Inventarisatie (on)tevredenheid Albert Heijn
17-03-2004
Het aantal klachten en opmerkingen door werknemers van Albert Heijn
neemt steeds meer toe. CNV Dienstenbond wil graag deze
(on)tevredenheid inventariseren. Hoe zwaar wegen deze en wat zijn de
gevolgen. De resultaten zullen besproken worden met de directie van
Albert Heijn.
De bijgaande vragenlijsten, één bestemd voor winkelpersoneel (*) en
één voor werknemers bij de distributiecentra (*), bieden u de
mogelijkheid om anoniem uw mening te geven. Wij willen aan de hand van
de reacties vast kunnen stellen of de harde lijn die Albert Heijn nu
ingevoerd heeft wel klopt met de afspraken die in de CAO VGL zijn
opgenomen, danwel met de interne richtlijnen.
Eerder overleg
Op 16 februari jongstleden heeft CNV Dienstenbond al een gesprek
gevoerd met vertegenwoordigers van de directie over de toename van de
klachten van werknemers. Het gaat dan onder andere over het afboeken
of verplicht inroosteren van ADV en vakantieverlof, zonder overleg met
u als werknemer. Ook het verplicht moeten werken in een ander rooster,
zonder rekening te houden met kinderopvangafspraken is aan de orde
geweest. De relatie tussen de bezetting op de winkelvloer, de
prijzenoorlog en het veiligheidsgevoel van werknemers is eveneens aan
de orde geweest.
Goede werkgever
Albert Heijn neemt deze signalen serieus. De directie geeft heel
helder aan dat er wel degelijk sprake is van een strakker beleid, maar
de opdracht naar OMs en SMs is heel helder. Albert Heijn dient zich
als goed werkgever op te blijven stellen. Dit vraagt veel
managementvaardigheid van de OMs en SMs, maar dat is onderdeel van hun
takenpakket.
Nieuw overleg
Afgesproken is dat binnen twee maanden opnieuw overleg over deze zaken
zal worden gevoerd met CNV Dienstenbond. Om die reden willen wij een
goede inventarisatie uitvoeren.
CNV Dienstenbond richt zich niet op het conflict, maar juist op het
voorkomen ervan. Dat houdt wel in, dat er af en toe zeer kritische
kanttekeningen gesteld mogen worden bij de uitvoering van nieuw beleid
binnen Albert Heijn. Wij hebben daar een duidelijke rol in. U wilt
toch immers werken bij een werkgever die serieus werk blijft maken van
een goed sociaal beleid. Het is niet onze bedoeling Albert Heijn als
werkgever te beschadigen. Wel willen wij namens u de vinger aan de
pols houden. Dit willen wij wel zorgvuldig doen.
Vragenlijst
Wij verzoeken u de vragenlijsten voor de distributiecentra (*) en de
winkels (*) zelf, die u hier kunt downloaden en uitprinten, uit te
delen aan collegas en in (te laten) vullen en vervolgens terug te
sturen voor 2 april 2004 naar:
CNV Dienstenbond
t.a.v. Richard Leloux
Antwoordnummer 1600
2130 VN Hoofddorp
Let op, dit kan zonder postzegel.
(*) Om deze documenten te bekijken is Acrobat Reader
nodig. Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden.
lid worden
Als uw collega lid wil worden van CNV Dienstenbond, dan kan hij of zij
dat doen door hier te klikken. Overigens kunt u hem of haar
sowieso attent maken op deze site die alle benodigde informatie bevat.
Dienstenbond CNV