Nominaties De Hoofdprijs BNN
Op 17 maart van 20.40 uur tot 21.35 uur op Nederland 2 reikt BNN voor het tweede jaar De Hoofdprijs uit, een prijs voor de meest populaire programma's met een jong karakter. De nominaties voor De Hoofdprijs zijn bekend gemaakt door het comité van aanbeveling.
In de categorie buitenlandse series zijn net als vorig jaar de series Friends, Sex and the City en Gilmore Girls genomineerd. In deze categorie was Friends in 2003 de grote winnaar. Bij de Nederlandse series zijn er nominaties voor Cut, Rozengeur & Wodka Lime en Meiden van de Wit. De laatste twee programma's waren vorig jaar ook genomineerd en De Meiden van de Wit ging er toen met de prijs vandoor. Ook een drietal muziekprogramma's komen in aanmerking voor een award: TMF Awards, PopSecret en Top of the Pops. Het BNN programma Top of the Pops streek vorig jaar met de eer. In de categorie info(tainment) zijn er nominaties voor Typisch 90, Jensen en Neuken doe je zo!. In de laatste categorie, amusement, zijn genomineerd: Idols, Expeditie Robinson en BNN Family. Expeditie Robinson is de winnaar van 2003, maar of zij dit jaar ook weer gaan winnen... Naast De Hoofdprijs worden ook De Bart Award en de Gouden Kliko uitgereikt. De laatste is een award voor het slechtste programma met een jong karakter.
Dit jaar zijn de genomineerde programma's voor het eerst gekozen door een comité van aanbeveling bestaande uit Joris van Heukelom (MTV/TMF), Remko van Westerloo (Net5/SBS), Joop Daalmeijer (Publieke Omroep), Erland Galjaard (Yorin/HMG) en Gerard Timmer (BNN). Het comité wordt geadviseerd door René van Dammen (KLO).
De Hoofdprijs is een publieksprijs. Uitgangspunt bij vaststelling van de genomineerden is een door de NOS Kijk- en Luisteronderzoek samengestelde lijst van programma's die, vanuit een objectief perspectief, relatief jong bekeken zijn. Op deze lijst staan alle programma's die door de doelgroep 13-34 jaar zijn bekeken in het jaar voorafgaand aan de uitreiking. Uit deze lijst is door het comité van aanbeveling een selectie van vijf programma's per categorie gemaakt. Uit die lijst van vijf zijn door het comité drie programma's geselecteerd en op deze programma's kan van 1 februari tot 1 maart worden gestemd op www.dehoofdprijs.tv. Tegelijkertijd houdt een onderzoeksbureau onder 450 personen die representatief zijn voor de doelgroep een onderzoek. De resultaten van deze twee bronnen bepalen uiteindelijk de winaars van de verschillende categorieën.
BNN
Ingrid Timmer
Coördinator Communicatie
035-6555321 / 06-51765703
BNN