Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Inspraak op Startnotitie A4 Delft-Schiedam van start

Van donderdag 18 maart tot en met vrijdag 16 april 2004 ligt de Startnotitie A4 Delft - Schiedam ter inzage. In de Startnotitie beschrijft Rijkswaterstaat de aanpak en onderzoeksvragen voor onderzoek dat nodig is voor aanvulling en actualisering van de Trajectnota/MER uit 1996.

In het onderzoek staan drie alternatieven centraal: de aanleg van een nieuwe snelweg A4 tussen Delft en Schiedam, uitbreiding en verlenging van de Veilingroute - met en zonder Oranjetunnel - en een Meest Milieuvriendelijk Alternatief. De vorm van dit laatste alternatief wordt pas duidelijk tijdens het onderzoek. Alle alternatieven worden onderzocht op effecten voor de bereikbaarheid, veiligheid, sluipverkeer, leefbaarheid, natuur, ruimtelijke ordening, economie en kosten. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft voor het project 475 miljoen euro gereserveerd.

Effecten
De snelwegverbinding beoogt de overbelasting van de snelweg tussen Den Haag en Rotterdam (A13) te beperken. De regios Den Haag en Rotterdam zijn door deze overbelasting steeds minder goed bereikbaar. Ook heeft het intensieve verkeer negatieve effecten voor onder andere luchtkwaliteit, geluid en veiligheid. Deze negatieve effecten zijn ook te merken op de wegen in Midden Delfland en de B-driehoek: Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs.

Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam De Startnotitie is besproken met de partijen binnen het programma Integrale ontwikkeling Delft-Schiedam (IODS). Het programma bevat een reeks maatregelen voor verbetering van het platteland en van de steden Delft, Schiedam en Vlaardingen; voor schonere lucht, voor werkgelegenheid in de zuidvleugel van de Randstad, en verbetering van de mobiliteit. De Tracé/m.e.r.-procedure voor de A4 Delft-Schiedam is één van de speerpunten.

Wat gebeurt er na de Startnotitie?
Het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat bundelt alle reacties op de Startnotitie. Mede op basis van de inspraakreacties stellen de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu de Richtlijnen vast voor het opstellen van de Trajectnota/MER A4 Delft-Schiedam. De Trajectnota/MER zal begin 2005 klaar zijn. Dan is het mogelijk het tracébesluit nog in deze kabinetsperiode te nemen. Naar verwachting wordt in 2007 met de aanleg van de weg begonnen.