Persbericht
Rotterdam, 17 maart 2004
Dalend aantal incidenten op Hoekse Lijn
Controle op zwartrijden en snel ingrijpen bij incidenten gaan intensief door
De samenwerking tussen NS , spoorwegpolitie en regiopolitie om de Hoekse Lijn veiliger te maken, werpt zijn vruchten af. Cijfers tonen een dalende lijn van het aantal incidenten. De aandacht voor controle op zwartrijden en snel ingrijpen bij onregelmatigheden blijft ook in 2004 onverminderd: de samenwerkende partijen hebben voor 2004 een fors inzetplan vastgesteld.
Aantal incidenten
De geregistreerde incidenten zijn opgedeeld in soort:, zoals vernieling/baldadigheid, overlast van (jeugd)groepen, agressie tegen medereizigers, agressie tegen personeel en overige overlast, maar op de eerste plaats zwartreizen. Uit de cijfers blijkt dat na het zwartreizen, de overlast van de jeugd het vaakst voorkomt. Uit de analyse van de (regio)politie blijkt verder dat er geen veelplegers waren die voor overlast zorgen op de stations en in de treinen.
Totaal aantal incidenten per maand Hoekse Lijn
Regiopolitie Spoorwegpolitie
2003
Januari 12 4
Februari 13 14
Maart 19 6
April 16 4
Mei 13 12
Juni 14 5
Juli 10 5
Augustus 14 11
September 8 2
Oktober 6 4
November 5 2
December 8 3
2004
Januari 8 2
Controle zwartrijden
Het is bekend dat zwartrijders een aanzienlijk deel van de overlast en agressie op het spoor veroorzaken, zo'n 60 procent.. De NS controleert daarom extra op de Hoekse Lijn. Dat gebeurt op verschillende manieren: baanvakcontrole, (controle in de treinen), in- en uitgangscontrole op stations en specifieke acties. Door de intensieve in- en uitgangscontrole worden zwartrijders steeds vaker teruggestuurd om een kaartje te kopen: van het aantal gecontroleerde reizigers in 2003 (238.721) werd 6.277 teruggestuurd. In het kader van het 'lik-op-stuk'-beleid van NS en het OM zijn er in 2003 zo'n 200 zwartrijders veroordeeld.
Handhavingsarrangement
De gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de deelgemeente Hoek van Holland, de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond, de Spoorwegpolitie, het Openbaar Ministerie en de NS hebben op 4 december 2003 een handhavingsarrangement ondertekend voor de samenwerking op het gebied van veiligheid op en langs de Hoekse Lijn. Die samenwerking had ruim daarvoor al praktisch gestalte gekregen, maar werd door de ondertekening van het handhavingsarrangement, verder geformaliseerd. Er staan concrete afspraken in over de aanpak van onder andere agressie en overlast op en langs de Hoekse Lijn. Op basis van het arrangement wordt jaarlijks door de betrokken partijen een uitvoeringsplan opgesteld met inzet, doelen en concrete acties voor het komend jaar.
Het doel is om door een nauwe samenwerking op effectieve wijze geweld, overlast en ongewenst gedrag te voorkomen en het gevoel van veiligheid van reizigers en bewoners op en rond de Hoekse Lijn te vergroten.
|Noot aan| |