Speech van de minister van Verkeer en Watertstaat, Karla Peijs, bij de
ondertekening van de overeenkomst voor de komst van een nieuwe
containerterminal
Dames en heren,
Ik vind het een eer dat ik bij de ondertekening van deze overeenkomst
kan zijn. En ik vind het ook belangrijk om hier te zijn. Want deze
ondertekening is het begin van een unieke samenwerking tussen
publiek-private partijen. We praten veel over PPS, maar de praktijk
blijkt vaak weerbarstig. Zo niet hier in Alphen. Provincie, gemeente,
Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Van Uden Groep en Heineken hebben de
handen ineen geslagen. Deze partijen hebben zo-even het papieren
startschot gegeven voor de komst van een belangrijke containerterminal
voor de binnenvaart in Nederland. Alle betroken partijen hebben een
bijdrage geleverd aan de totstandkoming van dit project. De van Uden
groep heeft daarbij het eerst zijn nek uitgestoken door risicovol te
investeren in de aanloop naar dit project en het bedrijfsrisico te
dragen. Dat vind ik prachtig: ondernemers die hun kop boven het
maaiveld uitsteken juist in deze economisch mindere tijden - verdien
een extra compliment.
De verwachting is dat de eerste container hier al in 2007 wordt
overgeslagen. De komst van de binnenvaartcontainerterminal mooi
scrabble woord levert een belangrijke bijdrage aan de realisatie van
een landelijk netwerk. Een netwerk van containerterminals voor de
binnenvaart binnen Nederland. Vanuit het Groene Hart worden straks
containers verscheept naar de haven van Rotterdam. Om de zaak
exploitabel gezond te houden, zullen meer dan 60.000 containers per
jaar overgeslagen moeten worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat
gaat lukken. En daar sta ik gelukkig niet alleen in. Anders hadden we
hier vandaag niet met zijn allen in onze feestkleren gestaan.
Deze overeenkomst kent wat mij betreft enkel winnaars. De markt en de
overheid, zowel regionaal als landelijk. Dat zal ik even kort
toelichten.
De markt van containerbedrijven tot leveranciers krijgt er straks een
unieke binnenvaartverbinding bij. De provincie die een groot deel van
de kosten voor de infrastructuur voor zijn rekening neemt en de
gemeente profiteren van de economische impuls die uitgaat van de komst
van de terminal.
Maar dit project heeft niet alleen regionale betekenis. Een dergelijk
project past namelijk ook naadloos binnen mijn ambities op het terrein
van verkeer en vervoer.
Dat is dan ook de reden waarom mijn ministerie de komst van de
terminal toejuich. En ook onder voorwaarde financieel steunt met een
bijdrage voor aansluiting van de terminal op de N11. Daarnaast loopt
er bij mijn ministerie nog een subsidieverzoek bij mijn ministerie van
de Van Uden Groep voor een bijdrage aan de realisatie van de terminal.
Ik kan daar nu niets definitiefs over zeggen, Maar met de
ondertekening van startverklaring is weer een belangrijke voorwaarde
voor de subsidie ingevuld . Als de laatste formaliteiten zijn
afgehandeld, zal ik op korte termijn een beslissing nemen.
Ik zei al dat dit initiatief naadloos pas in mijn verkeers- en
vervoersambities. Ook daar wil ik tot slot nog iets over zeggen. Het
zal u niet ontgaan zijn dat de motor van de Nederlandse economie
hapert. De bereikbaarheid van onze economische centra en de mainports
Schiphol en Rotterdam staat enorm onder druk. Goederen en
personenstromen blijven groeien. Daluren worden spitsuren. We moeten
alle zeilen bijzetten om onze economie draaiende te houden. Dat
betekent concreet dat we alle vervoersmodaliteiten optimaal moeten
benutten. En zeker op het spoor en de binnenvaart is er nog lucht en
potentie.
Het beter benutten van spoor en binnenvaart past dus binnen het
grotere geheel van mijn beleid. Dat is erop gericht om Nederland in
beweging te brengen én te houden. Dat wil ik op verschillende manieren
bereiken.
1. Door extra achterstallig onderhoud te plegen; zeg maar het op orde
brengen van de infrastructuur;
2. Door meer spitsstroken, beter verkeersmanagement en nieuwe
infrastructuur op de belangrijkste knelpunten, zoals de A4
Midden-Delfland;
3. En door een concrete visie te ontwikkelen op hoe we Nederland ook
in de toekomst in beweging houden! Dat doe ik in de Nota Mobiliteit,
die ik voor het zomerreces wil presenteren.
Dat zijn mijn ambities voor de komende jaren. Want de bereikbaarheid
van onze economische centra is ons vervoersbewijs op weg naar een
gezonde economie. Alleen kan ik dat niet. Zowel provincies als
gemeenten, bedrijfsleven en burgers moeten doordrongen zijn van de
problemen, willen meedenken over oplossingen, en vooral meedoen aan
het uitvoeren van die oplossingen.
Dames en heren,
Genoeg gesproken. Vandaag is een feestelijke dag. Ik feliciteer alle
partijen met de ondertekening van de overeenkomst. En daar breng ik
graag een toost op uit. En waar kan ik beter mee afsluiten dan met de
tekst van de reclame slogan van een bekend biermerk die ook betrokken
bij dit project: BIERTJE?
Dank u!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat