Overheid en bedrijfsleven realiseren binnenvaarthaven en meerlaags bedrijventerrein
De provincie Zuid-Holland, de gemeente Alphen aan den Rijn, ProRail en het bedrijfsleven hebben op woensdag 17 maart 2004 een startverklaring getekend voor de komst van een binnenvaarthaven in Alphen aan den Rijn. Hierdoor wordt de Overslagterminal Alphen aan den Rijn (OTA) gerealiseerd. Het zes hectare tellende plan omvat een haven tussen het spoor en het aquaduct ten oosten van de Gouwe en een terminal waar jaarlijks zeker 60.000 containers worden overgeslagen. Herkomst en bestemming: de Rotterdamse haven. In 2007 wordt hier de eerste container overgeladen. De gemeente Alphen aan den Rijn ontwikkelt een meerlaags bedrijventerrein.
Gedeputeerde Marnix Norder overhandigde na de ondertekening de verklaring aan minister Peijs van Verkeer en waterstaat. De minister onderstreepte het belang van de transportsector voor de economie. "Bereikbaarheid en betrouwbaarheid van reistijd zijn daarbij onontbeerlijk." zo reageerde Marnix Norder. Met dit breed gedragen initiatief is er in elk geval een betrouwbare reistijd, terwijl er ook ruimte op de weg vrijkomt.
UniekIn een unieke publiek-private samenwerking tekenden de Van Uden Group, Heineken, het Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Alphen aan den Rijn en ProRail een startverklaring waarin zij alle aangeven financieel bij te dragen aan de realisatie van de haven en/of de bijbehorende infrastructuur. Door het wijzigen van de toch al voorgenomen omlegging van de N207, ontstond er een restgebied waar de Van Uden Group nu de terminal kan gaan aanleggen. Norder roemde de rol van het bedrijfsleven. "Dat heeft risicovol geïnvesteerd in dit project, terwijl het resultaat niet bij voorbaat vaststond. Publiek-private samenwerking in optima forma."
KostenDe kosten van de aanleg van de terminal zijn zo'n 15 mln euro. Die neemt het bedrijfsleven voor haar rekening. De kosten voor alle aanpassingen aan de infrastructuur bedragen zo'n 35 mln euro. Dit bedrag financieren de provincie, Rijkswaterstaat en de gemeente Alphen aan den Rijn. Gedeputeerde Norder: "Door de aanleg van de binnenvaarthaven realiseren we een enorme reductie in kilometers over de weg. De containerterminal zal per jaar minimaal 60.000 containers overslaan. Dat betekent per jaar ruim 100.000 minder vrachtauto's op de A4 en de A13 met de daarbij behorende milieuvervuiling, geluidsoverlast en files. Dit is een voordeel voor de automobilist. Die automobilist moet dan wel accepteren dat een brug wat vaker openstaat."
Een goede bereikbaarheid van het achterland en de Rotterdamse haven zal ervoor zorgen dat ondernemingen blijvend willen investeren in de regio. Dat is van belang voor de regionale economie en werkgelegenheid. De provincie Zuid-Holland blijft daarom het vervoer over water stimuleren. In Alphen aan den Rijn en elders in de Randstad.
Een animatiefilmpje is te bekijken via:http://www2.zuid-holland.nl/onderwer/drgg/alphensmall.mpg
Een animatie en een grafic op uitzend-/drukkwaliteit is te vinden via:http://download.dpi.nl/ Log vervolgens in met de gebruikersnaam 'downloader' en het wachtwoord 'download'. Om het bestand te bekijken voert u de volgende projectcode in:aGF2ZW50ZXJtaW5hbCBBbHBoZW4(knip en plak vanuit dit mailbericht).
Bron: afdeling Communicatie telefoon: 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland