Amsterdam Oud Zuid
Spelregels Koninginnedag 2004 in Amsterdam
1. Vergunningen voor de vooravond op 29 april
De avond voorafgaand aan Koninginnedag biedt meer mogelijkheden dan in
2003.
Dit betekent verruiming van de mogelijkheid om in de vooravond (op 29
april) voor cafés of elders met vergunning buitenpodia met levende
muziek zonder buitentaps te hebben tot 01.00 uur. Het toegestane
maximale geluidsniveau staat in de vergunning vermeld.
Het stadsdeel kan -wanneer in de nabije omgeving van het evenement op
de avond van 29 april geen horecagelegenheid aanwezig is- in de
vergunning opnemen dat het is toegestaan om een enkelvoudige buitentap
te plaatsen. In andere gevallen wordt geen vergunning voor een
buitentap afgegeven.
Vergunde evenementen mogen niet eerder beginnen dan 19.00 uur en
moeten uiterlijk om 01.00 uur beëindigd zijn. Vergunde podia mogen ten
behoeve van de avond vooraf gaand aan de Koninginnedag vanaf 12.00 uur
worden opgebouwd.
Voor de horeca is de weekend regeling verlengd met een uur.
De horeca (dag en avond zaken) kan tot 04.00 uur open blijven
(nachtzaken tot 05.00 uur).
Op 30 april is er tussen 05.00 en 08.00 uur een rustblok.
De vrijmarkt begint op 30 april om 06.00 uur.
Terrassen zijn overeenkomstig reeds uitgegeven terras vergunning
toegestaan.
2. Vrijmarkt
Vrijmarkt is op Koninginnedag (30 april) vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur
in principe overal toegestaan. Op de vrijmarkt mag iedereen allerlei
waren en spullen verkopen. Wel moet de rijweg, en vooral de trambaan,
worden vrijgehouden. Uit veiligheidsoverwegingen is er ook geen
vrijmarkt toegestaan bij nooduitgangen (winkels, bioscopen etc.).
Uitzonderingen
In het Centrum is geen vrijmarkt toegestaan op:
* Het Stationsplein, het Damrak, de Dam, het Rokin (het zgn.
vergunningengebied), het Muntplein, de Reguliersbreestraat en het
Rembrandtplein;
* De Leidsestraat (inclusief de bruggen), het Leidseplein, het (en
de toegangen tot) het Max Euweplein.
In de stadsdelen Amsterdam Oud Zuid en Oud-West is geen vrijmarkt
toegestaan in:
* de Vossiusstraat,
* de Van Baerlestraat tussen de Pieter Cornelisz. Hooftstraat en de
Eerste Constantijn Huygensstraat,
* de Eerste Constantijn Huygensstraat tussen de Roemer
Visscherstraat en de Van Baerlestraat,
* de Van Baerlestraat tussen Vondelbrug en het Concertgebouwplein,
* het gehele Museumplein, (inclusief de Paulus Potterstraat, de
Honthorststraat en het Willem Sandbergplein).
(Zie voor vrijmarkt in het Vondelpark onder: 15. Kindermarkt).
De verkoop van eten en drinken is echter aan strenge regels gebonden
(Zie onder nr. 9. Etenswaren).
Het is niet toegestaan voor reclamedoeleinden voorwerpen,
reclamemateriaal of ander materiaal zonder vergunning onder het
publiek te verspreiden of te laten verspreiden. Voor eventuele kosten
van het opruimen van dit materiaal is de overtreder aansprakelijk.
Gebruikers van de vrijmarkt die hun eigen gebied willen afbakenen
wordt verzocht om hiervoor plakband dat geen lijmresten achter laat of
witkalk in plaats van verf te gebruiken, en de afbakening na afloop
weer te verwijderen. Hiermee wordt ontsierende beschadiging van het
wegdek voorkomen.
3. Vergunningenmarkt
Wie op het Damrak of het Rokin met een kraam wil staan heeft een
vergunning nodig. De termijn om een vergunning aan te vragen is per 15
januari jl. verstreken.
Het opbouwen van de vergunningenmarkt mag om 05.00 uur beginnen tenzij
een ander tijdstip in de vergunning is aangegeven. De daadwerkelijke
verkoop start om 09.00 uur. De markt eindigt (net zoals de vrijmarkt)
om uiterlijk 20.00 uur. De staanplaats moet om 20.30 uur schoon en
leeg zijn.
