Centrum Vathorst krijgt vorm
datum: 16 maart 2004
Vandaag, dinsdag 16 maart, heeft het college ingestemd met het
Masterplan centrum Vathorst, het centrum in de nieuwe wijk Vathorst
met ruimte voor winkelen, werken, wonen, cultuur, educatie en
ontspanning. Het plan is ontwikkeld door Bouwfonds Ontwikkeling in
nauwe samenwerking met de gemeente Amersfoort en Ontwikkelingsbedrijf
Vathorst (OBV).
In het Masterplan is op hoofdlijnen vastgelegd hoe het centrum van
Vathorst eruit gaat zien en wat de (toekomstige) bewoners kunnen
verwachten van het aanbod. Het plan zal in fases worden uitgevoerd,
aansluitend bij de groei van Vathorst in de komende jaren.
Nadrukkelijk is gekozen voor een flexibel plan waar ruimte is voor
toekomstige ontwikkelingen. Het station Vathorst zal een wezenlijk
onderdeel uitmaken van dit 15 ha grote centrum.
Masterplan Centrum Vathorst
Als Vathorst is afgerond zullen zo'n 30.000 mensen zich hebben
gevestigd in deze nieuwe wijk van Amersfoort. Het college wil dat ook
deze Amersfoorters over een volwaardig eigen centrum met hoogwaardige
voorzieningen beschikken. Naast winkels zal het centrum dan ook een
breed cultureel, educatief en sportief aanbod bieden. Het centrum
wordt in 3 of meerdere fases gebouwd waarbij de groei van het aantal
inwoners zal worden gevolgd. Naast de nu vastgestelde functies is
ruimte gecreëerd voor aanpassingen en toevoegingen in latere fases
afhankelijk van ontwikkelingen in de toekomst. Bij het ontwerpen van
het concept voor het nieuwe centrum van Vathorst is uitgegaan van het
landelijke lint dat door Vathorst loopt. Het centrum wordt open en
toegankelijk, is zichtbaar en bereikbaar voor iedereen die in de wijk
woont en zal niet worden overdekt.
Fases
In de eerste fase (2004-2007) zal een deel van het winkelcentrum
worden aangelegd om zo de bewoners van Vathorst al snel een volwaardig
dagelijks winkelaanbod te kunnen bieden. Het winkelcentrum zal
uiteindelijk maximaal 18.000 m² winkeloppervlak beslaan, in de eerste
fase zal 7.500 m² worden gebouwd. In deze fase zullen ook woningen,
parkeerplaatsen en een kinderspeelplek worden aangelegd.
In de tweede fase (2005-2009) zal het zogenaamde ICO-cluster
(Informatie-Cultuur-Ontspannings Cluster) worden ontwikkeld en zullen
de resterende 10.500 m² van het winkelcentrum worden aangelegd.
Het ICO-cluster beslaat ongeveer 14.600 m² en biedt onderdak aan
voortgezet onderwijs, een bibliotheek, Scholen in de Kunst, een
artotheek, een sporthal, een wijktheater en een gemeentelijk
informatiepunt. Er wordt rekening gehouden met eventuele uitbreiding
door mogelijkheden voor een extra bouwlaag en buitenruimte. In deze
fase worden ook een gezondheidscentrum van 2.500 m² , woningen en
parkeerplaatsen aangelegd. Bovendien is ruimte gereserveerd voor de
bouw van een kerk.
In latere fases zal onder meer het stationsgebied zal worden afgebouwd
en is ruimte gecreëerd om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen
en behoeftes. Het station zelf is inmiddels in aanbouw en naar
verwachting zal Vathorst vanaf begin 2005 worden opgenomen in de
dienstregeling.
Bereikbaarheid en parkeren
Veel aandacht is geschonken aan de bereikbaarheid van het centrum van
Vathorst. Uitgangspunt is een centrum dat goed toegankelijk is voor de
busreiziger, voetganger, rolstoelgebruiker of rollator, fietser,
automobilist en treinreiziger. Alleen de Boulevard is daarom een 50 km
zone, daarbuiten wordt een
30 km gebied ingericht.
In het plan zijn goed herkenbare fiets- en voetgangersroutes
opgenomen. Bromfietsers zullen op de fietspaden rond het centrum en in
de smalle winkelstraat niet worden toegelaten. Zij moeten daar gebruik
maken van de autowegen. Het autoverkeer heeft vanaf de Boulevard twee
mogelijkheden om via een rotonde het centrum te bereiken.
Voor de bevoorrading worden aparte expeditiestraten van maximaal 10
meter breed aangelegd die aan het zicht van woningen worden
onttrokken. Alleen in het oostelijk kwadrant van het winkelcentrum is
gekozen voor afsluitbare "instekers" in de bouwblokken voor laden en
lossen.
Om alle bezoekers van het Centrum een parkeerplek te kunnen bieden
zijn diverse locaties voor fietsparkeren gereserveerd. Er wordt
uitgegaan van een minimale behoefte van 250 plekken voor het
winkelgebied en 500 plekken voor het station. Voor het fietsparkeren
bij het ICO-cluster worden nog ramingen opgesteld. Voor autoparkeren
wordt nu uitgegaan van een totale behoefte van 670 parkeerplaatsen
verdeeld over parkeergarages en maaiveldlocaties. In de eerste fase
zullen 390 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, in de volgende fase
zullen de overige 580 plekken worden aangelegd.
Procedure
Het Masterplan zal ter peiling aangeboden worden aan de commissie ECO.
Het plan zal aan de aandeelhouders van het OBV worden voorgelegd en
hen zal om instemming worden gevraagd. Op basis van hun instemming kan
dan voor de eerste fase het ontwerp-uitwerkingsplan worden gemaakt.
Het college zal het ontwerp-uitwerkingsplan vervolgens ter visie
leggen.
Gemeente Amersfoort