18-3-2004
Geavanceerd Mercedes-Benz-systeem TELEAID nu ook in Nederland
Sinds begin maart is ook in Nederland het Mercedes-Benz-systeem voor
noodoproepen en telediagnose onder de naam TELEAID als optie leverbaar
op de Mercedes-Benz E-, S- en CL-Klasse.
Het geavanceerde systeem maakt gebruik van een in de auto ingebouwde
WAP-telefoon met draadloze bluetooth-bedienhoorn. TELEAID zorgt er met
behulp van crashsensoren voor dat bij een ongeval een verbinding tot
stand komt met de TELEAID-noodoproepcentrale. Bij een zware aanrijding
wordt de noodoproep met gegevens over de exacte positie van het
voertuig automatisch tot stand gebracht. Via een speciale
noodoproepknop in de dakconsole kunnen inzittenden ook zelf een
verbinding tot stand brengen, bijvoorbeeld wanneer men getuige is van
een ongeval.
Via het GSM-netwerk (Dual-band 900 en 1800 MHz) zendt de auto een
gecodeerd noodoproeptelegram aan de centrale, dat informatie bevat
over de voertuigpositie, het type noodoproep (automatisch of
handmatig), het type ongeval en identificatiegegevens van het
voertuig. Zo beschikt de TELEAID-noodoproepcentrale direct over de
juiste informatie, wat in sommige gevallen een levensreddend voordeel
kan zijn.
Via de handsfree-installatie van de auto wordt direct na binnenkomst
van de oproep contact opgenomen met de inzittenden. Zo worden er
afspraken gemaakt over het verdere verloop van de hulpverlening. De
TELEAID-noodoproepcentrale informeert de centrale meldkamer van
politie of brandweer over het ongeval en levert de relevante gegevens
en een routebeschrijving. Vanuit deze centrale meldkamer worden indien
nodig ook overige hulpdiensten geactiveerd. Via de
handsfree-verbinding blijft de TELEAID-noodoproepcentrale contact
houden met de inzittenden totdat de hulpdiensten zijn gearriveerd.
TELEAID biedt in geval van technische problemen ook de mogelijkheid
van telediagnose. Via een aparte knop met de afbeelding van een
steeksleutel op de middenarmsteun wordt een verbinding tot stand
gebracht met het Europese Customer Assist Center (CAC) van
DaimlerChrysler in Maastricht, waar de melding wordt ontvangen en
indien nodig de Service 24h-auto van de dichtstbijzijnde
Mercedes-Benz-dealer kan worden ingezet. Tenslotte kan via de
informatietoets een verbinding met het CAC gezocht worden, waar alle
vragen met betrekking tot de auto kunnen worden beantwoord.
TELEAID werkt momenteel in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland en
Oostenrijk op basis van het GSM-netwerk. Binnenkort volgen ook
Frankrijk, Spanje, Italië en Zwitserland, terwijl Groot-Brittannië
later volgt.
AutoRai