Ingezonden persbericht


Handel in illegaal hout gaat onverminderd door

Greenpeace belemmert de Europese import van verdacht hout

Amsterdam, 18 maart 2004
Actievoerders van Greenpeace zijn er vanmorgen in geslaagd de import van zeer verdacht hout op te houden. Zij blokkeerden het schip de Greveno uit Indonesië in de Engelse haven van Tilbury. Het hout aan boord van het schip de Greveno komt van het bedrijf Korindo, dat vorig jaar nog door de Indonesische overheid is betrapt op het gebruik van illegaal hout. De lading is bestemd voor Groot-Brittannië, België en Nederland. Greenpeace roept de overheden van deze landen op het verdachte hout in beslag te nemen. Na Tilbury vaart de Greveno naar Antwerpen, om het Belgische en Nederlandse deel van de lading te lossen.

Greenpeace achtervolgde de Greveno al twee dagen met het actieschip de Esperanza. In de haven van Tilbury gebruikten actievoerdersvijf rubberboten om te voorkomen dat het schip de haven kon binnenvaren. Een actievoerder slaagde erin zich vast te keten aan de sluis. Een grote politiemacht maakte een einde aan de actie. De milieu-organisatie heeft het Britse ministerie van Milieu verzocht, het verdachte hout in beslag te nemen. "Het is een schandaal dat illegaal gekapt hout nog steeds Europa binnen kan komen", zegt Ingrid Visseren, campagneleider bossen voor Greenpeace Nederland, aan boord van de Esperanza.

Het hout aan boord van het schip de Greveno komt van het bedrijf Korindo, dat vorig jaar nog door de Indonesische overheid is betrapt op het gebruik van illegaal hout. De lading is bestemd voor Groot-Brittannië, België en Nederland. Greenpeace roept de overheden van deze landen op het verdachte hout in beslag te nemen. Na Tilbury vaart de Greveno naar Antwerpen, om het Belgische en Nederlandse deel van de lading te lossen.

Houtleverancier Korindo heeft vorig jaar nog hout gekocht van een een lid van de Rasyid familie, houtmaffia waarvan algemeen bekend is dat zij handelen in illegaal hout uit het nationale park Tanjung Puting op Kalimantan. Dat blijkt uit onderzoek van de Indonesische overheid. Dit tropische regenwoud is een van de laatste gebieden waar de met uitsterven bedreigde orang-oetan voorkomt. Op luchtfoto's, die vorige maand door een team van Greenpeace in Indonesië zijn gemaakt, is te zien dat flink is gekapt in dit beschermde gebied. Al bijna de helft van het door de Verenigde Naties erkende natuurpark is aangetast.

De ontbossing in Indonesië gaat sneller dan waar dan ook ter wereld. Een gebied zo groot als België wordt elk jaar vernietigd. Bijna 90 procent van die houtkap is illegaal (cijfers uit 2003). Als de ontbossing in dit tempo doorgaat, zijn de laagland regenwouden van Kalimantan en Sumatra in 2010 verdwenen, voorspelt de Wereldbank. 50 miljoen mensen zijn afhankelijk van de Indonesische regenwouden voor hun dagelijkse voedsel en inkomsten.

De afgelopen maanden was Greenpeace in Indonesië om de handel in illegaal hout te documenteren. Samen met de Indonesische autoriteiten wist de bemanning van het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior de export van illegaal hout naar Vietnam te voorkomen. Ook heeft het internationale team van Greenpeace-medewerkers kunnen observeren, hoe de Greveno met verdacht hout werd geladen.

Wereldwijd is illegale houtkap een van de grootste bedreigingen voor oerbossen. In veel tropische landen is meer dan de helft van de houtkap illegaal. Europa is een belangrijke markt voor dit hout: de helft van het door Europa geïmporteerde tropische hout is illegaal. Sinds afgelopen jaar werkt Greenpeace aan de campagne "Illegaal hout is crimineel", om politici zover te krijgen dat ze strenge maatregelen nemen tegen deze illegale import. Dit najaar besluit de Europese Unie, onder Nederlands voorzitterschap, over het Europees actieplan tegen illegaal hout. De Nederlandse overheid bereidt zich momenteel op deze besluitvorming voor.

"Met deze actie wil Greenpeace laten zien, dat er nog steeds veel illegaal gekapt hout naar Europa komt," zegt Ingrid Visseren, campagneleider bossen voor Greenpeace Nederland, aan boord van het Greenpeace actieschip de Esperanza in het Kanaal . "Een Europees verbod op de import van illegaal hout is daarom hard nodig. Die maatregelen moeten snel komen, anders is het te laat voor het Indonesische regenwoud."