Op de vergunningenmarkt mag alleen met een vergunning versterkte
muziek worden gemaakt.
Handelaren die een vergunning hebben gekregen voor de verkoop op het
Damrak of het Rokin mogen maximaal per plek 1 auto waarvoor een
rijbewijs B vereist is, meenemen. De Politie zal streng toezien op de
toestroom en rijrichting van het verkeer.
4. Brandweereisen voor vrijmarkt en vergunningenmarkt
Bij het plaatsen van podia, stands, kramen en attracties zoals
springkussens e.d. dient men rekening te houden met het kunnen
passeren van brandweervoertuigen (doorrijbreedte min. 3.50 meter
doorrijhoogte min. 4.20 meter).
De kramen moeten tenminste 3 meter van gevels met ramen en/ of
deuropeningen en tenminste 20 meter van garages of tankstations zijn
geplaatst.
Het is verboden podia, stands, kramen en attracties zoals
springkussens e.d. op een zodanige wijze te plaatsen dat de brandweer
in het onmiddellijke gebruik van de brandkranen wordt belemmerd.
Onder eventuele aanwezige winkelluifels of markiezen mogen geen kramen
worden geplaatst waarin gebakken en / of gebraden wordt.
Nabij of in een kraam mag voor bewaring van butaan of propaan, ten
hoogste 2 flessen, elk met een inhoud van 26,2 liter waterinhoud
aanwezig zijn.
Indien voor bakken en / of braden gebruik wordt gemaakt van een
barbecue, spit of gaskomfoor dan moeten deze brandveilig en stevig
zijn geplaatst op een onbrandbare en de warmte slecht geleidende
ondergrond.
Brandstof van een barbecue of spit mag niet worden ontstoken met licht
ontvlambare vloeistoffen.
De leiding van de butaan- of propaanfles naar het verbruikstoestel
moet bestaan uit een GIVEG goedgekeurde slang met een maximale lengte
van 2 meter. Deze slang moet over de volle lengte van de slangpilaren
worden geschoven en aan beide uiteinden met een slangklem worden
vastgezet. De slang mag niet ouder zijn dan 2 jaar. Het gasreduceer
mag maximaal 5 jaar oud zijn.
Bij elke bak- of braadpan moet een goed passend deksel van onbrandbaar
materiaal voor direct gebruik aanwezig zijn en deze dient zich binnen
een afstand van maximaal 1 meter te bevinden. Dit is noodzakelijk
zodat er in geval van brand de pan direct kan worden afgedekt.
Nabij de bak- en braadapparatuur evenals de barbecue moet een
draagbaar blusmiddel (b.v. een koolzuursneeuwblusser met inhoud van
tenminste 5 kg of een poederblusser met een minimale inhoud van 6 kg.)
voor direct gebruik aanwezig te zijn. Derhalve dienen deze
blusmiddelen voorzien te zijn van een verzegeling en een geldige
goedkeuringssticker van een REOB- erkend bedrijf.
Elektriciteitskabels dienen zodanig te zijn bevestigd, dat niemand
ermee in aanraking kan komen of erover kan struikelen.
Brandkranen en bijbehorende bordjes dienen schoon, zichtbaar en rondom
1 meter vrijgehouden te worden
Straten 2-zijdige bereikbaarheid. Als een straat geblokkeerd moet
worden dient dit in overleg met de brandweer afd. BBA te gaan.
Aansluitingen voor droge blusleidingen moeten vrijgehouden worden.
Containers, schaftketen e.d. dienen 5 meter uit de gevel en bij
bijzondere gebouwen van cultuurhistorische waarde (o.a. het Koninklijk
Paleis) 10 meter uit de gevel.
Ballons mogen uitsluitend gevuld worden met onbrandbaar gas. (bijv.
Helium)
De drukcilinder moet zodanig worden vastgezet zodat omvallen
onmogelijk is.
Aanwijzingen gegeven door ambtenaren van de Brandweer Amsterdam met
betrekking tot de veiligheid dienen stipt te worden opgevolgd.
Het gebruik van LPG voor bakken, braden e.d. is ten strengste
verboden!
