Kamerstuk, 16-3-2004
Reactie n.a.v. motie Tonkens
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
DVVO/ZV-U-2464986
16 maart 2004
Conform de door de mij gedane toezegging in het debat over het
bovenregionaal vervoer gehandicapten van 11 maart 2004, treft u
hierbij mijn reactie ten aanzien van de motie Tonkens (nr. 201) aan.
Voordat ik inhoudelijk in ga op de beantwoording van de motie, wil ik
ingaan op enkele uitgangspunten rond een Europese aanbesteding.
Uitgangspunt in het Europese aanbestedingsrecht is dat de
aanbestedende dienst (i.c. VWS) in elk geval het beginsel van gelijke
behandeling van de inschrijvers, waaruit het beginsel van
transparantie voortvloeit, in acht moet nemen. Er is slechts een
beperkte marge waarbinnen wijzigingen kunnen worden aangebracht. In
zijn algemeenheid zal slechts sprake mogen zijn van 'fine-tuning'.
Bij iedere verandering moet derhalve worden beoordeeld of al dan niet
sprake is van een wezenlijke wijziging, dat wil zeggen een wijziging
die de kring van potentiële aanbieders verandert of die gevolgen heeft
voor de onderlinge vergelijkbaarheid van (reeds verkregen)
aanbiedingen. Het gaat daarbij om aspecten die essentieel zijn bij de
beoordeling van de aanbiedingen of aspecten waardoor aanbieders kunnen
besluiten van een aanbieding af te zien of juist een (gewijzigde)
aanbieding zouden willen uitbrengen. De motie van mevrouw Tonkens is
binnen dit kader beoordeeld.
Bij de beoordeling van deze motie zijn de volgende overwegingen van
belang. De verhoging van de eigen bijdrage van 0,16 naar 0,19 is er op
gericht, dat de financiële middelen die hierdoor vrijkomen, ingezet
kunnen worden om extra taxikilometers in te kopen. Deze extra
taxikilometers worden vervolgens door Valys geleverd boven de reeds
door hen gedane aanbieding. Dit betekent feitelijk een wijziging in de
omvang (totaal aantal taxikilometers neemt toe) van het contract die
als wezenlijk kan worden beschouwd.
Overigens wil ik erop wijzen dat de totale inkomsten door een
dergelijke verhoging van de kilometerprijs met 0,03 maximaal uitkomen
op ca. 500.000 per jaar.
Ik heb tijdens het debat van 11 maart jongstleden erop gewezen dat de
extra taxikilometers niet uitsluitend ten goede kunnen komen aan de
mensen met een hoog pkb. In het bestek, zie ook de brief van 20
augustus 2003, is immers een bepaalde verhouding tussen beide pkb's
aangegeven, die in deze fase niet kan worden gewijzigd. Alle
pashouders zullen naar evenredigheid van de extra taxikilometers
moeten kunnen profiteren. Een verhoging van de eigen bijdrage met 0,03
heeft een marginaal effect op de hoogte van het pkb.
Alles overwegende moet ik de motie derhalve ontraden, hoewel ik
nogmaals mijn waardering voor de creativiteit van de motie wil
onderstrepen. Gezien de onuitvoerbaarheid van de motie Tonkens zijn de
door de heer Van der Ham gevraagde varianten op de motie evenmin te
operationaliseren.
De motie verzoekt in feite om verhoging van het hoge pkb. In de
evaluatie van Valys die aan de Tweede Kamer is toegezegd in december
2004, zal ik op basis van de gebruikscijfers over 2004 en de eventueel
ervaren knelpunten bezien of aanpassingen nodig zijn.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport