Laatste wijziging 17 maart 2004
Publicaties - 17 maart 2004
Bedenk een naam en win een mooie prijs Gemeentelijke belastingen:
betaal op tijd
Alles wat u wilde weten over Brunssum Raadsvergadering op 23 maart
Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! Het verkeer tijdens de
Parelloop
Inleveren asbest Nieuwe weg Brede Maatschappelijke Voorziening
Informatiepunt voor huursubsidie Hou rekening met het
Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas Vergadering commissie
Ruimtelijke Kwaliteit
Nieuwe Woningwet
DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK: Bouwen zonder vergunning?
Nieuwe raadsgriffier Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig?
Dualisme in de gemeentepolitiek De behandeling van uw aanvraag
bouwvergunning
Inspreekuur voor burgers Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum'
Vul uw bouwaanvraag goed in!
---
Het verkeer tijdens de Parelloop
Op zondag 28 maart wordt voor de zestiende keer de Parelloop gehouden.
Op die dag worden in Brunssum verschillende afstanden gelopen op
verschillende parcoursen. De af te sluiten wegen zijn afgestemd op
deze verschillende parcoursen. Daarmee wordt het oponthoud voor het
verkeer zoveel mogelijk beperkt.
De Rumpenerstraat en het Lindeplein zijn die zondag voor alle verkeer
gesloten van 6.00 tot circa 18.00 uur. Op het Lindeplein wordt een
tribune opgebouwd en daarom wordt de parkeerplaats al op
zaterdagmiddag 27 maart om 17.00 uur afgesloten.
Op zondag 28 maart zijn, naast de eerder genoemde straten, ook nog
eens de volgende straten voor het verkeer afgesloten:
Van 09.00 uur tot circa 14.00 uur: Hokkelenbergstraat (tussen Op de
Vaard en de Raadhuisstraat), Prins Hendriklaan (noordelijke rijbaan),
Vijverlaan westelijke rijbaan) en de Tolenhof.
Van 09.00 uur tot circa 15.00 uur: Centrumring (Ir. Op den
Kampstraat/Past. Savelbergstraat/Koutenveld/Raadhuisstraat),
Wilhelminastraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring), Johan
Frisostraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring), en de
Doorvaartstraat (tussen Prins Bernhardstraat en Centrumring).
Tevens zal eenrichtingsverkeer worden ingesteld (van oost naar west)
in het wegvak Vijverlaan tussen de Tolenhof en Prins Hendriklaan ten
behoeve van de bereikbaarheid van Rumpenerbeemden. Hiervoor zullen
doorlaatposten worden ingericht bij de Prins Hendriklaan/Heugerstraat
en de Prins Hendriklaan/Vijverlaan.
Omleiding
Voor het verkeer richting Centrum en de richtingen Sittard, Heerlen en
Hoensbroek worden omleidingsroutes aangegeven.
Parkeren
Parkeren op het Lindeplein is niet mogelijk. Het Koutenveld blijft wel
bereikbaar.
Bereikbaarheid
Burgers die langs de route van de verschillende parcoursen wonen en
die tijdens de afzettingen problemen hebben om hun woning met de auto
te bereiken, krijgen van het organiserend comité hierover nog
persoonlijk bericht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de
verkeerscoördinator, de heer G. Veltrop, telefoon 527 86 23.
---
De gemeentelijke belastingen:
Betaal op tijd
Burgers die voor de betaling van hun gemeentelijke belastingen geen
gebruik maken van automatische incasso, moeten het termijnbedrag (1/4
gedeelte van de jaaraanslag) uiterlijk de 30e van deze maand
overschrijven. Dit moet gebeuren op rekeningnummer 28.50.34.782. van
de gemeente.
Dit jaar heeft u bij de aanslag 4 acceptgirokaarten ontvangen. Voor
elke termijn kunt u een acceptgiro gebruiken. Let op: In tegenstelling
tot afgelopen jaren krijgt u geen vervolgacceptgiro meer.
---
Nieuwe weg Brede Maatschappelijke Voorziening
In Brunssum-Oost wordt momenteel gebouwd aan een Brede
Maatschappelijke Voorziening (BMV), gelegen aan de Insel. Bij deze BMV
is een nieuwe weg aangelegd. Het college van Burgemeester en
Wethouders heeft besloten om deze weg aan te wijzen als 30-kilometer
zone en in te richten als eenrichtingsweg (met uitzondering van
fietsers).
De nieuwe weg is voor het eenrichtingsverkeer alleen via de
Peerdendries, ter hoogte van nummer 43, bereikbaar. Wel blijft de
parkeerplaats van het Activiteitencentrum Brunssum vanuit twee
richtingen bereikbaar.
Voor de gehele weg gaat een parkeerverbodszone gelden (parkeren
uitsluitend in de vakken). Nabij de ingang van de Brede
Maatschappelijke Voorziening wordt verder een laad/los-zone ingesteld,
geldend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Voor informatie kunt u bellen met de gemeente Brunssum, telefoon 527
86 23.
Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met het bovenstaande verkeersbesluit
van het college van B&W kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren
binnen zes weken na de bekendmaking (17 maart 2004). Hoe u verder
bezwaar kunt maken, kunt u lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen
een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van
het Bestuurscentrum.
Vergadering Programmaraad Brunssum
Raadsvergadering van 23 maart 2004
De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 23 maart
2004 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze
vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op
televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz).
Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de
raadzaal.
De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter
inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de
bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen (let op: de agenda is
nog onder voorbehoud. De definitieve agenda kunt u vanaf woensdag 17
maart raadplegen via internet, www.brunssum.nl):
Integrale handhaving
Handhaving door de gemeentelijke overheid speelt zich op vele
beleidsterreinen af: bouw- en woningtoezicht (worden bouw- en
sloopvergunningen nageleefd?), leerplicht (vindt verzuim plaats door
leerplichtigen?), milieutoezicht (worden milieuvergunningen
nageleefd?), verkeersregelgeving, diverse sociale wetgeving, gebruik
van gemeente-eigendom, et cetera. Toezicht en handhaving is geen
vrijblijvende taak van een gemeente. Voorvallen als in Enschede en
Volendam laten zien wat er kan gebeuren als een gemeente tekort schiet
in het actief controleren op naleving van regels en het actief
opsporen van overtredingen. Maar ook op een ander niveau ondermijnt
een gebrekkige handhaving het vertrouwen in de overheid: mensen die
zich niet aan de regels houden, lijken te worden beloond wanneer de
gemeente niet optreedt. Hierdoor ontstaat een stuk rechtsongelijkheid
en rechtsonzekerheid voor burgers.
De gemeente Brunssum wil strenger gaan handhaven, waardoor Brunssum
niet alleen feitelijk veiliger wordt, maar ook voor het gevoel: het
handelen van de overheid moet consistent en consequent zijn waardoor
iedereen in dezelfde gevallen dezelfde behandeling krijgt.
De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde
aanpak om de handhaving te intensiveren en te komen tot een integrale
handhavingsaanpak waarin de kennis en deskundigheden van alle partijen
(niet alleen gemeente, maar bijvoorbeeld ook politie, brandweer,
woningcorporaties en maatschappelijk werk) worden ingebracht,
gebundeld en op elkaar worden afgestemd.
Aanvraag spoedvoorziening
vergoeding van kosten als gevolg van glasschade. De gemeenteraad wordt
gevraagd in te stemmen met de vergoedingen.
Het gaat om de volgende aanvragen:
- Basisschool Fatima, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Dol-Fijn, als gevolg van glasschade;
- Basisschool St. Jozef, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Treebeek, als gevolg van glasschade;
- Basisschool Treebeek, als gevolg van schade schoolgebouw
(brievenbus).
Openbare Gezondheidszorg Zuid-Limburg
De GGD Oostelijk Zuid-Limburg, de GGD Zuidelijk Zuid-Limburg, het
Streekgewest Westelijke Mijnstreek en de GHOR (Geneeskundige
Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) willen komen tot één
organisatie voor openbare gezondheidszorg in Zuid-Limburg. De
gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een onderzoek naar de
mogelijkheden om tot een dergelijke centrale organisatie te komen.
GGD Producten 2004
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorstel om in 2004 een
aantal GGD-producten af te nemen. Het gaat om een preventieproject
voor infectieziekten (SOA-zorg voor jongeren in de leeftijd van 15 tot
25 jaar), een project zorg voor risicoleerlingen (onder meer voor
basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en een project om de
weerbaarheid van kinderen te vergroten. De kosten van deze producten
bedragen 29.518,- euro. Verder wordt de raad voorgesteld om één
GGD-product te schrappen, namelijk Veiligheid Ouderen.
De totale gemeentelijke bijdrage van Brunssum aan de GGD bedraagt in
2004 389.786,- euro.
Jeugdgezondheidszorg 2004
De jeugdgezondheidszorg heeft tot doel het bevorderen en beschermen
van de gezondheid en de lichamelijke en geestelijke ontwikkelingen van
jeugdigen in de leeftijd van 0-19 jaar. De jeugdgezondheidszorg valt
onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De Zorggroep Thuis OZL
heeft bij de gemeente een subsidieverzoek ingediend voor uitvoering
van de taken die onder de jeugdgezondheidszorg vallen, gegroepeerd in
zogenaamde producten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met
afname van de genoemde producten en met de financiering daarvan.
GGD begroting 2004
De raad wordt gevraagd in principe in te stemmen met de GGD-begroting
voor 2004, maar niet akkoord te gaan met de hierin genoemde
loonkostenontwikkeling van 2,75 procent.
Nieuwe dienstverlening
De gemeente Brunssum werkt aan een nieuwe dienstverlening die erop
gericht is om de klanten (zijnde de burgers van Brunssum) sneller en
professioneler te helpen, met meer service, minder wachttijden, minder
doorverwijzingen, betere bereikbaarheid. De raad wordt gevraagd in te
stemmen met de visie achter deze nieuwe dienstverlening en het college
op te dragen zorg te dragen voor de uitwerking van deze visie.
Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg
De gemeente Brunssum wil in de komende jaren ongeveer 250 zorgwoningen
bouwen. Dit zijn woningen op maat gemaakt voor mensen die zorg nodig
hebben (ouderen, gehandicapten) maar die nog wel min of meer
zelfstandig kunnen en willen blijven wonen. Om te komen tot een zo
goed mogelijke afstemming tussen vraag naar en aanbod van wonen,
welzijn en zorg, heeft de gemeente, in overleg met betrokken partijen,
een 'masterplan' opgesteld. Dit masterplan is een soort totaalplan
waarin de gemeente vooruit kijkt naar toekomstige ontwikkelingen (de
vergrijzing) en aangeeft welke acties nodig zijn (tot op het niveau
van de wijken) om goed op die ontwikkelingen in te springen: welke
(toekomstige) zorgbehoefte is er in een wijk, welke zorgwoningen zijn
nodig, waar moeten ze komen, welke soort zorg en welzijn moeten ze
bieden, hoe moeten die georganiseerd worden, wat zijn de
mogelijkheden, et cetera.
De raad wordt gevraagd dit Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg vast te
stellen.
Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30
tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om
tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over
een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de
vergadering van 23 maart, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 19 maart,
12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87 34 / 527
85 91).
Op donderdag 1 april vindt er een vergadering plaats van de commissie
Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 1 april
zal behandelen, ligt ter inzage in het Bestuurscentrum, bij de
publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 31 maart en
donderdag 1 april tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op
Gemeente Brunssum