AutoRai

18-3-2004

Opel en General Motors 75 jaar succesvolle samenwerking

Exact 75 jaar geleden, op 17 maart 1929, kondigde Adam Opel AG tijdens persconferentie in Berlijn aan dat General Motors Corporation (GM) een bestuurlijk aandeel verworven had in de in Rüsselsheim gevestigde autofabrikant.

Hiermee werd de basis gelegd voor een succesvolle samenwerking. Tegenwoordig is Opel één van de leidende automerken in Europa en een belangrijke schakel binnen de GM Corporation, s werelds grootste automobielfabrikant. Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster: De overname in 1929 was een beslissing gebaseerd op een lange termijn visie. De geschiedenis heeft geleerd dat een leidinggevende rol in de automobielindustrie alleen is weggelegd als het merk onderdeel is van een sterke groep van internationale bedrijven.

Opel lang gezochte partner voor GM in Europa

De overname van Opel door GM was het resultaat van de wensen van beide partijen. Aan het eind van de jaren 20 was Opel op zoek naar nieuw kapitaal waarmee de fabrikant van een familiebedrijf kon uitgroeien tot een moderne volume fabrikant. De benodigde investeringen in nieuwe machines vormde daarnaast een extra financiële last.

GM was in die tijd op zoek naar een Duitse partner om zo een voet te zetten op de Duitse markt en het afzetgebied te vergroten. GM chief executive Alfred P. Sloan bracht in 1928 een bezoek aan de Opel-fabriek in Rüsselsheim en was zeer onder de indruk. Het machinepark verkeerde in uitstekende conditie, de fabriek was zeer flexibel en de werknemers zeer goed opgeleid, zo constateerde Sloan. Daarnaast beschikte Opel over een uitgebreid dealernetwerk met 736 dealers in Duitsland. In Sloans optiek was Opel de beste optie voor GM in Europa. Over een optie tot koop werd in hetzelfde jaar onderhandeld. De voorwaarde voor overname was dat Opel veranderde van een commanditaire vennootschap tot een bedrijf met aandelen. Op 3 december 1928 werd aan deze voorwaarde voldaan. Vervolgens volgden er intensieve onderhandelingen over de laatste details. Op 17 maart 1929 maakten Opel en GM bekend dat GM een aandeel van 80 procent had genomen in Opel waarvan de waarde op 26 miljoen dollar lag. In het voorjaar van 1931 kocht GM de resterende 20% van de aandelen met een waarde van 7,4 miljoen dollar.

Voor de Opel-broers Wilhelm en Fritz was de zienswijze van GM zeer belangrijk. Doordat de naam Opel behouden bleef en GM lokale zelfstandigheid garandeerde, werd het karakter van Opel in stand gehouden. Op de persconferentie lieten ze dit duidelijk merken: De Opel-traditie die al generaties lang standhoudt, in combinatie met de financiële steun, de technische ervaring en het technische potentieel, vormen een uitstekende basis waarmee wij onze klanten en de Duitse economie optimaal kunnen bedienen.

Snelle groei door kapitaal en technologische kennisoverdracht

Binnen zeven jaar na de overname groeide Opel uit van de grootste personenwagenfabrikant van Duitsland tot de grootste en meest vooruitstrevende personenwagen- en bedrijfswagenfabrikant van Europa. In 1936 had Opel 19.000 werknemers in dienst. De Amerikaanse invloed was daarnaast op zakelijk gebied duidelijk waarneembaar: in 1929 was Opel de eerste automobielfabrikant met een eigen verzekeringsmaatschappij. De oprichting van de Opel-bank volgde in 1930.

In 1924 was Opel reeds de eerste Duitse fabrikant met een assemblagelijn met het legendarische Laubfrosch model. De kapitaalkracht van GM en de technologische ontwikkelingen, maakten het mogelijk meerdere mijlpalen te bereiken: in 1935 was de Olympia niet alleen de meest populaire auto van die tijd, maar ook het eerste Duitse serieproduct met een zelfdragende, volledig stalen carrosserie. Tegelijkertijd liet Opel het zogenaamde huwelijk tussen de carrosserie en de motor patenteren.

Legendarische Opel modellen: Alleen vliegen is beter

Tot op de dag van vandaag is één van de kernwaarden van Opel en GM het bieden van individuele mobiliteit met innovatieve producten, bereikbaar voor zoveel mogelijk mensen. Legendarische modellen uit de afgelopen 75 jaar onderstrepen deze filosofie: de eerste versie van het verkoopkanon Kadett liep al in 1936 van de assemblagelijn. Tot aan 1991 heeft Opel vele opvolgers met de naam Kadett gebouwd, tot de Kadett werd vervangen door de Astra. Inmiddels is de derde generatie Astra voorgesteld: een auto die een progressieve vormgeving combineert met dynamische rijeigenschappen. Sportautos hebben altijd een belangrijke rol gespeeld binnen Opel. De GT, die zijn debuut maakte op de Frankfurt Motor Show van 1965, is hier een onvergetelijk voorbeeld van. De GT werd in 1968 in productie genomen en binnen de kortste tijd wist iedereen: Alleen vliegen is beter. Tegenwoordig zetten de modellen als de Vectra GTS en de Speedster de sportieve traditie voort. Daarnaast spelen innovatieve modellen een steeds grotere rol. In 1999 introduceerde Opel de baanbrekende Zafira met zijn unieke stoelsysteem. Ook nieuwe modellen als de Meriva en de Signum breken met traditionele wetten.

Innovatieve technologie en state-of-the-art productie

Niet alleen het design van de modellen in de afgelopen 75 jaar wist de mensen te overtuigen. Opel heeft altijd veel waarde gehecht aan het bereikbaar maken van innovatieve technologie bijvoorbeeld om de emissiewaarde terug te brengen of de veiligheid te vergroten. In 1989 was Opel de eerste Europese fabrikant die alle modellen uitrustte met een katalysator. Sinds 1995 zijn alle Opel modellen standaard uitgerust met een bestuurdersairbag en airbag voor de passagier. Geen andere Duitse fabrikant bood zo veel passieve veiligheid in 1995. In de nieuwe Astra introduceert Opel opnieuw innovatieve technologieën voor het grote publiek, waarvan het Interactive Driving System (IDS) en Adaptive Forward Lightning (AFL) twee voorbeelden zijn.

Mobiliteit van de toekomst

Opel en GM hebben altijd een leidinggevende rol gespeeld als het gaat om de bescherming van het milieu. Technici van Opel en GM in het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) in Mainz Kastel verrichten veel onderzoek naar alternatieve brandstoffen en nieuwe technologieën. Tot op vandaag hebben GM en Opel ruim 1 miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een met waterstof aangedreven brandstofcel. De ambitieuze doelstelling van de twee fabrikanten is om voor 2010 meer dan 1 miljoen autos met brandstofcel te verkopen. Daarnaast boekt Opel steeds meer vooruitgang met het bouwen van een emissieloos voertuig. Opel en GM: 75 succesvolle jaren

* 1929 General Motors Corporation (GM) verwerft een controlerend aandeel van 80 procent in Adam Opel AG voor zon 26 miljoen dollar (resterende 20 procent in 1931).

* 1929 Fritz von Opel onderneemt s werelds eerste bemande raketvlucht in Opels raketvliegtuig.