Ingezonden persbericht
Handel in illegaal hout gaat onverminderd door
Greenpeace belemmert de Europese import van verdacht hout
Amsterdam, 18 maart 2004
Actievoerders van Greenpeace zijn er vanmorgen in geslaagd de import
van zeer verdacht hout op te houden. Zij blokkeerden het schip de
Greveno uit Indonesië in de Engelse haven van Tilbury. Het hout aan
boord van het schip de Greveno komt van het bedrijf Korindo, dat vorig
jaar nog door de Indonesische overheid is betrapt op het gebruik van
illegaal hout. De lading is bestemd voor Groot-Brittannië, België en
Nederland. Greenpeace roept de overheden van deze landen op het
verdachte hout in beslag te nemen. Na Tilbury vaart de Greveno naar
Antwerpen, om het Belgische en Nederlandse deel van de lading te lossen.
Greenpeace achtervolgde de Greveno al twee dagen met het actieschip de
Esperanza. In de haven van Tilbury gebruikten actievoerdersvijf
rubberboten om te voorkomen dat het schip de haven kon binnenvaren. Een
actievoerder slaagde erin zich vast te keten aan de sluis. Een grote
politiemacht maakte een einde aan de actie. De milieu-organisatie heeft
het Britse ministerie van Milieu verzocht, het verdachte hout in beslag
te nemen. "Het is een schandaal dat illegaal gekapt hout nog steeds
Europa binnen kan komen", zegt Ingrid Visseren, campagneleider bossen
voor Greenpeace Nederland, aan boord van de Esperanza.
Het hout aan boord van het schip de Greveno komt van het bedrijf
Korindo, dat vorig jaar nog door de Indonesische overheid is betrapt op
het gebruik van illegaal hout. De lading is bestemd voor
Groot-Brittannië, België en Nederland. Greenpeace roept de overheden
van deze landen op het verdachte hout in beslag te nemen. Na Tilbury
vaart de Greveno naar Antwerpen, om het Belgische en Nederlandse deel
van de lading te lossen.
Houtleverancier Korindo heeft vorig jaar nog hout gekocht van een een
lid van de Rasyid familie, houtmaffia waarvan algemeen bekend is dat zij
handelen in illegaal hout uit het nationale park Tanjung Puting op
Kalimantan. Dat blijkt uit onderzoek van de Indonesische overheid. Dit
tropische regenwoud is een van de laatste gebieden waar de met
uitsterven bedreigde orang-oetan voorkomt. Op luchtfoto's, die vorige
maand door een team van Greenpeace in Indonesië zijn gemaakt, is te zien
dat flink is gekapt in dit beschermde gebied. Al bijna de helft van het
door de Verenigde Naties erkende natuurpark is aangetast.
De ontbossing in Indonesië gaat sneller dan waar dan ook ter wereld.
Een gebied zo groot als België wordt elk jaar vernietigd. Bijna 90
procent van die houtkap is illegaal (cijfers uit 2003). Als de
ontbossing in dit tempo doorgaat, zijn de laagland regenwouden van
Kalimantan en Sumatra in 2010 verdwenen, voorspelt de Wereldbank. 50
miljoen mensen zijn afhankelijk van de Indonesische regenwouden voor hun
dagelijkse voedsel en inkomsten.
De afgelopen maanden was Greenpeace in Indonesië om de handel in
illegaal hout te documenteren. Samen met de Indonesische autoriteiten
wist de bemanning van het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior de export
van illegaal hout naar Vietnam te voorkomen. Ook heeft het
internationale team van Greenpeace-medewerkers kunnen observeren, hoe de
Greveno met verdacht hout werd geladen.
Wereldwijd is illegale houtkap een van de grootste bedreigingen voor
oerbossen. In veel tropische landen is meer dan de helft van de houtkap
illegaal. Europa is een belangrijke markt voor dit hout: de helft van
het door Europa geïmporteerde tropische hout is illegaal. Sinds
afgelopen jaar werkt Greenpeace aan de campagne "Illegaal hout is
crimineel", om politici zover te krijgen dat ze strenge maatregelen
nemen tegen deze illegale import. Dit najaar besluit de Europese Unie,
onder Nederlands voorzitterschap, over het Europees actieplan tegen
illegaal hout. De Nederlandse overheid bereidt zich momenteel op deze
besluitvorming voor.
"Met deze actie wil Greenpeace laten zien, dat er nog steeds veel
illegaal gekapt hout naar Europa komt," zegt Ingrid Visseren,
campagneleider bossen voor Greenpeace Nederland, aan boord van het
Greenpeace actieschip de Esperanza in het Kanaal . "Een Europees verbod
op de import van illegaal hout is daarom hard nodig. Die maatregelen
moeten snel komen, anders is het te laat voor het Indonesische
regenwoud."