Ingezonden persbericht


De Zuid-Afrikaanse belastingdienst heeft Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen

De Zuid-Afrikaanse belastingdienst heeft Siebel Public Sector Single View of Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen. Doel van het project is het integreren van een aantal belastingsystemen, het stroomlijnen van de serviceprocessen die zijn gericht op belastingbetalers en het bieden van een eenduidige en complete kijk (view) op belastingbetalers. De Zuid-Afrikaanse belastingdienst is hiermee in staat de operationele kosten te verlagen en de dienstverlening aan burgers te verbeteren.

Meer informatie vindt u in onderstaand persbericht. Als u met iemand van Siebel Systems wilt spreken, of nog andere vragen hebt, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Dennis Doodeman
Senior Account Manager
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304345
E-mail: dennisd@text100.nl


---

---------


- PERSBERICHT -

Zuid-Afrikaanse belastingdienst bespaart miljoenen door gebruik te maken van eenduidige kijk op belastingbetalers

Accenture, IBM en Siebel Systems helpen de Zuid-Afrikaanse regering de belastingopbrengsten te vergroten,
de dienstverlening aan burgers te vergroten en de operationele efficiency te verbeteren

SAN MATEO, Calif. - 18 maart 2004 - De Zuid-Afrikaanse belastingdienst (South African Revenue Service/SARS) heeft Siebel Public Sector Single View of Taxpayer-oplossing van Siebel Systems in gebruik genomen. Doel van het project is het integreren van een aantal belastingsystemen, het stroomlijnen van de serviceprocessen die zijn gericht op belastingbetalers en het bieden van een eenduidige en complete kijk (view) op belastingbetalers.

Accenture trad bij dit project op als hoofdaannemer voor het toepassen van Universal Application Network (UAN). Daarnaast is gebruik gemaakt van Siebel Business Integration Applications op basis van IBM's WebSphere Business Integration-platform. UAN wordt toegepast in combinatie met Siebel Call Center.

Ken Jarvis, de CIO van de Zuid-Afrikaanse belastingdienst, zal op 21 april een keynote speech over deze implementatie verzorgen tijdens de Europese gebruikersbijeenkomst, Siebel User Week 2004, in Cannes. "Het gebruik van Universal Application Network levert ons wekelijks een besparing op van vele miljoenen dollars. Dat is mogelijk doordat met UAN voorheen niet-benutte mogelijkheden van onze bestaande informatiesystemen nu wel optimaal tot hun recht komen", zegt Jarvis. "Bovendien hebben wij dankzij het gebruik van Siebel's 'prepackaged' integratievoorzieningen en het toepassen van de serviceapplicaties van Siebel de implementatietijd met vele maanden kunnen bekorten. Hierdoor hebben wij veel eerder dan verwacht de besparingen die wij met Siebel's oplossingen konden bereiken ook daadwerkelijk kunnen realiseren - veel eerder dan wij voor mogelijk hadden gehouden."

Voordat de Zuid-Afrikaanse belastingdienst gebruik maakte van Siebel Public Sector Single View of Taxpayer, werd de organisatie geconfronteerd met grote uitdagingen op het gebied van businessintegratie. De informatie over belastingbetalers was weliswaar aanwezig maar was tegelijkertijd verspreid over talloze systemen en toepassingen. Hierdoor was het voor de belastingdienst soms erg moeilijk en in een aantal gevallen zelfs onmogelijk om bepaalde taken uit te voeren. Dit resulteerde in veel gevallen in een lager dan gewenste belastingopbrengst, terwijl ook bij belastingbetalers nog wel eens frustraties ontstonden.

Om deze integratieproblemen op te lossen, heeft de Zuid-Afrikaanse belastingdienst een beroep gedaan op Accenture, IBM en Siebel Systems. Dit gezamenlijke team heeft in samenwerking met de eigen ICT-organisatie van de belastingdienst UAN in gebruik genomen voor het integreren van acht bestaande informatiesystemen met een bestaande implementatie van Siebel Call Center. Hierdoor beschikken medewerkers van de belastingdienst nu over een eenduidige en complete kijk op individuele belastingbetalers. De eerste implementatie was een pilotproject waarbij tweehonderd medewerkers van de belastingdienst waren betrokken. Deze pilot werd in slechts acht weken opgeleverd. De definitieve uitrol naar 5800 medewerkers verspreid over geheel Zuid-Afrika werd in slechts vier maanden gerealiseerd.

"De voordelen van 'business process integration' zijn ongekend", zegt Nimish Mehta, group vice president UAN bij Siebel Systems. "Wat voor veel organisaties echter niet duidelijk is, is hoeveel tijd een integratieproces normaliter in beslag neemt en hoe duur zo'n traject in de praktijk is. Met Siebel Business Integration Applications kunnen we zowel de tijd, de kosten als de risico's die met een integratieproject gemoeid zijn drastisch terugdringen. Klanten als de Zuid-Afrikaanse belastingdienst kunnen zich hierdoor concentreren op het stroomlijnen en flexibiliseren van hun operatie."

Nu complete en realtime informatie over belastingbetalers beschikbaar is, kan de Zuid-Afrikaanse belastingdienst de operationele kosten verlagen en de dienstverlening aan burgers verbeteren. Dat gebeurt bijvoorbeeld door de tijd die nodig is om antwoord te geven op vragen of verzoeken van burgers of bedrijven aanzienlijk te bekorten. Bovendien kan de organisatie de belastinginkomsten per medewerker aanzienlijk vergroten doordat ambtenaren nu dankzij betere informatie bijvoorbeeld terugbetalingen van belastinggelden kunnen afzetten tegen nog openstaande aanslagen. De Zuid-Afrikaanse belastingdienst schat dat de investeringen in dit project zich binnen twee maanden hebben terugbetaald.

Meer informatie over Siebel Public Sector Single View of Taxplayer is te vinden op
.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 3.500 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op .

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000