Ingezonden persbericht


Samenvatting Imation CeBIT-nieuws (18 - 24 maart, Hannover: Hal 21, Stand B27)

Nieuws uit de wereld van digitale gegevensopslag
Imation introduceert USB flash-media, snelste DVD's, en nieuwe diensten voor datacentra

Imation USB 2.0 Flash Drive
Tijdens CeBIT 2004 introduceert Imation haar USB 2.0 Flash Drive. Deze is licht in gewicht (30 gram), ondersteunt USB 1.1 en 2.0 en heeft een handig beschermingskapje voor veilig vervoer. USB maakt hem geschikt voor vrijwel alle computers, notebooks en zakcomputers met een USB 1.1- of -2.0-aansluiting. De Imation USB 2.0 Flash Drive leest snel, met een snelheid van 8 megabyte per seconde, en schrijft gegevens weg met een snelheid van 7 megabyte per seconde.

De behuizing is voorzien van een gepatenteerd zwenkkapje dat om de kwetsbare onderdelen valt en zo de drive en de opgeslagen gegevens beschermt tijdens transport. Gegevens worden versleuteld opgeslagen en zijn voorzien van wachtwoordbeveiliging, wat ze beschermt tegen ongeoorloofd gebruik bij verlies. Het opslagstaafje is ideaal om bedrijfspresentaties, teksten en beeld in de binnenzak mee te nemen naar de andere computer, zonder een netwerkverbinding te gebruiken. De Imation USB 2.0 Flash Drive is beschikbaar in drie varianten, met een opslagcapaciteit van 128 megabyte, van 256 megabyte en van 512 megabyte.

De aanduiding 'drive' leidt tot verwarring, want flash-geheugen slaat gegevens op in een chip, bevat geen mechanische onderdelen en bestaat uit slechts één component - waar anders sprake is van een speler en een gegevensdrager. 657481.jpg

Snelste (8x) DVD's branden met 11 MB/sec
In de tweede helft van 2003 zijn er wereldwijd bijna 200 miljoen DVD's verkocht, een stijging van veertig procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2003. Op dit ogenblik zijn er vijf verschillende formaten in de handel: DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R en DVD+RW. De eenmalig beschrijfbare zijn (±R) zijn het populairst. De DVD-verkoop loopt in op de verkoop van de CD-R. De toenemende opslagsnelheid van de DVD is daar mede debet aan.

Met een 52 x CD-brander kan 7,8 megabyte per seconde worden opgeslagen, terwijl gangbare DVD's branden met 5,6 megabyte per seconde - uitgaande van een standaard DVD met een opslagcapaciteit van 4,7 gigabyte, genoeg voor bijvoorbeeld twee uur digitale video. Imation's nieuwe 8x DVD±R media bieden de hoogste overdrachtssnelheid van alle DVD-formaten: 11 megabyte per seconde. De nieuwe DVD halveert de opnamesnelheid van de 4x DVD door in ongeveer 9 minuten een hele disk op te nemen.

6574c0.jpg

Professioneel ogende, bedrukbare CD-R's en DVD's
Het uiterlijk van een CD-R of DVD wordt voornamelijk bepaald door het etiket. Voor kleine oplagen was de gebruiker gebonden aan het handmatig beplakken van de CD met een bedrukte sticker. Imation introduceert nu een lijn bedrukbare optische disks. Deze zijn voorzien van een bedrukbare laag die met een speciale inkjet of thermische printer bedrukt kunnen worden. De schijf zelf is bestand tegen de temperaturen in de printer en gaat niet bobbelen.

Niet alleen thuisgebruikers leggen een bibliotheekje met CD's aan, ook bedrijven ontwikkelen vaak materialen op CD-R(W)'s, zoals presentaties, promotiematerialen en digitale catalogi. In samenwerking met leveranciers van drukkerijmaterialen heeft Imation nu een reeks bedrukbare CD's en DVD's ontwikkeld. De CD's hebben tevens een groter drukoppervlak, wat het uiterlijk nog beter aanpasbaar aan de eigen wensen maakt.

Imation sponsor 'MTV at the Movies'
Imation is sponsor van 'MTV at the Movies'. Deze Europese overeenkomst valt binnen Imation's beleid om de naamsbekendheid van Imation en haar (CD- en DVD-) opslagproducten in de consumentenmarkt te vergroten. In MTV at the Movies worden de nieuwste films vertoond en zitten unieke interviews. Het programma biedt beelden van achter de schermen, op de filmset en van de jetset. Dankzij de overeenkomst bereikt de naam van Imation 113 miljoen Europese huishoudens, via de buis en de computer.

De sponsoring van MTV at The Movies onderstreept Imation's beleid om de naamsbekendheid van Imation te vergroten en om de eerste keus te zijn voor consumenten en professionele gebruikers van data-opslagproducten zoals DVD's, CD-R(W)'s en diskettes.

