17-3-2004
Mitsubishi pakt punten in eerste echte gravel rally
Iedereen was vol lof over Mexico, een nieuwe rally op de WRC-kalender.
Mooi land, mooie proeven, mooi weer maar het was allesbehalve een
vakantie.
Supersnelle gravelproeven en weinig ruimte voor fouten maakte de
Corona Rally Mexico tot een zware opgave. Die door de gebroeders
Panizzi echter keurig werd afgewerkt, met een bemoedigende achtste
plaats als beloning.
Gigi Galli, het jonge talent dat deze keer de tweede Mitsubishi Lancer
WRC04 bestuurde, werd helaas niet beloond voor zijn inzet. Hij en zijn
navigator Guido DAmore moesten de strijd voortijdig staken met een
beschadigde wielophanging, nadat Galli de eerste dag van de rally al
remproblemen had. Net toen hij een beetje begon te wennen aan het
specifieke karakter van de remmen van een WRC-auto en zijn
zelfvertrouwen groeide, raakte de ophanging van het rechtervoorwiel
beschadigd op de eerste proef van dag twee. De rotsige ondergrond
eiste zn tol en ondanks een heldhaftig, gedeeltelijk geslaagd stukje
selfservice, haalde Galli het einde van de proef niet. En dat terwijl
hij zich nog wel had voorgenomen in deze rally zo veel mogelijk
kilometers te maken teneinde ervaring op te doen. Ervaring, dat was
precies waar Gilles en Herve Panizzi gebruik van maakten om allerlei
probleempjes te overwinnen en de zware tweede dag (met 154 kilometer
aan proeven!) te overleven.
Achtste plaats
Panizzi kampte achtereenvolgens met een olielekkage die door een
verdwaald stukje rots werd veroorzaakt, met een motor die door
koelwaterverlies in de langzamere passages te warm werd en met een
onwillige versnellingsbak. Vooral dat laatste was merkwaardig, omdat
het transmissieprobleem waardoor Mitsubishi in Zweden nog werd
geplaagd, opgelost leek te zijn. Terugwisselen naar de bak die op de
eerste rallydag vlekkeloos had gefunctioneerd, bracht de oplossing,
waarna Panizzi zich weer volledig op het verdedigen van zijn achtste
plaats in het klassement kon richten. Dat deed hij ondermeer door een
paar keer top 6 tijden te realiseren en zorgvuldig buiten de
gevarenzone te blijven.
Technisch Directeur Mario Fornaris vindt het nog lastig om de
competitiviteit van de Lancer WRC04 ten opzichte van de concurrentie
exact in te schatten. We gaan naar Nieuw Zeeland met een verbeterde
onderstel set-up en dan zullen we zeker nog ietsje sneller zijn."
AutoRai