AutoRai

18-3-2004

Geavanceerd Mercedes-Benz-systeem TELEAID nu ook in Nederland

Sinds begin maart is ook in Nederland het Mercedes-Benz-systeem voor noodoproepen en telediagnose onder de naam TELEAID als optie leverbaar op de Mercedes-Benz E-, S- en CL-Klasse.

Het geavanceerde systeem maakt gebruik van een in de auto ingebouwde WAP-telefoon met draadloze bluetooth-bedienhoorn. TELEAID zorgt er met behulp van crashsensoren voor dat bij een ongeval een verbinding tot stand komt met de TELEAID-noodoproepcentrale. Bij een zware aanrijding wordt de noodoproep met gegevens over de exacte positie van het voertuig automatisch tot stand gebracht. Via een speciale noodoproepknop in de dakconsole kunnen inzittenden ook zelf een verbinding tot stand brengen, bijvoorbeeld wanneer men getuige is van een ongeval.

Via het GSM-netwerk (Dual-band 900 en 1800 MHz) zendt de auto een gecodeerd noodoproeptelegram aan de centrale, dat informatie bevat over de voertuigpositie, het type noodoproep (automatisch of handmatig), het type ongeval en identificatiegegevens van het voertuig. Zo beschikt de TELEAID-noodoproepcentrale direct over de juiste informatie, wat in sommige gevallen een levensreddend voordeel kan zijn.

Via de handsfree-installatie van de auto wordt direct na binnenkomst van de oproep contact opgenomen met de inzittenden. Zo worden er afspraken gemaakt over het verdere verloop van de hulpverlening. De TELEAID-noodoproepcentrale informeert de centrale meldkamer van politie of brandweer over het ongeval en levert de relevante gegevens en een routebeschrijving. Vanuit deze centrale meldkamer worden indien nodig ook overige hulpdiensten geactiveerd. Via de handsfree-verbinding blijft de TELEAID-noodoproepcentrale contact houden met de inzittenden totdat de hulpdiensten zijn gearriveerd.

TELEAID biedt in geval van technische problemen ook de mogelijkheid van telediagnose. Via een aparte knop met de afbeelding van een steeksleutel op de middenarmsteun wordt een verbinding tot stand gebracht met het Europese Customer Assist Center (CAC) van DaimlerChrysler in Maastricht, waar de melding wordt ontvangen en indien nodig de Service 24h-auto van de dichtstbijzijnde Mercedes-Benz-dealer kan worden ingezet. Tenslotte kan via de informatietoets een verbinding met het CAC gezocht worden, waar alle vragen met betrekking tot de auto kunnen worden beantwoord.

TELEAID werkt momenteel in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Oostenrijk op basis van het GSM-netwerk. Binnenkort volgen ook Frankrijk, Spanje, Italië en Zwitserland, terwijl Groot-Brittannië later volgt.