5. Vergunningen
Voor het plaatsen van bouwsels en het maken van versterkte muziek is
een vergunning nodig. Een bouwsel is alles wat tijdelijk wordt
neergezet en waar tenminste vijf mensen op of in kunnen, dus
bijvoorbeeld een podium, tent of bar. De vergunning is gebonden aan
een bepaalde plek. De termijn om een vergunning aan te vragen is per
15 januari jl. verstreken.
Voor het plaatsen van een bouwsel geldt een begintijd van 05.00 uur op
30 april, tenzij in de vergunning een ander tijdstip is aangegeven.
Vergunde evenementen, zoals een muziekoptreden, mogen niet eerder dan
om 12.00 uur beginnen en moeten om uiterlijk 21.00 uur zijn beëindigd,
tenzij in de vergunning een ander tijdstip is aangegeven. Bij het
maken of ten gehore brengen van (mechanisch) versterkte muziek staat
het maximaal toegestane geluidsniveau in de vergunning vermeld. Mocht
dit geluidsniveau worden overschreden, dan wordt er door het
handhavingsteam van de Politie en de Milieudienst ingegrepen en kunnen
er bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke sancties worden
opgelegd.
Door de handhavingteams van Politie en Milieudienst wordt ook
opgetreden tegen al dan niet particuliere evenementen waar muziek ten
gehore wordt gebracht, zonder dat daarvoor een vergunning is
afgegeven. Dit geldt ook voor het plaatsen van geluidsboxen op straat
of in de vensterbank, of voor het produceren van versterkte muziek
vanaf boten.
6. Verkoop
Particulieren mogen blikjes of flesjes frisdrank verkopen. Het is aan
particulieren niet toegestaan om bederfelijke etenswaren (Zie onder 7.
Etenswaren) of alcoholische drank te verkopen of gratis te
verstrekken. Particulieren die op de openbare weg in het bezit zijn
van meer dan één blikje/flesje of andersoortige verpakking
(zwak)alcoholische drank worden beschouwd als handelaar en lopen het
risico van inbeslagneming.
Op alle NS-stations mag geen meeneem alcohol worden verkocht van 29
april 19.00 uur tot 1 mei 05.00 uur. Treinreizigers mogen niet meer
dan één stuks alcoholhoudende drank meenemen.
Door medewerkers van de Stichting Namaakbestrijding zal erop worden
toegezien dat er geen verkoop van vervalste (merk)kleding of overige
producten plaats vindt.
Op Koninginnedag blijft de Verordening op de straathandel van kracht.
Dit betekent o.a. dat voor de verkoop van levende dieren een
bijzondere vergunning is vereist.
7. Horeca
Voor de Horeca geldt de gebruikelijke weekendregeling plus de
toegestane algemene verlenging (Zie onder 1). Zij is alleen van
toepassing op zaken die hier normaal gesproken ook gebruik van mogen
maken. Voor bijvoorbeeld coffeeshops geldt deze regeling niet.
In de horecaconcentratiegebieden Rembrandtplein en Leidseplein geldt
ook in de nacht van 29 op 30 april het gebruikelijke afkoelregime en
mogen de broodjeszaken (alcoholvrije zaken) zonder terras in de gehele
binnenstad tot 06.00 uur open blijven.
Op 30 april mogen de alcoholschenkende bedrijven (avond- en
nachtzaken) om 08.00 uur weer open. De bijzondere opening- en
sluitingstijden voor deze instellingen hebben alleen betrekking op het
bedrijf zelf en niet op de verkoop aan de openbare weg.
In de nacht van vrijdag 30 april op zaterdag 1 mei geldt de
weekendregeling als gebruikelijk. Incidentele verlenging wordt niet
verleend.
Alleen horecaondernemers die al een vergunning hebben om alcohol te
verkopen en in het bezit zijn van een ontheffing mogen, direct voor
hun zaak (of op een andere plaats mits hiervoor vergunning is
verleend), zwakalcoholische drank schenken aan de openbare weg. Voor
biertaps met maximaal 2 kranen per café geldt dat die vanaf 06.00 uur
mogen worden opgebouwd, tenzij anders in de ontheffing staat vermeld.
