Ingezonden persbericht
De Zuid-Afrikaanse belastingdienst heeft Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen
De Zuid-Afrikaanse belastingdienst heeft Siebel Public Sector Single View of
Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen. Doel van het
project is het integreren van een aantal belastingsystemen, het stroomlijnen
van de serviceprocessen die zijn gericht op belastingbetalers en het bieden
van een eenduidige en complete kijk (view) op belastingbetalers. De
Zuid-Afrikaanse belastingdienst is hiermee in staat de operationele kosten
te verlagen en de dienstverlening aan burgers te verbeteren.
Meer informatie vindt u in onderstaand persbericht. Als u met iemand van
Siebel Systems wilt spreken, of nog andere vragen hebt, dan hoor ik dat
graag.
Met vriendelijke groet,
Dennis Doodeman
Senior Account Manager
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304345
E-mail: dennisd@text100.nl
---
---------
- PERSBERICHT -
Zuid-Afrikaanse belastingdienst bespaart miljoenen
door gebruik te maken van eenduidige kijk op belastingbetalers
Accenture, IBM en Siebel Systems helpen de Zuid-Afrikaanse regering de
belastingopbrengsten te vergroten,
de dienstverlening aan burgers te vergroten en de operationele efficiency te
verbeteren
SAN MATEO, Calif. - 18 maart 2004 - De Zuid-Afrikaanse belastingdienst
(South African Revenue Service/SARS) heeft Siebel Public Sector Single View
of Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen. Doel van het
project is het integreren van een aantal belastingsystemen, het stroomlijnen
van de serviceprocessen die zijn gericht op belastingbetalers en het bieden
van een eenduidige en complete kijk (view) op belastingbetalers.
Accenture trad bij dit project op als hoofdaannemer voor het toepassen van
Universal Application Network (UAN). Daarnaast is gebruik gemaakt van Siebel
Business Integration Applications op basis van IBM's WebSphere Business
Integration-platform. UAN wordt toegepast in combinatie met Siebel Call
Center.
Ken Jarvis, de CIO van de Zuid-Afrikaanse belastingdienst, zal op 21 april
een keynote speech over deze implementatie verzorgen tijdens de Europese
gebruikersbijeenkomst, Siebel User Week 2004, in Cannes. "Het gebruik van
Universal Application Network levert ons wekelijks een besparing op van vele
miljoenen dollars. Dat is mogelijk doordat met UAN voorheen niet-benutte
mogelijkheden van onze bestaande informatiesystemen nu wel optimaal tot hun
recht komen", zegt Jarvis. "Bovendien hebben wij dankzij het gebruik van
Siebel's 'prepackaged' integratievoorzieningen en het toepassen van de
serviceapplicaties van Siebel de implementatietijd met vele maanden kunnen
bekorten. Hierdoor hebben wij veel eerder dan verwacht de besparingen die
wij met Siebel's oplossingen konden bereiken ook daadwerkelijk kunnen
realiseren - veel eerder dan wij voor mogelijk hadden gehouden."
Voordat de Zuid-Afrikaanse belastingdienst gebruik maakte van Siebel Public
Sector Single View of Taxpayer, werd de organisatie geconfronteerd met grote
uitdagingen op het gebied van businessintegratie. De informatie over
belastingbetalers was weliswaar aanwezig maar was tegelijkertijd verspreid
over talloze systemen en toepassingen. Hierdoor was het voor de
belastingdienst soms erg moeilijk en in een aantal gevallen zelfs onmogelijk
om bepaalde taken uit te voeren. Dit resulteerde in veel gevallen in een
lager dan gewenste belastingopbrengst, terwijl ook bij belastingbetalers nog
wel eens frustraties ontstonden.
Om deze integratieproblemen op te lossen, heeft de Zuid-Afrikaanse
belastingdienst een beroep gedaan op Accenture, IBM en Siebel Systems. Dit
gezamenlijke team heeft in samenwerking met de eigen ICT-organisatie van de
belastingdienst UAN in gebruik genomen voor het integreren van acht
bestaande informatiesystemen met een bestaande implementatie van Siebel Call
Center. Hierdoor beschikken medewerkers van de belastingdienst nu over een
eenduidige en complete kijk op individuele belastingbetalers. De eerste
implementatie was een pilotproject waarbij tweehonderd medewerkers van de
belastingdienst waren betrokken. Deze pilot werd in slechts acht weken
opgeleverd. De definitieve uitrol naar 5800 medewerkers verspreid over
geheel Zuid-Afrika werd in slechts vier maanden gerealiseerd.
"De voordelen van 'business process integration' zijn ongekend", zegt Nimish
Mehta, group vice president UAN bij Siebel Systems. "Wat voor veel
organisaties echter niet duidelijk is, is hoeveel tijd een integratieproces
normaliter in beslag neemt en hoe duur zo'n traject in de praktijk is. Met
Siebel Business Integration Applications kunnen we zowel de tijd, de kosten
als de risico's die met een integratieproject gemoeid zijn drastisch
terugdringen. Klanten als de Zuid-Afrikaanse belastingdienst kunnen zich
hierdoor concentreren op het stroomlijnen en flexibiliseren van hun
operatie."
Nu complete en realtime informatie over belastingbetalers beschikbaar is,
kan de Zuid-Afrikaanse belastingdienst de operationele kosten verlagen en de
dienstverlening aan burgers verbeteren. Dat gebeurt bijvoorbeeld door de
tijd die nodig is om antwoord te geven op vragen of verzoeken van burgers of
bedrijven aanzienlijk te bekorten. Bovendien kan de organisatie de
belastinginkomsten per medewerker aanzienlijk vergroten doordat ambtenaren
nu dankzij betere informatie bijvoorbeeld terugbetalingen van
belastinggelden kunnen afzetten tegen nog openstaande aanslagen. De
Zuid-Afrikaanse belastingdienst schat dat de investeringen in dit project
zich binnen twee maanden hebben terugbetaald.
Meer informatie over Siebel Public Sector Single View of Taxplayer is te
vinden op
.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan
klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via
meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 3.500 klanten
biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices',
CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig
zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in
de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure
klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden.
Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen.
Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op
.
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het
Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn
in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen,
logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000