Inspraak op Startnotitie A4 Delft-Schiedam van start
Van donderdag 18 maart tot en met vrijdag 16 april 2004 ligt de
Startnotitie A4 Delft - Schiedam ter inzage. In de Startnotitie
beschrijft Rijkswaterstaat de aanpak en onderzoeksvragen voor
onderzoek dat nodig is voor aanvulling en actualisering van de
Trajectnota/MER uit 1996.
In het onderzoek staan drie alternatieven centraal: de aanleg van een
nieuwe snelweg A4 tussen Delft en Schiedam, uitbreiding en verlenging
van de Veilingroute - met en zonder Oranjetunnel - en een Meest
Milieuvriendelijk Alternatief. De vorm van dit laatste alternatief
wordt pas duidelijk tijdens het onderzoek. Alle alternatieven worden
onderzocht op effecten voor de bereikbaarheid, veiligheid,
sluipverkeer, leefbaarheid, natuur, ruimtelijke ordening, economie en
kosten. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft voor het
project 475 miljoen euro gereserveerd.
Effecten
De snelwegverbinding beoogt de overbelasting van de snelweg tussen Den
Haag en Rotterdam (A13) te beperken. De regios Den Haag en Rotterdam
zijn door deze overbelasting steeds minder goed bereikbaar. Ook heeft
het intensieve verkeer negatieve effecten voor onder andere
luchtkwaliteit, geluid en veiligheid. Deze negatieve effecten zijn ook
te merken op de wegen in Midden Delfland en de B-driehoek: Bleiswijk,
Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs.
Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam
De Startnotitie is besproken met de partijen binnen het programma
Integrale ontwikkeling Delft-Schiedam (IODS). Het programma bevat een
reeks maatregelen voor verbetering van het platteland en van de steden
Delft, Schiedam en Vlaardingen; voor schonere lucht, voor
werkgelegenheid in de zuidvleugel van de Randstad, en verbetering van
de mobiliteit. De Tracé/m.e.r.-procedure voor de A4 Delft-Schiedam is
één van de speerpunten.
Wat gebeurt er na de Startnotitie?
Het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat bundelt alle reacties op de
Startnotitie. Mede op basis van de inspraakreacties stellen de
ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieu de Richtlijnen vast voor het opstellen van de
Trajectnota/MER A4 Delft-Schiedam. De Trajectnota/MER zal begin 2005
klaar zijn. Dan is het mogelijk het tracébesluit nog in deze
kabinetsperiode te nemen. Naar verwachting wordt in 2007 met de aanleg
van de weg begonnen.