Vanaf 11.00 uur mag er daadwerkelijk worden getapt, om uiterlijk om
21.00 uur moeten de biertaps weer zijn verwijderd.
Gemixte dranken, zoals breezers, mogen niet in glazen flesjes worden
verkocht; die moeten worden uitgeschonken in milieuvriendelijke
kunststofbekers of worden verkocht in milieuvriendelijke (plastic)
flesjes.
Het stadsdeel kan in de te verlenen vergunningen bepalen dat het
gebruik van statiegeldbekers verplicht is.
Voor (al bestaande, vergunde) terrassen geldt dat die zodanig moeten
worden opgesteld dat ze zich binnen het vergunde gebied (de zogenaamde
kopspijkers in het trottoir) bevinden.
Op de naleving van de regels zal streng worden gehandhaafd. De
bijzondere omstandigheden rond de viering van Koninginnedag
rechtvaardigen dat bij niet naleving van de in de voorwaarden
opgenomen specifieke ontheffing meteen wordt overgegaan tot het
opmaken van een proces-verbaal. Het Openbaar Ministerie zal - per
overtreding van de voorwaarden- direct een transactievoorstel van
minimaal EUR 660,- aanbieden.
Deze transactie kan gevolgen hebben voor de drankvergunning, gezien
het feit dat de transactie meetelt bij de toetsing van de ondernemers
en leidinggevenden aan het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en
Horecawet 1999 (artikel 4). Daarnaast moet er rekening mee worden
gehouden dat de ontheffingsaanvraag voor Koninginnedag 2005 wordt
geweigerd (Zie de als bijlagen bij een ontheffing gevoegde brief van
de Hoofdofficier van Justitie en de Burgemeester van Amsterdam).
8. Afspraken Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam met betrekking tot
verkoop van alcohol en verantwoord alcoholgebruik
Op de avond voorafgaand aan Koninginnedag (29 april) en op
Koninginnedag (30 april)
Zullen of zal geen:
* happy hours of andere kortingsacties plaatsvinden;
* zgn. meterbier worden verkocht;
* verkoop in glas plaatsvinden aan de buitentaps;
* drank worden verkocht aan beschonken feestgangers;
* zwakalcoholische drank worden verkocht aan jongeren beneden de 16
jaar;
* sterke drank worden verkocht aan jongeren beneden de 18 jaar.
9. Etenswaren
De verkoop van eten en drinken is aan strenge regels gebonden.
Particulieren mogen wel blikjes of flesjes alcoholvrije dranken
verkopen, maar geen bederfelijke waar, zoals vlees (bijvoorbeeld saté,
kebab e.d.), vis of visproducten (vers, gerookt of gestoomd,
bijvoorbeeld haring, garnalen e.d.), zuivel (bijvoorbeeld melk, kaas
e.d.) of producten waarin zuivel wordt gebruikt (bijvoorbeeld
roomsoezen, puddingbroodjes e.d.).
De verkoop van deze zogenaamde bederfelijke waar is alleen toegestaan
aan de in Amsterdam gevestigde horeca, of aan beroepshandelaren die in
het bezit zijn van een bewijs van inschrijving als ambulante handelaar
van de gemeente Amsterdam of in het bezit zijn van een geldige
CRK-kaart (Centraal Registratiekantoor voor de Ambulante Handel).
Zowel het bewijs van inschrijving als de legitimatie op naam moet ter
plekke kunnen worden getoond. Deze handelaren mogen alleen de waren
verkopen die vermeld staan op deze bewijzen.
Niet -horecabedrijven zoals bakkerijen, slagerijen en groentewinkels
mogen zowel vanuit hun zaak, als voor hun eigen deur op die plaatsen
die niet binnen het vergunningengebied vallen, bederfelijke waar
verkopen, mits het zogenaamde branche-eigen etenswaar betreft die voor
directe consumptie is, bijvoorbeeld de groenteman met vruchtensalades,
de slager met broodjes hamburger of de bakker met puddingbroodjes.
Voor de bereiding van de waren geldt dat dit alleen mag plaatsvinden
in bedrijfsruimten, dus niet op de kramen! Bederfelijke waar moet
gekoeld bewaard worden beneden de 7ºC, of warm boven de 60ºC. Het
gebruik van een grill of een barbecue voor het afbakken van vlees door
beroepshandelaren gericht op onmiddellijke verkoop (de zgn. eenvoudige
handeling) is toegestaan mits hiervoor een vergunning is aangevraagd
en verkregen én aan de eisen van de Brandweer en de Keuringsdienst van
Waren is voldaan.
