17-3-2004
Nieuwe Chrysler 300C in teken van veiligheid en rijplezier
Nog deze zomer verschijnt een nieuwe Chrysler-telg in de Nederlandse
showrooms, de Chrysler 300C. De ontwikkeling van deze nieuwe auto
heeft steeds in het teken gestaan van veiligheid en rijplezier.
Met zijn indrukwekkende pakket veiligheidsvoorzieningen en zijn
uitgebalanceerde onderstel is de 300C een genoegen om mee onderweg te
zijn. Een kenmerkend verschil met zijn voorganger, de huidige Chrysler
300M, is dat de aandrijving is verhuisd van de voor- naar de
achterwielen. Dit gaf de ontwerpers nieuwe mogelijkheden bij het
bepalen van de structuur van de carrosserie en het bepalen van de
dynamiek.
Achterwielaandrijving zit in ons DNA, aldus Burke Brown, Chief
Engineer van de Chrysler 300C. De 300C markeert de terugkeer van
Chrysler naar de hoogstaande rijkwaliteiten die met
achterwielaandrijving zijn te bereiken. Zowel in dynamisch opzicht als
op veiligheidsgebied.
Een nieuwtje voor Chrysler op het gebied van veiligheid betreft het
elektrisch bedienbare schuifdak, dat is voorzien van een sensor die
beklemming voorkomt. De schakelaars van de elektrische raambediening
zijn kindvriendelijk uitgevoerd. Ook op bandengebied biedt de 300C een
belangwekkende primeur voor Chrysler. Bij een eventuele lekke band
vult een speciaal dichtmiddel aan de binnenzijde van de band gaatjes
tot 5 mm. De bestuurder wordt daardoor in de gelegenheid gesteld om
tijdig een geschikte plek te zoeken om veilig het wiel te kunnen
wisselen.
Tijdens het ontwikkelingsproces van de Chrysler 300C hebben wij alle
partners van DaimlerChrysler uitgedaagd om alleen het beste in deze
auto te verwerken. Dat heeft sterk bijgedragen aan het hoge niveau van
comfort en veiligheid dat de 300C biedt, aldus Mark Chernoby, Vice
President, Advanced Engineering Technology, Chrysler Group. Zo hebben
we de veiligheidsmarges in de carrosseriestructuur kunnen vergroten
door ruimere energieabsorberende zones toe te passen. Dat wil dus
zeggen dat de inzittenden beter zijn beschermd als de 300C wordt
aangereden.
Tijdens Chryslers veiligheidsstudies is de 300C onderworpen aan veel
zwaardere tests dan momenteel is voorgeschreven. Voorbeelden zijn een
frontale offsetcrash bij 64 km/u en een aanrijding tegen de
achterzijde met liefst 80 km/u. Eerstgenoemde test simuleert de
frontale aanrijding op tweebaanswegen. De andere test wijst uit hoe
veilig het brandstofsysteem van de 300C is wanneer de auto met hoge
snelheid wordt geraakt voor deze leiding meest kwetsbare punt: de
achterzijde. Om beschadiging van het brandstofsysteem te voorkomen, is
de ruimte waarin het reservewiel ligt dusdanig vormgegeven dat het
wiel bij een achterwaartse aanrijding bij de tank vandaan schiet.
Speciale aandacht is verder besteed aan de pole test, waarbij een
botsing tegen bijvoorbeeld een boom of lantarenpaal wordt gesimuleerd.
Hierbij wordt vooral de werking van de zijairbags beproefd. De tests
zijn erg zwaar voor de auto, omdat de botskrachten zich nadrukkelijk
op één plek van de carrosserie concentreren.
De Chrysler 300C heeft een opmerkelijk lange wielbasis en grote
spoorbreedten, die samen bijdragen aan een stabiel weggedrag. ESP is
standaard en houdt de auto in vrijwel alle omstandigheden in het
juiste spoor. De tractiecontrole is bij elke rijsnelheid actief en
gaat het doorslippen van de aangedreven achterwielen tegen. ABS werkt
in de 300C samen met Brake Assist, dat de remweg bij een noodstop
helpt te verkorten.
De carrosseriestructuur van de Chrysler 300C is geheel met behulp van
de computer ontwikkeld, zodat de veiligheidssystemen goed op een
optimale samenwerking konden worden getoetst. De 300C heeft onder meer
side curtain airbags die onder de hemelbekleding zijn weggewerkt. De
airbags vóór werken gefaseerd en stemmen de kracht waarmee ze naar
buiten klappen af op de kracht van de botsing. Dus: hoe zwaarder de
aanrijding, des te krachtiger de werking van de airbags.
De Chrysler 300C behoort tot de eerste modellen van de Chrysler Group
die de kracht van de airbag ook afstemt op het postuur van de
passagier. Op basis van zijn of haar gewicht schat het systeem de
lengte van de persoon in, en bepaalt vervolgens of de airbag bij een
aanrijding geactiveerd moet worden en met hoeveel kracht. Dit systeem
is niet functioneel aan de bestuurderszijde, omdat de airbag daar
samenwerkt met de samendrukbare stuurkolom. Om de bestuurder eraan te
herinneren toch vooral de veiligheidsgordel te gebruiken, klinkt in de
auto een geluidssignaal en gaat er een waarschuwingslampje op het
dashboard branden.
AutoRai