Gemeente Roosendaal
---
Persbericht: Factory Outlet Center
Gemeente Roosendaal en McMahon Development Group bereiken akkoord over
factory outlet center
Roosendaal, 18 maart 2004
De gemeente Roosendaal en de McMahon Development Group (MDG) hebben een
akkoord bereikt over een aantal zeer belangrijke aspecten die in de
uiteindelijke realisatieovereenkomst tussen beide partijen geregeld gaan
worden: de grondprijs, de te betalen kosten voor de infrastructuur en de
financiële bijdrage die MDG zal leveren aan de shuttleverbinding tussen het
FOC en de Roosendaalse binnenstad.
De realisatieoverkomst die uiteindelijk moet leiden tot een factory outlet
center in Roosendaal is een vervolg op de samenwerkingsovereenkomst die in
december 2003 met MDG is gesloten. Bij het bespreken van die overeenkomst
heeft de gemeenteraad van Roosendaal aan de hand van een tweetal moties
bepaald dat:
* Argumenten van ondernemers moeten worden meegenomen in de
besluitvorming ten aanzien van het FOC en dat het overleg met de
ondernemers structureel geborgd moet worden
* Voordat de realisatieovereenkomst definitief gesloten kan worden, de
verkeerseffecten van het FOC op de Burgemeester Freijterslaan
onderzocht moeten worden en er een uitgewerkt voorstel moet komen om de
extra parkeerdruk op de Roosendaalse binnenstad op te vangen.
Overleg met ondernemers
Om uitvoering te geven aan de eerste motie is er inmiddels een maandelijks
overleg gestart met de sociaal-economische partners: ROF, OKR, MKB, Horeca
Nederland, Kamer van Koophandel en Hoofd Bedrijfschap Detailhandel. Het
Sociaal Economisch Samenwerkingsverband West-Brabant zal dit proces vanuit
het regionale belang aandachtig volgen.
Verkeersafwikkeling en parkeerdruk
Ten aanzien van de mogelijke verkeerseffecten op de Burgemeester
Freijerslaan zijn alle benodigde onderzoeken verricht en zijn de resultaten
daarvan bekend. De mogelijke oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten
worden aan de gemeenteraad voorgelegd en meegenomen in de uiteindelijke
realisatieovereenkomst. Hetzelfde geldt voor een korte termijn oplossing
voor de mogelijke extra parkeerdruk op de Roosendaalse binnenstad. Ten
aanzien van de oplossing voor het gevaar van sluipverkeer voor het
aanliggende dorp Wouw is een second opinion gevraagd.
Shuttleverbinding
In het raadsbesluit van december 2003 is tevens opgenomen dat er een
shuttleverbinding dient te komen met de binnenstad. Met MDG zijn concrete
afspraken gemaakt over de (hoogte van de) financiële bijdrage van MDG aan
een dergelijke snelle verbinding tussen het FOC en de binnenstad.
Vervolgtraject
Nu de gemeente Roosendaal en MDG het eens zijn over al deze aspecten en de
resultaten van de sinds december 2003 verrichtte onderzoeken bekend zijn,
kan de realisatieovereenkomst inzake het FOC verder worden voorbereid. Naar
verwachting kan deze overeenkomst op zeer korte termijn door het college
worden vastgesteld en in april met de raadscommissies en de gemeenteraad
worden besproken.