http://www.minez.nl
MINEZ: Beantwoording kamervragen lid Haverkamp
Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 500
Datum: 18-3-04
BEANTWOORDING KAMERVRAGEN LID HAVERKAMP INZAKE GALILEO EN GPS
De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst, heeft deze
vragen mede namens coördinerend Minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en de Minister van Buitenlandse Zaken als volgt beantwoord.
1
Hebt u kennisgenomen van het artikel Amerikanen willen controle over
GPS Europa?
Ja.
2
Is het waar dat de Amerikanen een verzoek hebben neergelegd bij de
Europese Unie waarin ze onder bepaalde omstandigheden zeggenschap
willen hebben over het GPS systeem Galileo?
Nee, dit is niet juist.
In het artikel Amerikanen willen controle over GPS Europa wordt gemeld
dat de Amerikanen om veiligheidstechnische redenen willen dat de
nauwkeurigheid van het Europese systeem wordt afgezwakt. Dit is niet
het geval. Wel wordt er tussen de VS en de EU gesproken over
veiligheidspolitieke en economische aspecten van Galileo en GPS, met
als doel een akkoord te bereiken over het gebruik en de technische
aard van beide satellietnavigatie- en plaatsbepalingsystemen.
Zo bestond tussen de aanvankelijk gekozen frequenties voor Galileo
PRS en de GPS M-code (de opvolger van het huidig GPS als
NAVO-standaard) een frequentieoverlap. Voor de VS was deze overlap om
veiligheidspolitieke redenen onaanvaardbaar. Immers, ten tijde van
crises zou PRS van Galileo met een dergelijke overlap niet gestoord
kunnen worden om gebruik door tegenstander onmogelijk te maken zonder
ook de eigen M-code te storen. Hierdoor zouden NAVO-troepen aan extra
gevaren blootgesteld kunnen worden. Nederland heeft dit probleem
altijd onderkend en de Nederlandse positie is dan ook dat een
beslissing over de diensten die Galileo zal gaan leveren, pas kan
worden genomen als deze overlapproblematiek met de VS is opgelost.
Tijdens onderhandelingen tussen de VS en de Europese Unie in november
2003 te Den Haag is uiteindelijk voor deze overlap een voor beide
partijen bevredigende oplossing in het frequentiespectrum gevonden. Er
bestond echter nog geen overeenstemming over de te gebruiken
frequentie voor de Galileo Open Service, welke ook, zij het in mindere
mate, overlap heeft met de M-code van GPS. Hierover is tijdens
onderhandelingen op 24 en 25 februari 2004 in Brussel een akkoord
bereikt. Momenteel worden de details verder uitgewerkt. Naar
verwachting zal ondertekening van het verdrag eind juni kunnen
plaatsvinden.
3
Mocht dit het geval zijn, wat is dan het standpunt van de Nederlandse
regering over dit verzoek? Wordt dit standpunt gedeeld binnen de
Europese Unie?
Zie het antwoord op vraag 2.
Nederland staat achter het in Den Haag en Brussel bereikte
onderhandelingsresultaat ten aanzien van de frequentieproblematiek en
is, samen met een aantal andere lidstaten, tegen de mogelijkheid tot
flexibiliteit voor het PRS signaal indien hierover geen
overeenstemming bestaat met de VS.
4
Kunt u intussen met meer zekerheid meedelen wat de gevolgen zouden
kunnen zijn van een eventuele verstoring van GPS? Zo ja, wat zijn deze
gevolgen?
GPS wordt bij de luchtvaart, zeevaart en andere transportsectoren
gebruikt. Maar ook voor andere toepassingen, zoals de synchronisatie
van telecommunicatienetwerken, wordt gebruik gemaakt van GPS.
Een verstoring van GPS kan ingrijpend zijn met waarschijnlijk grote
gevolgen. Deze gevolgen zijn pas duidelijk wanneer GPS daadwerkelijk
uitvalt dan wel minder nauwkeurig wordt gemaakt. Aangezien de gevolgen
van een eventuele verstoring van het satellietnavigatiesysteem groot
zouden zijn, wordt in kritische toepassingen waarbij de veiligheid
zeer belangrijk is, zoals bij de zee- en luchtvaart en in de
transportsector, gebruikt gemaakt van een tweede plaatsbepalings-en
navigatiemogelijkheid naast GPS. Voor het vergroten van de
betrouwbaarheid van GPS zal eind 2004/begin 2005 het EGNOS systeem
operationeel worden. In het Galileo-systeem zal EGNOS geïntegreerd
worden. Galileo kan dan ook de back-up vormen voor GPS en vice
versa.
Door het gebruik van een combinatie van GPS en Galileo zal
satellietnavigatie in de toekomst naar verwachting ook voor meer
kritische toepassingen geschikt zijn.
18 mrt 04 15:35
Ministerie van Economische Zaken