BASF in een nieuw jasje
Vanaf 16 maart 2004 ziet BASF er wereldwijd anders uit. Belangrijke
componenten van het veranderde corporate design zijn de nieuwe kleuren
en design elementen. Het nieuwe logo is een integraal onderdeel en een
actief instrument van de nieuwe strategie die BASF de komende jaren
zal gaan voeren. De nieuwe strategie is ontwikkeld om de onderneming
optimaal te laten functioneren in een sterk veranderende en steeds
minder voorspelbare wereld. Hierbij zijn oude principes en
uitgangpunten niet overboord gegooid, maar als basis gebruikt voor een
nieuwe strategie.
Kleuren, vierkanten en claim
Vanaf vandaag zal BASF zich presenteren met een nieuwe logo in de
kleuren oranje, rood, licht en donker blauw, lichtgroen of
donkergroen. Hiermee wil het bedrijf naar voren brengen dat het een
vitale, dynamische en open onderneming is.
Behalve het gebruik van kleur is er ook een verandering in het logo
aangebracht: de vier bekende letters BASF blijven gehandhaafd maar
worden nu voorafgegaan door twee vierkanten die in elkaar passen. "Ze
staan voor partnership en samenwerking die wederzijds succes kunnen
verzekeren," aldus Dr. Jürgen Hambrecht, Voorzitter van de Raad van
Bestuur van BASF AG. "Het ene vierkant maakt het andere compleet en
samen vormen ze één geheel, net als sleutel en slot of als probleem en
oplossing."
Het logo wordt gecomplementeerd met de claim: The Chemical Company.
Hambrecht legt uit: "Met deze claim laten wij duidelijk zien dat we
trots zijn op onze positie als het meest toonaangevende chemische
bedrijf ter wereld. Onze naam staat voor expertise op het gebied van
chemie en we willen duidelijk laten zien dat dít onze tak van sport
is. Chemie is en blijft één van de sleuteldisciplines van de
toekomst."
Strategie en logo verbonden
Het nieuwe logo is een integraal onderdeel van de nieuwe wereldwijde
strategie van BASF. Deze strategie is gebaseerd op oude principes en
uitgangpunten. BASF heeft vier strategische uitgangspunten
geformuleerd uitgaande van de groeiprognose van de chemische
industrie, de geografie van onze toekomstige markten en de
moeilijkheid om toekomstige economische ontwikkelingen te voorspellen.
De vier strategische uitgangspunten zijn:
We verdienen een premie op de kapitaalkosten
We helpen onze klanten om succesvol te zijn
We vormen het beste team in de industrie
We werken mee aan een duurzame toekomst
Als deze nieuwe strategie consistent en vastberaden wordt uitgevoerd,
wordt duidelijk waar BASF voor staat en dat bepaalt de identiteit van
de organisatie, en dus hoe mensen het bedrijf vandaag en in de
toekomst zien. Zo staat BASF voor gezamenlijk succes met klanten, voor
intelligente oplossingen, voor betrouwbaarheid en vertrouwen en voor
samenwerking in de vorm van partnerschip.
BASF is wereldwijd één van de toonaangevende ondernemingen in de
chemische industrie, The Chemical Company. Zij biedt haar klanten een
breed assortiment aan producten; van hoogwaardige chemicaliën,
kunststoffen, veredelingsproducten, gewasbeschermingsmiddelen en
fijnchemicaliën, tot aardolie en aardgas. De Verbundstrategie is één
van de bijzondere sterkten van BASF. Hiermee verzekert het bedrijf het
kostenleiderschap en daarmee op lange termijn onderscheidende
voordelen ten opzichte van haar concurrenten. De handelswijze van BASF
is in overeenstemming met de principes van duurzame ontwikkeling. In
2002 behaalde BASF met iets meer dan 89.000 medewerkers een omzet rond
de 32 miljard euro. BASF is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt,
Londen, New York, Zürich en Parijs.
BNL 16 mrt 2004
---
Voor nadere informatie:
BASF Nederland B.V.
Barbara Onsman-van Logtestijn
tel: 026 - 3717 457
fax: 026 - 3717 203
BASF