Ingezonden persbericht
Opmars Tips & Trucs onderstreept nieuwe koers IDG
Haarlem, 18 maart 2004 - De nieuwe, meer consumentgerichte koers van IDG
Communications Nederland werpt direct zijn vruchten af met de succesvolle
opmars van Tips & Trucs. Net als eerder het december/januarinummer is het
februarinummer van dit praktische computertijdschrift uitverkocht. Daarmee
komt de gemiddelde afzet in de eerste maanden van 2004 op 52.626 exemplaren
per nummer. Ook het abonneebestand groeit razendsnel. Sinds november is die
met maar liefst 35 procent gestegen tot 23.000 abonnees. Tips & Trucs was in
het derde kwartaal van vorig jaar al het beste verkochte computertijdschrift
volgens cijfers van het onafhankelijke oplage-instituut HOI.
"Door zijn eigenzinnige aanpak weet Tips & Trucs tegen de stroom in lezers
voor zich te winnen", zegt Raimon Gort, algemeen directeur IDG
Communications Nederland. "We zien een duidelijke trend. De moderne
pc-gebruiker is geen computerhobbyist. Deze groep ziet de computer vooral
als gebruiksvoorwerp. Niet het apparaat, maar wat je ermee kunt doen is
belangrijk. Tips & Trucs speelt daar feilloos op in door precies díe
informatie te brengen waar de lezer behoefte aan heeft." Kennis van de
doelgroep noemt hij dan ook een van de sterke punten van het tijdschrift.
Het succesvolle merk is recentelijk uitgebreid met de Snel aan de
Slag-reeks, waarin lezers van A tot Z worden bijgepraat over één specifiek
onderwerp. Het 100 pagina's tellende eerste deel, "Download films en
muziek", ligt sinds vrijdag 12 maart in de winkels voor EUR 4,95. De
reguliere Tips & Trucs uitgave verschijnt 10 keer per jaar en kost slechts
EUR 2,95.
Eerder dit jaar gooide de Haarlemse ICT-uitgeverij het roer om door te
kiezen voor een meer consumentgerichte strategie. De zakelijke
ICT-bladenmarkt vertoont een neerwaartse beweging terwijl de positie van IDG
in de markt voor ICT-consumentenbladen de afgelopen jaren een gestage groei
heeft doorgemaakt. De recente successen van Tips & Trucs zetten IDG nóg
steviger in de consumentenmarkt als marktleider. Computer!Totaal is al jaren
veruit de grootste speler met een betaalde oplage van 200.000. Met Tips &
Trucs, ZOOM Magazine, GamePro en PC Zone beslaat IDG nu de gehele ICT
consumentenmarkt.
---
IDG Communications Nederland is een vestiging van de International Data
Group (IDG), 's werelds meest toonaangevende uitgeverij en
onderzoeksinstelling in de ICT-branche. Meer dan 120 miljoen mensen lezen
één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in meer dan 85
landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd
aanbiedt, zijn ruim 330 websites, 470 onderzoekprogramma's voor
verschillende (ICT) marktsegmenten en de organisatie van 168 technologie
gerelateerde beurzen en conferenties. Meer informatie over IDG en IDG
Communications Nederland treft u aan op www.idg.com en www.idg.nl