De sponsoring omvat de beeldvullende vermelding van Imation tijdens de televisie-uitzendingen van MTV Movie Special, MTV Making the Movie en MTV Movie Awards, alsmede Imation-reclamespots op MTV Europe. De online-campagne bevat banners op alle negen Europese MTV-websites, doorkliks naar de websites van Imation en vice versa, elektronische nieuwsbrieven en wedstrijden.

6574ce.jpg

'Burn to Win' - promotionele internetsite met buitengewone aanbiedingen Een van de resultaten van de samenwerking met MTV At The Movies is de website www.justburnit.imation.com die in februari is gestart. Deze consumentenwebsite biedt informatie over films, muziek, foto's en vermaak. De site biedt:


· wedstrijden waar aantrekkelijke prijzen zijn te winnen, zoals kaartjes voor het MTV Filmfestival in Cannes;
· nieuws over sterren, vooraankondigingen van de nieuwste films en beoordelingen, en de video-toptien;
· nieuws over het eigentijdse leven

· informatie over digitale opslag ten aanzien van digitale fotografie en digitale video- en muziekopnamen;
· nieuws van Imation, bijvoorbeeld over hoe het beste resultaat te halen is bij gebruik van optische en flash-media.
· koppelingen naar de MTV-websites.

De elektronische nieuwsbrief van MTV wordt naar de klanten van MTV en Imation in Europa gestuurd en biedt informatie over de 'Just Burn It'-website en de Imation-aanbiedingen die op de MTV-website zijn te vinden.

Training vergroot betrouwbaarheid datacentra
Imation verzorgt trainingen over de juiste behandeling van tapes in geautomatiseerde tape-opslagomgevingen. Doel van de training is het rendement van automatische tapesystemen te verbeteren door de betrouwbaarheid en prestaties van de tapecartridges te verzekeren. De training duurt een dag en wordt gehouden in het technologiecentrum van Imation in Duitsland (Neuss) of in een van de kantoren in Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje of het Verenigd Koninkrijk, of op locatie bij de klant.

Tapetechnologie speelt een belangrijke rol bij gegevensarchivering, voor het herstellen van gegevens na een calamiteit, voor het terughalen van oudere gegevens (zoals afschriften van drie maanden geleden bij banken) en het voldoen aan de (belasting-) wetgeving inzake het bewaren van (financiële) gegevens.

Medewerkers van datacentra weten vaak niet precies hoe er met tape moet worden omgesprongen en zijn zich niet altijd bewust hoe belangrijk het is om accuraat met tape om te gaan. Imation - met haar vijftig jaar ervaring in tape-ontwikkeling en -fabricage, biedt nu een training aan waarin diep wordt ingegaan op de vorige, huidige en toekomstige generaties tapes. Deskundigen van Imation gaan dieper in op de verschillende media. De training laat zien hoe de tape wordt beïnvloed door omgevingsfactoren, hoe foutmeldingen zijn op te sporen en wat er te doen staat in kritieke situaties. Tijdens de training worden verschillende voorbeelden en praktijkoefeningen gegeven en aan het einde van de training volgt een examen. Alle deelnemers ontvangen een certificaat en kunnen het lesmateriaal meenemen.

Schonere lucht voor verbeterde databetrouwbaarheid en continuïteit Imation biedt onafhankelijk onderzoek aan voor het meten van de zuiverheid van de lucht in datacentra. De resultaten geven de risico's aan en bevatten aanbevelingen ter verbetering van de toestand. Dankzij het onderzoek kunnen datacentra tapeprestaties en de effectiviteit van de databibliotheek maximaliseren. De luchtkwaliteit kan door Imation, of door klanten zelf worden onderzocht met behulp van apparatuur van Imation.

Er zijn talloze oorzaken voor het verlies van gegevens, zoals het falen van machines, virusaanvallen of natuurrampen. Daartegen zijn de installatie van firewalls, regelmatige backups, en een formeel rampenplan niet voldoende om gegevensverlies te voorkomen. Gegevensbeveiliging begint bij schone lucht in het datacentra. Want de toenemende vraag naar capaciteit, drijft de ontwikkeling van tapedrives en media op en leidt tot steeds dichter beschreven tapes. Verbeterde foutcorrectiesystemen kunnen veel compenseren, maar als de tapelaag eenmaal defect is (bijvoorbeeld door luchtverontreiniging), is het risico van gegevensverlies erg groot.

Met dit aanbod stelt Imation haar vijftig jaar ervaring in tape-ontwikkeling en fabricage ter beschikking aan beheerders van datacentra. Het onderzoek volgt de International Standard (ISO) 14644 methode en er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste apparatuur om de kleinste deeltjes (tussen de 0,1 µm en 5 µm) op te sporen die de tape kunnen beschadigen. Resultaten worden geanalyseerd en voorzien van aanbevelingen.

Imation verzorgt distributie ExaByte-mediaproducten Imation heeft een exclusieve overeenkomst gesloten voor de wereldwijde marketing, verkoop en distributie van media onder het Exabyte-merk. Als onderdeel van de overeenkomst verwerft Imation ook een minderheidsaandeel in Exabyte van minder dan vijf procent. De overeenkomst betekent dat Exabyte alle geproduceerde Exabyte-tapecartridges alleen aan Imation verkoopt. Imation verzorgt de wereldwijde marketing, verkoop en distributie van de betreffende VXA- en Mammoth-tapecartridges en beheert zodoende het Exabyte-merk in de markt. De ratio achter de overeenkomst is dat Imation al het ruimste productassortiment op het gebied van verwisselbare opslagmedia heeft en zo haar productreeks verder versterkt. Exabyte profiteert op zijn beurt van het sterke wereldwijde distributienetwerk van Imation, waardoor klanten voortaan wereldwijd optimaal worden bediend met VXA- en Mammoth-tapecartridges. De beschikbaarheid van deze producten wordt in handen van Imation in met name Latijns-Amerika, Europa en Azië verbeterd, omdat Imation daar al een trouwe klantenkring heeft opgebouwd.

VXA-tapetechnologie is een betrouwbare, betaalbare opslagoplossing voor de snelgroeiende markt van kleine en middelgrote servers. Deze doelgroep heeft behoefte aan een tapeproduct met een grote capaciteit voor veiligheidsopslag en dataherstel. De Exabyte's VXA Packet-technologie wordt hiertoe meer en meer ingezet door VAR's (Value Added Resellers) en de belangrijkste verkopers onder eigen merk (OEM). Zo heeft IBM gekozen voor de VXA-2 Packet-drive in haar eServer-productlijnen (pSeries, iSeries en xSeries).

Wordt verwacht: Super-DLT II tapecartridges
In 2004 zal de tweede generatie Super-DLT tape-cartridges en -drives beschikbaar komen. De eerste tapes die beschikbaar komen, zijn voor de SDLT 600-tapedrives. Deze drives kunnen ook gegevens teruglezen van SDLT 320-, SDLT 220- en DLT VS160-tapedrives. De opslagcapaciteit is 300 gigabyte (gecomprimeerd 600 gigabyte) en de tape-drivecombinatie heeft een overdrachtsnelheid van 32 megabyte per seconde (64 megabyte per seconde bij compressie). Later in 2004 wordt de SDLT1200-tapedrive verwacht. De gecomprimeerde opslagcapaciteit daarvan is 1200 gigabyte (ongecomprimeerd 600) en de overdrachtsnelheid is 100 megabyte per seconde (ongecomprimeerd 50 megabyte per seconde).

6574df.jpg

Aan de horizon: Ultrium-cartridges voor derde generatie tapedrives Ultrium-technologie is ontwikkeld om kwalitatief hoogwaardige backup-oplossingen te bieden. De eerste generatie bood een opslagcapaciteit van 100 gigabyte (bij compressie 200 gigabyte) met een overdrachtsnelheid van 20 megabyte per seconde (bij compressie 40 megabyte per seconde). Deze prestatie is mede mogelijk door het gebruik van lineaire opnametechnologie waarbij gebruik wordt gemaakt van een leeskop met vier tot acht kanalen en servotechnologie. Intussen is de tweede generatie Ultrium-tapes beschikbaar en in de loop van 2004 zal de derde generatie LTO beschikbaar komen. Deze zal een opslagcapaciteit bieden van 400 gigabyte (ongecomprimeerd) en een overdrachtsnelheid van 80 megabyte per seconde. De nieuwe tapecartridge zal ook een geheugenchip bevatten die onderdeel uitmaakt van de LTO-uitwisselspecificaties.

Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische en optische, verwisselbare opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabytes tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Dankzij meer dan driehonderd patenten en de meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische en optische mediatechnologieën te handhaven.

In december 2003 had Imation wereldwijd 2800 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van Imation bevindt zich in Oakdale, Minnesota, V.S. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Schiphol-Rijk. Meer informatie is te vinden op de website www.imation.com en op de Nederlandse website www.imation.nl.

Persberichten, achtergrondinformatie en foto's zijn te vinden op www.online-pressrooms.com of aan te vragen bij PublieksWerk.

Meer informatie:
Imation International B.V.
Bert Duisenberg
00 31 (20) 654 21 56
bpduisenberg@imation.com

PublieksWerk
Marije Verdouw
00 31 (20) 486 21 39
marije@publiekswerk.nl