Gemeente Amsterdam

De heer dr. Eiff voorgedragen als directeur Rekenkamer Amsterdam 16 maart 2004 - Wil Codrington
Een selectiecommissie uit de Amsterdamse Gemeenteraad heeft de heer dr. Victor Eiff (41) voorgedragen ter benoeming tot directeur van de Rekenkamer van de gemeente Amsterdam. Naar verwachting besluit de gemeenteraad hierover in haar vergadering van 17 maart.

Eerste stap

Voor de gemeente Amsterdam is dit de eerste stap in de inrichting van de Rekenkamer. Dit is een orgaan dat de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het Amsterdamse gemeentebestuur gaat onderzoeken. De toetsing die zij uitvoert is een onderdeel van de verantwoording van het College aan de Amsterdamse gemeenteraad.

Taak

De heer Eiff krijgt de taak de Rekenkamer organisatorisch en inhoudelijk in te richten en te leiden. De gemeentewet bepaalt dat de gemeenteraad een Rekenkamer moet inrichten. Hiervan kan eventueel gebruik worden gemaakt door centrale stad en de stadsdelen

Ruime ervaring

De heer Eiff is momenteel managing consultant bij Berenschot B.V. Als projectleider bij de Algemene Rekenkamer van 1992 tot 1997 en vanuit zijn huidige functie als managing consultant voor provinciale en gemeentelijke "rekenkamers en rekenkamerachtigen" heeft hij veel ervaring met de materie. Hij heeft onder andere opdrachten gedaan voor diverse ministeries, gemeente Utrecht en Almere, de Pensioen- en Verzekeringskamer en de provincie Noord-Holland.

Selectiecommissie

Een selectiecommissie bestaand uit raadsleden uit de rekeningencommissie Wil Codrington (voorzitter rekeningencommissie) Pauline Buurma en Frank de Wolf, gemeentesecretaris Erik Gerritsen en ambtenaren Annelèn van Schaardenburgh en Herman Geld. Deze commissie is geadviseerd door de adviescommissie, bestaand uit burgemeester Job Cohen, directeur Financiën Kees Veerman en portefeuillehouder Financiën van stadsdeel ZuiderAmstel Duco Adema.

© Gemeente Amsterdam