Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging
Kleinschaligheid in zorg biedt kwaliteit en is doelmatig
Resultaten benchmark in branche Verpleging en Verzorging.
Kleinschaligheid in voorzieningen voor verpleging en verzorging (ook
binnen grotere verbanden) scoren gemiddeld beter op kwaliteit en
doelmatigheid dan grootschaliger voorzieningen. Dit blijkt uit het
eerste officiële benchmarkonderzoek over 2003 dat is uitgevoerd onder
100 verpleeghuizen, verzorgingshuizen en woonzorgcomplexen. Arcares
heeft het rapport Prestaties van zorgaanbieders gemeten vandaag aan
staatssecretaris Ross-van Dorp en de vaste kamercommissie VWS
aangeboden.
Het benchmarkonderzoek 2003 geeft voor het eerst een transparant beeld
van de tijd die aan zorg wordt besteed (uitgesplitst naar
AWBZ-functie), de kosten die daarmee gemoeid zijn en de variatie
tussen instellingen in de tijden en kosten. Het is een beeld van 100
van de 1750 verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland. Daarnaast
levert het rapport informatie over onder meer:
* de mening van cliënten over de zorg- en dienstverlening;
* de mening van medewerkers over de werkomstandigheden en de zorg-
en dienstverlening;
* indicatoren die een aanwijzing geven over de kwaliteit van zorg.
Nog enkele uitkomsten:
* Woonzorgcomplexen scoren het hoogste op kwaliteit, zowel naar het
oordeel van de cliënt als naar het oordeel van de medewerkers.
* Het ziekteverzuim met name in verpleeghuizen is in 2003 flink
gedaald, van 9,3% in 2002 naar 7,5% in 2003. Ook in
verzorgingshuizen daalde het ziekteverzuim, van 7,2% naar 7%.
De cijfers uit de benchmark over hoeveelheid geleverde zorg en de
gemiddelde kosten die daaruit voortvloeien, zeggen nog niets over de
vraag of dit ook verantwoorde zorg is. In het najaar zal Arcares haar
standpunt over dit onderwerp naar buiten brengen.
Achtergrond benchmarkonderzoek
Het benchmarkonderzoek is ontwikkeld door Arcares, met financiële
steun van het ministerie van VWS. Het is primair bedoeld voor het
management van zorginstellingen om zicht te krijgen op de kwaliteit en
doelmatigheid van hun eigen organisatie ten opzichte van vergelijkbare
zorgorganisaties. Hoofddoel is het aanreiken van aanknopingspunten
voor verbetertrajecten. De deelnemers ontvangen een
instellingsrapportage.
De benchmark is ook een middel om te komen tot transparantie van de
branche. De gegevens van alle deelnemende zorgorganisaties samen geven
een beeld van een deel van de branche.
In 2001 en 2002 zijn testonderzoeken uitgevoerd. In totaal hebben de
afgelopen drie jaar iets meer dan 300 zorgorganisaties, op vrijwillige
basis, aan de benchmark meegedaan.
Datum: 17/03/2004