Algemene Onderwijsbond

AOb onderzoekt financiën roc's, besturen werken niet mee.

ROC's geven slecht inzicht in financiële positie

UTRECHT, 17 maart 2004. 67 procent van de roc's (regionale opleidingen centra) geeft geen of slechts zeer gering inzicht in hun financiële situatie; colleges van bestuur weigeren hun jaarrekeningen openbaar te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Het Onderwijsblad, het tweewekelijkse tijdschrift van de Algemene Onderwijsbond. Uit dit onderzoek blijkt verder dat de financiële positie van veel roc's nu nog redelijk goed is, maar sinds 2002 verslechtert. Het personeel dreigt hiervan de dupe te worden, en daarmee de leerlingen.

Om onderzoek te doen naar de financiële positie van de bve-sector (beroepsonderwijs en volwassenen educatie) vroeg Het Onderwijsblad bij 42 schoolbesturen de jaarrekeningen over 2001 en 2002 op. Veertien besturen (33 procent) voldeden zonder tegenvraag aan dit verzoek, twee stuurden een zeer summier uittreksel. Negen instellingen lieten weten de cijfers niet uit handen te geven. zeventien besturen lieten niets van zich horen. Gerrit Stemerding, dagelijks bestuurder AOb: "Het is schandalig dat ze geen openheid van zaken geven. Het gaat hier om openbaar geld en daar moet je je voor durven verantwoorden. Er ontstaat momenteel druk op de arbeidsvoorwaarden van het personeel en de kwaliteit van het onderwijs, terwijl aan de top exorbitante salarissen worden betaald. Hier zou de minister eens onderzoek naar moeten doen." Ook de afdeling Cfi van het ministerie van Onderwijs weigerde de beoordeling van de financiële positie vrij te geven, reden waarom de Het Onderwijsblad een beroep doet op de Wet Openbaarheid Bestuur om deze gegevens alsnog in handen te krijgen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de financiële positie van de bve-instellingen verslechtert. Gezamenlijk hebben de scholen enkele miljoenen op de bank staan, maar bijna de helft van de 42 roc's sloot 2002 met een tekort af en teert dus in op haar vermogen. Sinds 2002 daalt ook het bedrag dat een school per leerling ontvangt. Hier bovenop komt een wetswijziging omtrent inburgeringscursussen. Roc's moeten deze cursussen wel aanbieden, maar de gemeenten hoeven ze vanaf volgend jaar niet meer bij de roc's in te kopen. Dit scheelt mogelijk vele miljoenen. Veel schoolbesturen geven aan op personeelskosten te gaan bezuinigen: contracten worden niet verlengd, vacature-stops worden ingesteld en gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Ook worden taken herverdeeld, waardoor hoog opgeleid personeel vervangen wordt door goedkoper lager geschoold personeel. Volgens de AOb is dit slecht voor de arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van het onderwijs. Gerrit Stemerding, AOb-bestuurder: "Er vindt downgrading plaats, ofwel docententaken worden overgeheveld naar goedkoper, maar ook lager geschoold en minder gekwalificeerd personeel. Als je je bedenkt dat 60 procent van onze kinderen een opleiding volgt aan een (v)mbo-instelling, dan strookt dat niet met de maatschappelijke en politiek roep om te investeren in onze kenniseconomie." Uit het onderzoek blijkt verder dat de colleges van bestuur zullen kiezen voor grotere groepen, minder (en dus grotere, onpersoonlijkere) locaties en met minder mensen meer werk willen verzetten. Gerrit Stemerding: "Dit leidt absoluut tot taakverzwaring en een grotere mate van anonimiteit. En dat terwijl juist kleinere groepen en het uit de anonimiteit halen van leerlingen gepredikt wordt om geweld in het onderwijs tegen te gaan. Opnieuw wordt met de mond iets anders beleden dan met de rekenmachine in de hand wordt besloten."


---
Het verhaal uit Het Onderwijsblad en de cijfers over de financiële situatie van de 42 onderzochte ROC's staan op www.aob.nl Nadere informatie: Robert Sikkes, manager communicatie, 030-2989217 of 06 12 96 7847