De heer dr. Eiff voorgedragen als directeur Rekenkamer Amsterdam
16 maart 2004 - Wil Codrington
Een selectiecommissie uit de Amsterdamse Gemeenteraad heeft de heer
dr. Victor Eiff (41) voorgedragen ter benoeming tot directeur van de
Rekenkamer van de gemeente Amsterdam. Naar verwachting besluit de
gemeenteraad hierover in haar vergadering van 17 maart.
Eerste stap
Voor de gemeente Amsterdam is dit de eerste stap in de inrichting van
de Rekenkamer. Dit is een orgaan dat de doeltreffendheid,
doelmatigheid en rechtmatigheid van het Amsterdamse gemeentebestuur
gaat onderzoeken. De toetsing die zij uitvoert is een onderdeel van de
verantwoording van het College aan de Amsterdamse gemeenteraad.
Taak
De heer Eiff krijgt de taak de Rekenkamer organisatorisch en
inhoudelijk in te richten en te leiden. De gemeentewet bepaalt dat de
gemeenteraad een Rekenkamer moet inrichten. Hiervan kan eventueel
gebruik worden gemaakt door centrale stad en de stadsdelen
Ruime ervaring
De heer Eiff is momenteel managing consultant bij Berenschot B.V. Als
projectleider bij de Algemene Rekenkamer van 1992 tot 1997 en vanuit
zijn huidige functie als managing consultant voor provinciale en
gemeentelijke "rekenkamers en rekenkamerachtigen" heeft hij veel
ervaring met de materie. Hij heeft onder andere opdrachten gedaan voor
diverse ministeries, gemeente Utrecht en Almere, de Pensioen- en
Verzekeringskamer en de provincie Noord-Holland.
Selectiecommissie
Een selectiecommissie bestaand uit raadsleden uit de
rekeningencommissie Wil Codrington (voorzitter rekeningencommissie)
Pauline Buurma en Frank de Wolf, gemeentesecretaris Erik Gerritsen en
ambtenaren Annelèn van Schaardenburgh en Herman Geld. Deze commissie
is geadviseerd door de adviescommissie, bestaand uit burgemeester Job
Cohen, directeur Financiën Kees Veerman en portefeuillehouder
Financiën van stadsdeel ZuiderAmstel Duco Adema.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam