Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
Earring" marketing campagne trekt aandacht van Financial Times
18-03-04: NBTC Londen "Girl With a Pearl Earring" marketing campagne
trekt aandacht van Financial Times
De recente marketing campagne van NBTC Londen omtrent de film "Girl
With A Pearl Earring" is aangehaald als originele marketing campagne
in een Nieuwe Media special van de Financial Times. Het artikel, dat
ingaat op de nieuwe trend voor mobile marketing, oftewel marketing via
SMS respons berichten, haalt de NBTC campagne aan als voorbeeld voor
het succes van deze wijze van marketing.
De NBTC campagne was bedoeld om, middels promotie van de film Girl
With A Pearl Earring, Den Haag en het Mauritshuis onder de aandacht te
brengen. Onderdeel van de promotiecampagne was een prijsvraag waarbij
bioscoopkaartjes en twee reisjes naar Den Haag en een bezoek aan het
Mauritshuis gewonnen konden worden. Ansichtkaarten met de prijsvraag
werden verspreid via populaire koffieketen Caffe Nero en als
bijsluiter in landelijke kranten the Independent en the Guardian.
Consumenten konden meedoen aan de prijsvraag door een SMS bericht te
sturen naar een speciaal promotienummer.
De campagne is opgezet in samenwerking met Britse mobiele marketing
specialist Enpocket. Volgens Jonathan Linner, directeur van Enpocket,
was de Girl With a Pearl Earring campagne bijzonder vanwege het feit
dat het gericht was op een doelgroep die niet eerder benaderd is in
een SMS campagne. Terwijl the Financial Times meldt dat dergelijke SMS
marketing campagnes tot op heden men name gericht waren op jongeren,
richtte de Girl With a Pearl Earring zich op een doelgroep van tussen
25-40 met interesse in cultuur en stedentrips. Volgens Linner heeft
het succes van de promotie bewezen dat deze doelgroep wel degelijk
lucratief is voor een SMS marketing campagne.
De database met mobiele telefoonnummers die werd opgebouwd kan het
NBTC voor toekomstige promotiecampagnes gebruiken. In totaal hebben
4000 mensen per SMS gereageerd. Daarnaast heeft NBTC Londen nog eens
8000 ansichtkaarten ontvangen.