Het is niet toegestaan dat niet-horecabedrijven voor hun eigen deur
alcoholische dranken verkopen.
10. Hotdog- / ijsverkopers
De hotdog- en ijsverkopers die hiervoor een (speciale) vergunning
hebben gekregen, mogen in de nacht van 29 op 30 april hun waren
verkopen tot 01.00 uur. Op 30 april mag de verkoop vanaf 06.00 uur
weer worden hervat tot 21.00 uur. Dit geldt ook voor reguliere
staanplaatshouders die gerede etenswaren, zoals bijvoorbeeld haring,
verkopen.
11. Obstakels / bouwsels
Om te vermijden dat de (winkel)straten Nieuwendijk, Kalverstraat en
Heiligeweg verstopt raken met voertuigen blijven de bedienbare
paaltjes omhoog. In deze straten mogen ook geen kramen of andere
obstakels zoals parasols of standaards worden geplaatst.
Locaties waar geen evenementen plaatsvinden zijn:
Stationsplein, Dam, Damrak/ Rokin, Muntplein, Reguliersbreestraat,
Spui, Koningsplein, Leidsestraat, Rozengracht, Raadhuisstraat en
Martelaarsgracht.
Locaties waar wel evenementen zijn toegestaan maar waarop geen
bouwsel, podia of andere obstakels mogen worden geplaatst zijn:
Warmoesstraat, Reguliersdwarsstraat, Kalverstraat, Nieuwendijk,
Heiligeweg en de straatjes in de Leidsebuurt.
12. Openingstijden winkels en markten
De winkels mogen op 30 april geopend zijn. Vóór de winkels mag er
vrijmarkt worden gehouden, mits dat de doorgang niet belemmert. Er
mogen echter geen reguliere dagmarkten worden gehouden.
13. Vaartuigen
De vaarregels voor het varen met (plezier)bootjes op het water zijn
ook op Koninginnedag van kracht. Op het water van de grachten gelden
dezelfde regels als op de openbare weg. Er mag zonder vergunning geen
versterkte muziek worden geproduceerd vanaf de (plezier)boten. Ook zal
de politie te water (KLPD) dit jaar weer alcoholcontroles uitvoeren.
Om de doorvaart in de stad te bevorderen is op Koninginnedag
eenrichtingsverkeer voor alle vaartuigen ingesteld op de volgende
grachten:
De Prinsengracht is alleen bevaarbaar vanaf het Westerdok (via de
Korte Prinsengracht, kruising Brouwersgracht) in de richting van de
Amstel. Inhaken in de verkeersstroom vanuit de grachten die op de
Prinsengracht uitkomen blijft mogelijk, zolang de juiste vaarrichting
wordt aangehouden.
Het is niet toegestaan vanaf het Open Havenfront de Singel en de Oude
Zijds Kolk op te varen.
Het Rokin is alleen te bevaren vanaf de Amstel richting, Grimburgwal,
Oudezijds Voorburgwal of Oudezijds Achterburgwal, Oudezijds Kolk, Open
Havenfront.
Voorts geldt:
* Bruggen moeten voldoen aan verkeersklasse 45 en dienen daarom vrij
te zijn van obstakels.
* Boten dienen t.b.v. de doorvaart van de blusboot van de brandweer
5 meter vrij te houden met een minimale doorvaart hoogte van 1.50
meter .
Om de vaarroutes aan te geven worden er borden geplaatst en zal
Binnenwaterbeheer Amsterdam met een vaartuig op de Amstel (bij de
Prinsengracht) aanwezig zijn om het verkeer in goede banen te leiden.
14. Dekschuiten
Particulieren of ondernemingen die een vergunning hebben gekregen om
op een dekschuit muziek ten gehore te brengen, mogen vanaf donderdag
29 april na 12.00 uur één (1) dekschuit per locatie zodanig aanleggen
dat het overige vaarverkeer door de grachten niet wordt belemmerd. Uit
veiligheidsoverwegingen moet tussen de dichtstbijzijnde brug en de aan
te leggen dekschuit minimaal een ruimte van tien meter vrij blijven.
