Gemeente Roosendaal



---

Persbericht: Factory Outlet Center

Gemeente Roosendaal en McMahon Development Group bereiken akkoord over factory outlet center

Roosendaal, 18 maart 2004

De gemeente Roosendaal en de McMahon Development Group (MDG) hebben een akkoord bereikt over een aantal zeer belangrijke aspecten die in de uiteindelijke realisatieovereenkomst tussen beide partijen geregeld gaan worden: de grondprijs, de te betalen kosten voor de infrastructuur en de financiële bijdrage die MDG zal leveren aan de shuttleverbinding tussen het FOC en de Roosendaalse binnenstad.

De realisatieoverkomst die uiteindelijk moet leiden tot een factory outlet center in Roosendaal is een vervolg op de samenwerkingsovereenkomst die in december 2003 met MDG is gesloten. Bij het bespreken van die overeenkomst heeft de gemeenteraad van Roosendaal aan de hand van een tweetal moties bepaald dat:


* Argumenten van ondernemers moeten worden meegenomen in de besluitvorming ten aanzien van het FOC en dat het overleg met de ondernemers structureel geborgd moet worden

* Voordat de realisatieovereenkomst definitief gesloten kan worden, de verkeerseffecten van het FOC op de Burgemeester Freijterslaan onderzocht moeten worden en er een uitgewerkt voorstel moet komen om de extra parkeerdruk op de Roosendaalse binnenstad op te vangen.

Overleg met ondernemers

Om uitvoering te geven aan de eerste motie is er inmiddels een maandelijks overleg gestart met de sociaal-economische partners: ROF, OKR, MKB, Horeca Nederland, Kamer van Koophandel en Hoofd Bedrijfschap Detailhandel. Het Sociaal Economisch Samenwerkingsverband West-Brabant zal dit proces vanuit het regionale belang aandachtig volgen.

Verkeersafwikkeling en parkeerdruk

Ten aanzien van de mogelijke verkeerseffecten op de Burgemeester Freijerslaan zijn alle benodigde onderzoeken verricht en zijn de resultaten daarvan bekend. De mogelijke oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten worden aan de gemeenteraad voorgelegd en meegenomen in de uiteindelijke realisatieovereenkomst. Hetzelfde geldt voor een korte termijn oplossing voor de mogelijke extra parkeerdruk op de Roosendaalse binnenstad. Ten aanzien van de oplossing voor het gevaar van sluipverkeer voor het aanliggende dorp Wouw is een second opinion gevraagd.

Shuttleverbinding

In het raadsbesluit van december 2003 is tevens opgenomen dat er een shuttleverbinding dient te komen met de binnenstad. Met MDG zijn concrete afspraken gemaakt over de (hoogte van de) financiële bijdrage van MDG aan een dergelijke snelle verbinding tussen het FOC en de binnenstad.

Vervolgtraject

Nu de gemeente Roosendaal en MDG het eens zijn over al deze aspecten en de resultaten van de sinds december 2003 verrichtte onderzoeken bekend zijn, kan de realisatieovereenkomst inzake het FOC verder worden voorbereid. Naar verwachting kan deze overeenkomst op zeer korte termijn door het college worden vastgesteld en in april met de raadscommissies en de gemeenteraad worden besproken.