Ingezonden persbericht
Persinformatie
Mobiele telefoon hoogste prioriteit jongeren
Bestedingsvoorkeur gaat uit naar mobieltje
Amsterdam, 16 maart 2004 Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar geeft zijn geld voornamelijk uit aan de mobiele telefoon. Dit blijkt uit een onderzoek dat BelCompany heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau DESAN Research Solutions.
Van de ondervraagde jongeren geeft 58% aan dat de mobiele telefoon geldt als hoogste maandelijkse uitgave. Het mobieltje wordt op de voet gevolgd door de aankoop van CD s en DVD s. Uitgaven aan snacks en drinken bezetten de derde plaats, terwijl voor uitgaan slechts een vierde plaats is gereserveerd. Opvallend genoeg volgt kleding pas op plaats vijf. Jongeren geven maandelijks het minst uit aan zaken als computers, games en sigaretten. Deze volgorde verbaast Ginus Tiemessen, directeur van BelCompany allerminst: De jeugdige consument is de laatste tijd steeds meer gebruik gaan maken van de mobiele telefoon, met name door het toenemende aantal technische snufjes zoals een kleurenscherm, een fotocamera en polyfone ringtones.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het totale budget dat jongeren tussen 12 en 16 iedere maand te besteden hebben gemiddeld 69 euro bedraagt. Dit bedrag is inclusief kleedgeld en inkomsten uit een bijbaantje. Gemiddeld besteden de jongeren per maand tussen de 15 en 16 euro aan de mobiele telefoon, wat neerkomt op ongeveer 20% van het maandelijkse budget. Volgens Ginus Tiemessen is dit soort onderzoeken van groot belang in de telecomsector: Hierdoor leren we de situatie van de consument steeds beter kennen en zijn we in de toekomst nog beter in staat om aan de wensen van de consument te kunnen (blijven) voldoen. Tiemessen wijst ook nog op een andere opmerkelijke uitkomst van het onderzoek: Voor 12% van de ondervraagde jongeren geldt dat de kosten voor mobiel bellen een belangrijke reden is (of is geweest) om beduidend minder te gaan roken of er zelfs definitief mee te stoppen. Blijkbaar heeft de mobiele telefoon in dat kader dus ook nog een positief bijeffect.
Einde persinformatie.
Voor meer informatie,