Met de eventuele opbouw mag niet eerder dan op 30 april om 06.00 uur
worden begonnen.
Op de dekschuiten mag - mits aangemeerd - alleen (on)versterkte muziek
worden gemaakt of is een dj toegestaan. Het toegestane geluidsniveau
staat in de vergunning vermeld. De muziek mag niet eerder beginnen dan
om op 30 april om 12.00 uur beginnen en moet om uiterlijk 21.00 uur
zijn beëindigd.
Op de dekschuiten zijn geen feestgangers of andere personen
toegestaan. Onder geen enkel beding mag met de dekschuit worden
gevaren.
De dekschuiten moeten op 1 mei vóór 12.00 uur weg zijn.
15. Kindervrijmarkten, zoals in het Vondelpark
Om Koninginnedag het oorspronkelijke karakter te laten behouden is er
veel ruimte voor de vrijmarkt van kinderen. Met kinderen wordt hier
bedoeld: personen die de leeftijd van zestien jaar nog niet hebben
bereikt.
De volgende plekken in de stad zijn vrijgehouden voor kinderen:
Centrum
* Amstelveld
* Noordzijde van de Sint Anthoniesluis en de noordzijde van de
Leliegracht bij de Leliesluis
* Dapperplein
Zuidoost
* Het kleine plein in het winkelcentrum de Amsterdamse Poort
Amsterdam Noord
* Het Mosveld, het Waterlandplein en het Buikslotermeerplein
Amsterdam Oud Zuid
* Het Vondelpark
Het Vondelpark is op 30 april gereserveerd voor op kinderen
gerichte activiteiten. In het hele park worden (beroeps)handelaren
geweerd. In het deel van het park tussen de Van Baerlestraat en de
Stadhouderskade is geen vrijmarkt toegestaan.
In het Vondelpark en direct aanliggende voor het publiek
toegankelijke percelen mag geen versterkte muziek worden gemaakt,
noch mogen er bouwsels zoals podia en tenten worden geplaatst en
mogen er geen staaldraden, touwen, kettingen e.d. aan
gemeente-eigendommen (waaronder ook bomen en takken vallen) worden
bevestigd. Ook is bakken en braden in het park niet toegestaan.
Op donderdag 29 april wordt het park om 20.00 uur volledig
afgesloten. Op 30 april om 09.00 uur gaan de volgende ingangen van
het Vondelpark weer open: Stadhouderskade, Van Baerlestraat,
Roemer Visscherstraat, Vondelstraat, Kattenlaan, Amstelveenseweg
en Van Eeghenstraat.
Voor mindervaliden is vooral de ingang aan het Rijtuigenhof
geschikt.
16. Parkeren
Op Koninginnedag is zowel in de stadsdelen als in de binnenstad vrij
parkeren toegestaan. Dit geldt alleen voor Koninginnedag. Van kracht
blijft echter wel dat foutief geparkeerde voertuigen of voertuigen die
staan geparkeerd in straten waar dit tijdens het vieren van
Koninginnedag niet is toegestaan worden weggesleept.
Gezien de enorme drukte in de stad en de (verkeers)afsluiting van de
binnenstad kunnen bezoekers het beste zoveel mogelijk gebruik maken
van het openbaar vervoer naar Amsterdam. Bezoekers die toch gebruik
willen maken van de auto wordt geadviseerd om
gebruik te maken van de P+R-voorzieningen aan de rand van de stad.
In P+R Transferium-ArenA, P+R Olympisch Stadion en P+R Sloterdijk
kunnen autobezitters tegen een vergoeding van EUR 5,50 per dag hun
auto parkeren, inclusief twee retourkaartjes voor de metro, tram (of
trein bij P+R Sloterdijk) naar de binnenstad. Hier is 24 uur per dag
toezicht door beheerders en met behulp van cameras. Vanaf de Amsterdam
ArenA kan gebruik worden gemaakt van een pendelbusje dat de bezoekers
binnen een paar minuten naar het metrostation Bijlmer brengt, waar kan
worden overgestapt op de metro richting Amsterdam Centraal Station,
uitstappen station Waterlooplein of station Nieuwmarkt.
Vanaf P+R Olympisch Stadion gaan de tramlijnen 16 of 24 naar de
binnenstad.
Vanaf P+R Sloterdijk leiden de trams richting het Museumplein e.o.
Als bezoekers gebruik willen maken van het speciale tarief van EUR
5,50 en twee gratis OV-kaartjes, dan kunnen zij zich melden bij de
beheerder van de parkeergarage. Daar kunnen de gratis OV-kaartjes in
ontvangst worden genomen. Bij terugkomst in Transferium ArenA,
Olympisch Stadion of Sloterdijk moeten de afgestempelde kaartjes
worden ingeleverd en wordt een uitrijkaart verstrekt waarmee, na
betaling van EUR 5,50 in de betaalautomaat, de garage weer kan worden
verlaten. Bij kaartjes die niet of ondeugdelijk zijn gebruikt, of niet
op de zone centrum (5700) zijn afgestempeld, vervalt het goedkope
tarief en wordt het duurdere uurtarief in rekening gebracht. Voor
bezoek aan de omgeving van Transferium ArenA, Olympisch Stadion of
Sloterdijk geldt het normale uurtarief van EUR 1,50. Meer informatie
is te vinden op de website www.naaramsterdam.nl
17. Openbaar vervoer
* Het GVB rijdt op donderdag 29 april de normale dienstregeling.
Nachtbussen
Op 30 april rijden de nachtbussen vanaf 00.35 uur. Tot 04.30 uur
rijden de bussen over het Damrak, daarna worden ze omgeleid.
* Het Centraal Station kan minder mensen aan- en afvoeren. Bezoekers
die met de NS vanuit de richting Utrecht en Zuid-Holland (richting
Gouda) naar Amsterdam reizen, wordt dan ook dringend aangeraden om
uit te stappen op het station Amsterdam Amstel en verder te reizen
met de metro.
Metrolijnen
51, 53 en 54 vanaf station Amstel en metrolijn 50 vanaf station
Sloterdijk rijden vanaf 09.00 uur tot het einde van de dienst om de 10
minuten op alle lijnen: de lijnen 50 en 51 met twee treinstellen en de
lijnen 53 en 54 met drie treinstellen.
Trams
Op Koninginnedag rijden de hele dag vanaf de eerste tot de laatste
dienst geen trams op de trajecten:
* Centraal Station - Damrak - Dam - Rokin - Munt -
Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Waterlooplein of
Utrechtsestraat
* Munt - Vijzelstraat - Weteringcircuit
* Centraal Station - Nieuwezijds Voorburgwal - Koningsplein -
Leidsestraat Leidseplein
* Centraal Station - Nieuwezijds Voorburgwal - Raadhuisstraat -
Rozengracht - Marnixstraat - Leidseplein - Weteringschans -
Weteringcircuit
De trams die normaal op deze trajecten rijden worden omgeleid.
Er is geen tramverkeer binnen de ring Haarlemmerplein - Marnixstraat -
Leidseplein Weteringschans - Weteringcircuit - Weteringschans -
Mauritskade, met uitzondering van lijn 9 (wordt: D) tot Artis.
De tramlijnen 6 en 10 rijden de gehele dag niet, de tramlijnen 3 en 12
rijden hun normale route.
Veren
De veren tussen de Buiksloterweg en het Centraal Station varen met
twee veren een 6-minuten dienst op dinsdag 29 april tot 01.00 uur en
op 30 april van 06.30 tot 21.00 uur. (In de tussenliggende uren een
12-minuten dienst met één veer). Op 30 april vaart ook van 06.30 tot
24.00 uur een veer tussen het IJplein en de De Ruijterkade-Oost
(Brandweersteiger).
Meer informatie over omleidingen etc. staat op de website
www.gvb.nl en in De Echo van 23 april. Informatie over de
dienstregeling van ConneXXion staat op de website www.connexxion.nl
18. Taxi's
Op 30 april na 04.30 uur worden taxi's niet meer toegelaten in het
(afgesloten) gebied Damrak en Rokin. Verder zijn er de hele dag
dezelfde regels van kracht die ook voor het overige verkeer gelden. De
taxistandplaats voor het Centraal Station wordt verplaatst naar de
weerszijden van het Centraal Station.
