AutoRai

17-3-2004

Mitsubishi pakt punten in eerste echte gravel rally

Iedereen was vol lof over Mexico, een nieuwe rally op de WRC-kalender. Mooi land, mooie proeven, mooi weer maar het was allesbehalve een vakantie.

Supersnelle gravelproeven en weinig ruimte voor fouten maakte de Corona Rally Mexico tot een zware opgave. Die door de gebroeders Panizzi echter keurig werd afgewerkt, met een bemoedigende achtste plaats als beloning.

Gigi Galli, het jonge talent dat deze keer de tweede Mitsubishi Lancer WRC04 bestuurde, werd helaas niet beloond voor zijn inzet. Hij en zijn navigator Guido DAmore moesten de strijd voortijdig staken met een beschadigde wielophanging, nadat Galli de eerste dag van de rally al remproblemen had. Net toen hij een beetje begon te wennen aan het specifieke karakter van de remmen van een WRC-auto en zijn zelfvertrouwen groeide, raakte de ophanging van het rechtervoorwiel beschadigd op de eerste proef van dag twee. De rotsige ondergrond eiste zn tol en ondanks een heldhaftig, gedeeltelijk geslaagd stukje selfservice, haalde Galli het einde van de proef niet. En dat terwijl hij zich nog wel had voorgenomen in deze rally zo veel mogelijk kilometers te maken teneinde ervaring op te doen. Ervaring, dat was precies waar Gilles en Herve Panizzi gebruik van maakten om allerlei probleempjes te overwinnen en de zware tweede dag (met 154 kilometer aan proeven!) te overleven.

Achtste plaats
Panizzi kampte achtereenvolgens met een olielekkage die door een verdwaald stukje rots werd veroorzaakt, met een motor die door koelwaterverlies in de langzamere passages te warm werd en met een onwillige versnellingsbak. Vooral dat laatste was merkwaardig, omdat het transmissieprobleem waardoor Mitsubishi in Zweden nog werd geplaagd, opgelost leek te zijn. Terugwisselen naar de bak die op de eerste rallydag vlekkeloos had gefunctioneerd, bracht de oplossing, waarna Panizzi zich weer volledig op het verdedigen van zijn achtste plaats in het klassement kon richten. Dat deed hij ondermeer door een paar keer top 6 tijden te realiseren en zorgvuldig buiten de gevarenzone te blijven.
Technisch Directeur Mario Fornaris vindt het nog lastig om de competitiviteit van de Lancer WRC04 ten opzichte van de concurrentie exact in te schatten. We gaan naar Nieuw Zeeland met een verbeterde onderstel set-up en dan zullen we zeker nog ietsje sneller zijn."