UWV
Jaarverslag UWV
17 maart 2004
WAO-instroom daalde in 2003 met 28 procent
De WAO-instroom is in 2003 met 28% gedaald ten opzichte van 2002. In
2003 heeft UWV in totaal ruim 66.000 nieuwe WAO-uitkeringen verstrekt,
tegenover ruim 92.000 in 2002. Het totale aantal WAO-uitkeringen is in
2003 afgenomen van 802.500 tot 786.000, een afname van 2%. Dat blijkt
uit het jaarverslag van UWV. De uitstroom uit de WAO als gevolg van
herbeoordelingen is in 2003 met 36.400 ongeveer gelijk gebleven aan
het jaar daarvoor. Afgelopen jaar heeft UWV met een nieuwe werkwijze
voor kansrijke herbeoordelingen, met de landelijke invoering van de
Reïntegratietelefoon en met uitbreiding van de aanpak voor
reïntegratie van langdurig WAO-ers voorwaarden gecreëerd om meer
WAO-ers aan het werk te krijgen. In 2003 is hard gewerkt om de
achterstanden bij de wettelijke herbeoordelingen na 1 en 5 jaar WAO
weg te werken. Aan het eind van 2003 is de achterstand teruggebracht
tot 8.900. Eind 2002 was dit nog bijna 80.000.
WW
De instroom in de WW is het afgelopen jaar als gevolg van de dalende
conjunctuur met 29% toegenomen. In totaal verstrekte UWV eind 2003
ruim 280.000 WW-uitkeringen, 37% meer dan eind 2002. De gemiddelde
duur van de WW-uitkeringen is in 2003 afgenomen van 74 weken tot 65
weken. Het aantal beëindigde WW-uitkeringen nam ten opzichte van 2002
toe met 19%. Het aantal aanvragen is in 2003 flink toegenomen tot
44.000 per maand. Desondanks heeft UWV de achterstanden bij de WW
geheel weggewerkt en de tijdigheid verder verbeterd.
Reïntegratie
Bijna 26.600 uitkeringsgerechtigden hebben eind 2003 met succes een
reïntegratietraject afgerond. Het gaat om reïntegratietrajecten die
tussen 1 januari 2001 en 1 april 2002 zijn gestart, in totaal waren
dat er 65.800. Voor deze trajecten was de doelstelling om minimaal 30%
van de arbeidsongeschikten en 40% van de werklozen aan het werk te
helpen. Deze doelstelling is ruimschoots gehaald: 18.800
arbeidsongeschikten vonden weer een baan (39%) en bijna 7.800
werklozen (46%). Het gemiddelde plaatsingspercentage komt daarmee op
40%. Voor het contractjaar 2002 zijn de reïntegratietrajecten van
start gegaan tussen 1 april 2002 en 1 april 2004. De definitieve
resultaten van deze reïntegratietrajecten zullen in het tweede
kwartaal van 2006 bekend zijn. Tot en met eind 2003 zijn bijna 89.000
klanten met een reïntegratietraject gestart. Het aantal plaatsingen
bedroeg tot eind vorig jaar 9.800.
Klantgerichtheid
UWV werkt aan verbetering van de klantgerichtheid. Om klanten directer
toegang tot de organisatie te bieden zijn in 2003 een Centraal
Klachtenbureau en een Klantencontactcentrum ingericht. Het
Klantencontactcentrum is in 2003 bijna 320.000 keer gebeld, vaak met
vragen over de betaling van de uitkering. Ook heeft UWV het initiatief
genomen voor de Reïntegratietelefoon, die in september 2003 landelijk
van start is gegaan. De Reïntegratietelefoon blijkt te voorzien in de
behoefte van klanten om zelf initiatief te nemen en keuzes te kunnen
maken. In de laatste 4 maanden van 2003 ontving UWV bijna 22.000
telefoontjes, met 7.000 klanten heeft UWV een vervolggesprek over
reïntegratie gevoerd. In 2004 wil UWV de aandacht voor gerichte
reïntegratie voortzetten door zoveel mogelijk uit te gaan van het plan
dat de klant zelf maakt, de individuele reïntegratieovereenkomst.
Efficiency
In 2003 is de geplande besparing van 105,8 miljoen euro gerealiseerd.
In totaal moet UWV in 2005 een besparing op de uitvoeringskosten van
25% ten opzichte van 2001 gerealiseerd hebben. Dit komt neer op een
bedrag van 377,8 miljoen euro. Hiervan vloeit 40% terug naar UWV voor
structurele investeringen in de kwaliteit, zodat de netto besparing op
226,7 miljoen euro komt. In 2002 heeft UWV 45,3 miljoen euro bespaard,
eind 2003 is dit opgelopen tot 105,8 miljoen euro, zodat nu bijna de
helft van de totale besparing is gerealiseerd.
Bovenstaand persbericht is gebaseerd op de volgende publicatie:
Downloads
Jaarverslag UWV 2003
Jaarverslag UWV 2003