Ingezonden persbericht


Opmars Tips & Trucs onderstreept nieuwe koers IDG

Haarlem, 18 maart 2004 - De nieuwe, meer consumentgerichte koers van IDG Communications Nederland werpt direct zijn vruchten af met de succesvolle opmars van Tips & Trucs. Net als eerder het december/januarinummer is het februarinummer van dit praktische computertijdschrift uitverkocht. Daarmee komt de gemiddelde afzet in de eerste maanden van 2004 op 52.626 exemplaren per nummer. Ook het abonneebestand groeit razendsnel. Sinds november is die met maar liefst 35 procent gestegen tot 23.000 abonnees. Tips & Trucs was in het derde kwartaal van vorig jaar al het beste verkochte computertijdschrift volgens cijfers van het onafhankelijke oplage-instituut HOI.

"Door zijn eigenzinnige aanpak weet Tips & Trucs tegen de stroom in lezers voor zich te winnen", zegt Raimon Gort, algemeen directeur IDG Communications Nederland. "We zien een duidelijke trend. De moderne pc-gebruiker is geen computerhobbyist. Deze groep ziet de computer vooral als gebruiksvoorwerp. Niet het apparaat, maar wat je ermee kunt doen is belangrijk. Tips & Trucs speelt daar feilloos op in door precies díe informatie te brengen waar de lezer behoefte aan heeft." Kennis van de doelgroep noemt hij dan ook een van de sterke punten van het tijdschrift.

Het succesvolle merk is recentelijk uitgebreid met de Snel aan de Slag-reeks, waarin lezers van A tot Z worden bijgepraat over één specifiek onderwerp. Het 100 pagina's tellende eerste deel, "Download films en muziek", ligt sinds vrijdag 12 maart in de winkels voor EUR 4,95. De reguliere Tips & Trucs uitgave verschijnt 10 keer per jaar en kost slechts EUR 2,95.

Eerder dit jaar gooide de Haarlemse ICT-uitgeverij het roer om door te kiezen voor een meer consumentgerichte strategie. De zakelijke ICT-bladenmarkt vertoont een neerwaartse beweging terwijl de positie van IDG in de markt voor ICT-consumentenbladen de afgelopen jaren een gestage groei heeft doorgemaakt. De recente successen van Tips & Trucs zetten IDG nóg steviger in de consumentenmarkt als marktleider. Computer!Totaal is al jaren veruit de grootste speler met een betaalde oplage van 200.000. Met Tips & Trucs, ZOOM Magazine, GamePro en PC Zone beslaat IDG nu de gehele ICT consumentenmarkt.


---

IDG Communications Nederland is een vestiging van de International Data Group (IDG), 's werelds meest toonaangevende uitgeverij en onderzoeksinstelling in de ICT-branche. Meer dan 120 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in meer dan 85 landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd aanbiedt, zijn ruim 330 websites, 470 onderzoekprogramma's voor verschillende (ICT) marktsegmenten en de organisatie van 168 technologie gerelateerde beurzen en conferenties. Meer informatie over IDG en IDG Communications Nederland treft u aan op www.idg.com en www.idg.nl