18-3-2004
Opel en General Motors 75 jaar succesvolle samenwerking
Exact 75 jaar geleden, op 17 maart 1929, kondigde Adam Opel AG tijdens
persconferentie in Berlijn aan dat General Motors Corporation (GM) een
bestuurlijk aandeel verworven had in de in Rüsselsheim gevestigde
autofabrikant.
Hiermee werd de basis gelegd voor een succesvolle samenwerking.
Tegenwoordig is Opel één van de leidende automerken in Europa en een
belangrijke schakel binnen de GM Corporation, s werelds grootste
automobielfabrikant. Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter
Forster: De overname in 1929 was een beslissing gebaseerd op een lange
termijn visie. De geschiedenis heeft geleerd dat een leidinggevende
rol in de automobielindustrie alleen is weggelegd als het merk
onderdeel is van een sterke groep van internationale bedrijven.
Opel lang gezochte partner voor GM in Europa
De overname van Opel door GM was het resultaat van de wensen van beide
partijen. Aan het eind van de jaren 20 was Opel op zoek naar nieuw
kapitaal waarmee de fabrikant van een familiebedrijf kon uitgroeien
tot een moderne volume fabrikant. De benodigde investeringen in nieuwe
machines vormde daarnaast een extra financiële last.
GM was in die tijd op zoek naar een Duitse partner om zo een voet te
zetten op de Duitse markt en het afzetgebied te vergroten. GM chief
executive Alfred P. Sloan bracht in 1928 een bezoek aan de
Opel-fabriek in Rüsselsheim en was zeer onder de indruk. Het
machinepark verkeerde in uitstekende conditie, de fabriek was zeer
flexibel en de werknemers zeer goed opgeleid, zo constateerde Sloan.
Daarnaast beschikte Opel over een uitgebreid dealernetwerk met 736
dealers in Duitsland. In Sloans optiek was Opel de beste optie voor GM
in Europa. Over een optie tot koop werd in hetzelfde jaar
onderhandeld. De voorwaarde voor overname was dat Opel veranderde van
een commanditaire vennootschap tot een bedrijf met aandelen. Op 3
december 1928 werd aan deze voorwaarde voldaan. Vervolgens volgden er
intensieve onderhandelingen over de laatste details. Op 17 maart 1929
maakten Opel en GM bekend dat GM een aandeel van 80 procent had
genomen in Opel waarvan de waarde op 26 miljoen dollar lag. In het
voorjaar van 1931 kocht GM de resterende 20% van de aandelen met een
waarde van 7,4 miljoen dollar.
Voor de Opel-broers Wilhelm en Fritz was de zienswijze van GM zeer
belangrijk. Doordat de naam Opel behouden bleef en GM lokale
zelfstandigheid garandeerde, werd het karakter van Opel in stand
gehouden. Op de persconferentie lieten ze dit duidelijk merken: De
Opel-traditie die al generaties lang standhoudt, in combinatie met de
financiële steun, de technische ervaring en het technische potentieel,
vormen een uitstekende basis waarmee wij onze klanten en de Duitse
economie optimaal kunnen bedienen.
Snelle groei door kapitaal en technologische kennisoverdracht
Binnen zeven jaar na de overname groeide Opel uit van de grootste
personenwagenfabrikant van Duitsland tot de grootste en meest
vooruitstrevende personenwagen- en bedrijfswagenfabrikant van Europa.
In 1936 had Opel 19.000 werknemers in dienst. De Amerikaanse invloed
was daarnaast op zakelijk gebied duidelijk waarneembaar: in 1929 was
Opel de eerste automobielfabrikant met een eigen
verzekeringsmaatschappij. De oprichting van de Opel-bank volgde in
1930.
In 1924 was Opel reeds de eerste Duitse fabrikant met een
assemblagelijn met het legendarische Laubfrosch model. De
kapitaalkracht van GM en de technologische ontwikkelingen, maakten het
mogelijk meerdere mijlpalen te bereiken: in 1935 was de Olympia niet
alleen de meest populaire auto van die tijd, maar ook het eerste
Duitse serieproduct met een zelfdragende, volledig stalen carrosserie.
Tegelijkertijd liet Opel het zogenaamde huwelijk tussen de carrosserie
en de motor patenteren.
Legendarische Opel modellen: Alleen vliegen is beter
Tot op de dag van vandaag is één van de kernwaarden van Opel en GM het
bieden van individuele mobiliteit met innovatieve producten,
bereikbaar voor zoveel mogelijk mensen. Legendarische modellen uit de
afgelopen 75 jaar onderstrepen deze filosofie: de eerste versie van
het verkoopkanon Kadett liep al in 1936 van de assemblagelijn. Tot aan
1991 heeft Opel vele opvolgers met de naam Kadett gebouwd, tot de
Kadett werd vervangen door de Astra. Inmiddels is de derde generatie
Astra voorgesteld: een auto die een progressieve vormgeving combineert
met dynamische rijeigenschappen. Sportautos hebben altijd een
belangrijke rol gespeeld binnen Opel. De GT, die zijn debuut maakte op
de Frankfurt Motor Show van 1965, is hier een onvergetelijk voorbeeld
van. De GT werd in 1968 in productie genomen en binnen de kortste tijd
wist iedereen: Alleen vliegen is beter. Tegenwoordig zetten de
modellen als de Vectra GTS en de Speedster de sportieve traditie
voort. Daarnaast spelen innovatieve modellen een steeds grotere rol.
In 1999 introduceerde Opel de baanbrekende Zafira met zijn unieke
stoelsysteem. Ook nieuwe modellen als de Meriva en de Signum breken
met traditionele wetten.
Innovatieve technologie en state-of-the-art productie
Niet alleen het design van de modellen in de afgelopen 75 jaar wist de
mensen te overtuigen. Opel heeft altijd veel waarde gehecht aan het
bereikbaar maken van innovatieve technologie bijvoorbeeld om de
emissiewaarde terug te brengen of de veiligheid te vergroten. In 1989
was Opel de eerste Europese fabrikant die alle modellen uitrustte met
een katalysator. Sinds 1995 zijn alle Opel modellen standaard
uitgerust met een bestuurdersairbag en airbag voor de passagier. Geen
andere Duitse fabrikant bood zo veel passieve veiligheid in 1995. In
de nieuwe Astra introduceert Opel opnieuw innovatieve technologieën
voor het grote publiek, waarvan het Interactive Driving System (IDS)
en Adaptive Forward Lightning (AFL) twee voorbeelden zijn.
Mobiliteit van de toekomst
Opel en GM hebben altijd een leidinggevende rol gespeeld als het gaat
om de bescherming van het milieu. Technici van Opel en GM in het
Global Alternative Propulsion Center (GAPC) in Mainz Kastel verrichten
veel onderzoek naar alternatieve brandstoffen en nieuwe technologieën.
Tot op vandaag hebben GM en Opel ruim 1 miljard dollar geïnvesteerd in
de ontwikkeling van een met waterstof aangedreven brandstofcel. De
ambitieuze doelstelling van de twee fabrikanten is om voor 2010 meer
dan 1 miljoen autos met brandstofcel te verkopen. Daarnaast boekt Opel
steeds meer vooruitgang met het bouwen van een emissieloos voertuig.
Opel en GM: 75 succesvolle jaren
* 1929 General Motors Corporation (GM) verwerft een controlerend
aandeel van 80 procent in Adam Opel AG voor zon 26 miljoen dollar
(resterende 20 procent in 1931).
* 1929 Fritz von Opel onderneemt s werelds eerste bemande
raketvlucht in Opels raketvliegtuig.
AutoRai