Vlaams minister van Openbare Werken Gilbert Bossuyt heeft op
korte termijn 40 miljoen euro vrijgemaakt voor de ontwikkeling
van de voorhaven van Zeebrugge. Die ontwikkeling is mogelijk
omdat Bossuyt eerder al maatregelen heeft genomen ter
versterking van de aanwezige natuurwaarden.
De voorhaven van Zeebrugge, waarvan de twee strekdammen
voltooid werden in 1986, is de voorbije jaren gefaseerd in
gebruik genomen voor transporteconomische ontwikkeling.
Daarbij werden telkens bijkomende terreinen opgehoogd voor
havenexploitatie. De nog niet opgehoogde delen van de haven
worden elk jaar in het broedseizoen ingenomen door het
Visdiefje, de Grote Stern en de Dwergstern. Deze vogels
genieten een hoge Europese bescherming.
"Uit onderzoek in het kader van het strategisch
planningsproces voor de haven van Zeebrugge blijkt dat de
buitenhaven de grootste economische troef is van de haven. De
verdere uitbouw van de buitenhaven m.a.w. het Albert II-dok
geniet dan ook de grootste prioriteit" aldus Bossuyt.
Versterken van natuurwaarden
Om de reeds opgehoogde terreinen in de westelijke buitenhaven
in gebruik te kunnen nemen, heeft minister Bossuyt recent
beslist de natuurwaarden voor de aanwezige beschermde
vogelsoorten te versterken door het sterneneiland, dat in 1997
aangelegd werd aan de havenzijde van de oostelijke strekdam,
te herstellen en uit te breiden. Deze werken werden eind
februari voltooid en kostten 2 miljoen euro.
Tevens werden ook enkele ecologische inrichtingswerken
uitgevoerd rond het Albert II-dok. Deze werken worden voor het
broedseizoen voltooid.
"De uitvoering van deze maatregelen biedt op korte termijn
voldoende garanties voor de beschermde vogelsoorten en hun
leefgebieden, zodat de ontwikkeling van de westelijke
buitenhaven kan verder gezet worden" zegt Bossuyt.
Investeren in economische infrastructuur
De minister heeft inmiddels de opdracht gegeven om bijkomende
terreinen tussen het Albert II- en het Wielingendok op te
hogen en de 5ha reeds opgehoogde terreinen te verharden. Na
het broedseizoen wordt een evaluatie gemaakt en worden nog
20ha terreinen voorzien van kaaiverharding. Bossuyt voorziet
hiervoor een subsidie 3.300.000 euro, dat is 50% van de
geraamde uitgaven.
De terreinen palend aan de 450m lange noordelijke kaaimuur van
het Albert II-dok worden eveneens opgehoogd. De kaaimuur en de
ophoging worden voltooid eind maart.
Voor de bouw van de kaaimuren in het Albert II- en het
Wielingendol, respectievelijk 450m en 657m lang, heeft
minister Bossuyt een subsidie van 22.759.033 euro toegekend op
een totale investering van 52.028.531 euro.
De baggerwerken voor het vrijbaggeren van de kaaimuren en het
ophogen van de aanpalende terreinen werden uitgevoerd ten
bedrage van 13.634.143 euro en werden 100% gesubsidieerd.
Na het broedseizoen 2004 zal gestart worden met de bouw van de
tweezijdige aanlegsteiger en de uitrusting van de aanpalende
terreinen aan het uiteinde van het Albert II-dok. Deze werken
werden op 4 december 2003 aanbesteed en worden binnenkort door
de minister goedgekeurd. De uitgave voor deze werken bedraagt
4.681.563 euro. Minister Bossuyt zal hiervan 30% of 1.404.467
euro voor zijn rekening nemen.
Om het Albert II dok verder af te werken, moet het dok verder
gebaggerd worden en zal tenslotte nog 1330m kaaimuur
gerealiseerd worden.
Garanties voor tewerkstelling
"Voor de economie en de tewerkstelling is deze ontwikkeling
van groot belang", meent Bossuyt, "na de afwerking van de
voorhaven en de operationalisering van de terminals zullen
hier 1500 mensen rechtstreeks tewerkgesteld worden".
Door zijn kordate aanpak bewijst de minister dat economie en
ecologie perfect kunnen samengaan in het belang van de
tewerkstelling in de regio en van de Vlaamse economie in het
algemeen.
INFO : Joris Vandenbroucke
Woordvoerder van minister Bossuyt
Tel : 02/553 70 11 of 0475/98 14 58
Vlaamse overheid