DE NATIONALE OMBUDSMAN
In 2003 ruim 10.500 klachten bij de Nationale ombudsman
Nog nooit ontving de Nationale ombudsman zoveel klachten als in 2003:
ruim 10.500. Dat komt vooral omdat de ombudsman de afgelopen drie
jaren zijn voorlichting heeft uitgebreid.
De stijging in het aantal klachten is te zien bij vrijwel alle
overheidsinstanties, maar vooral bij het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Dit blijkt uit
het Jaarverslag 2003 dat de Nationale ombudsman, mr. R. Fernhout,
vandaag aanbiedt aan de voorzitter van de Tweede Kamer.
Ook zochten meer mensen telefonisch contact met de Nationale
ombudsman: bijna 22.000. Vergeleken met 2002 wendden zich in 2003 in
totaal ongeveer 20% meer mensen zich tot de ombudsman. Dit komt vooral
door de Postbus 51 campagne die de Nationale ombudsman in 2003 heeft
gevoerd. De ombudsman heeft sinds drie jaar de voorlichting aan het
algemeen publiek en (rechts)hulpverleners uitgebreid. Uit
evaluatieonderzoek blijkt dat door die campagnes de Nationale
ombudsman bekender is en dat mensen de Nationale ombudsman beter
kunnen vinden.
Klachtontwikkeling
De Nationale ombudsman heeft in 2003 over bijna alle
overheidsinstanties meer klachten ontvangen dan in 2002. De grootste
toename is te zien bij het Ministerie van VROM: 567 klachten tegen 372
in 2002. De klachten hadden vooral betrekking op de trage behandeling
van aanvragen voor huursubsidie en van bezwaarschriften. In het eerste
halfjaar van 2003 namen de klachten af. Sinds het najaar is er echter
weer sprake van een forse toename.
Op het terrein van volkshuisvesting krijgt de ombudsman ook steeds
meer klachten over de huurcommissies en hun centraal secretariaat. In
2003 waren dit 146 klachten die vooral gingen over de lange
behandelingsduur van verzoekschriften, verzetzaken en klachten. Gezien
het toenemende aantal klachten heeft de Nationale ombudsman eind
november 2003 besloten om op eigen initiatief een onderzoek te starten
naar het functioneren van de huurcommissies. De resultaten worden voor
de zomer 2004 verwacht.
In 2003 ontving de Nationale ombudsman de meeste klachten over het
Ministerie van Justitie, inclusief Vreemdelingenzaken en Integratie:
1880 klachten. Ongeveer driekwart hiervan betrof de Immigratie- en
Naturalisatiedienst en ging over de lange behandelingsduur van visum-
of mvv-aanvragen en bezwaarschriften.
Op de tweede plaats staat het terrein sociale zaken en werkgelegenheid
met ruim 1500 klachten. Het merendeel ging over het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen. De klachten hadden
bijvoorbeeld te maken met het uitblijven van een beslissing op een
uitkeringsaanvraag, het niet beantwoorden van verzoeken om informatie
of langdurige bezwaarprocedures.
Verder betroffen de meeste klachten bij de ombudsman de politie (1059)
en de Belastingdienst (881). Over de ruim 200 gemeenten die zijn
aangesloten bij de Nationale ombudsman, zijn 847 klachten ontvangen.
De klachten bij de Nationale ombudsman hebben vooral te maken met
traag handelen van de overheid (38%). Andere veel voorkomende
problemen betreffen de wijze van informatieverstrekking door de
overheid en het niet nakomen van wettelijke regels.
Noot voor de redactie,