvoudig en goed verkopen: Het verhaal van de pinguïns omvat een
behoedzaam ingezette dosis zelfspot. De campagne moet, wanneer
mogelijk, onderhoudend zijn, om in het tijdperk van infotainment mee
te draaien. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het Oostenrijks
Toeristenburo worden 2 testimonials ingezet: Joe & Sally als
vertegenwoordigers van het verlangen naar Oostenrijk.
Eindelijk. Oostenrijk. De nieuwe slogan waarmee Joe & Sally het
volgende bedoelen; Wat de wereld de reizigers ook te bieden heeft,
nergens is het zo volmaakt als in Oostenrijk".