19. Hulpverlening
In samenwerking met de politie worden medewerkers van het Rode Kruis
ingezet bij de mobiele posten van de Politie. Gezien de ervaringen in
het verleden waarschuwt de hulpverlening voor het gebruik van alcohol
en andere middelen zoals hasj, marihuana of spacecake.
20. Vuilnis
Deelnemers aan de markten moeten na afloop van de markt om 20.00 uur
alle onverkochte spullen, dozen, verpakkingen e.d. opruimen. Hierna
begint de Reiniging zo snel mogelijk met het schoonmaken van de
straten. Elk jaar produceert de viering van Koninginnedag weer een
enorme berg afval die zo snel mogelijk moet worden opgeruimd.
Horeca-exploitanten worden verzocht om achtergebleven rommel in de
vorm van bijvoorbeeld plastic bekers zoveel mogelijk zelf op te
ruimen.
Het stadsdeel kan aan de evenementvergunning de voorwaarde verbinden
dat de houder een afvalplan indient.
Nadere inlichtingen over het ophalen en wegbrengen van vuilnis in de
binnenstad zijn van maandag t/m vrijdag tussen 07.30 en 17.00 uur te
verkrijgen via het algemene telefoonnummer van de Reiniging: 5519 555.
21. Toiletwagens
Door het stadsdeel Amsterdam-Centrum en het stadsdeel Amsterdam Oud
Zuid worden extra plaskruizen geplaatst. Ook worden er dit jaar op een
aantal locaties in het centrum toileteilanden geplaatst, namelijk op
het Stationsplein, Nieuwmarkt, Beursplein, en Westermarkt en
Leidseplein.
Tegen het zogenaamde wildplassen zal door de politie streng worden
opgetreden.
22. Regels zijn regels
Om de veiligheid en de gezondheid van zowel de bezoekers als de
deelnemers aan Koninginnedag te waarborgen zullen Politie en
bijzondere opsporingsambtenaren toezien op een strikte naleving van de
spelregels. Tegen onveilige situaties op welk gebied en in welke vorm
dan ook, zal worden opgetreden.
In het geval er een vergunning en/of ontheffing is verleend en de
politie hiernaar vraagt, moet die worden getoond.
Mochten er zich situaties voordoen waarin bezoekers zich niet aan de
spelregels houden, dan zal de Politie - zonder nadere waarschuwing -
overgaan tot bestuurlijke inbeslagneming. Hieraan zijn kosten
verbonden: standaard een bedrag van EUR 57,86 en een toeslag van EUR
35,39 per dag voor spullen die in opslag liggen. Nadat het
verschuldigde bedrag aan de balie van de afdeling Vergunningen/AZ van
het stadsdeel Amsterdam-Centrum in de binnenstraat van het stadhuis is
betaald, kunnen de spullen worden afgehaald, waarbij de beschikking
moet worden ingeleverd. De balie is op werkdagen tussen 09.00 en 12.30
uur geopend en op dinsdagen en donderdagen tot 15.00 uur. Op 1, 2 en 5
mei is de balie gesloten.
Voor alle vergunningen en/of ontheffingen geldt dat, mocht de politie
er naar vragen, die moeten worden getoond. De Politie zal niet
toestaan dat mensen eerder beginnen met het bezetten van een plek of
met het opbouwen van een kraam of podium. Bij wie te vroeg begint of
niet over de nodige vergunningen of ontheffingen beschikt en/of niet
bereid is om de aanwijzingen van de Politie op te volgen, worden de
spullen onmiddellijk in beslag genomen. Overtreders zullen worden
meegedeeld hoe en wanneer ze hun spullen weer kunnen terugkrijgen. Ook
kan proces-verbaal worden opgemaakt tegen hardnekkige overtreders.
Onbeheerde spullen worden zonder meer meegenomen.
23. Informatie
Deelnemers aan de vrijmarkt met vragen over de algemene regels e.d.
kunnen op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur terecht in het
Voorlichtingscentrum van het stadhuis, ingang Waterlooplein, telefoon
(020) 6241 111.
Voor vragen over de Voorwaarden braderie van de Brandweer kunnen
deelnemers contact opnemen met de Brandweer, afdeling Brand
Preventieve Controledienst, telefoon (020) 555 6300 en 555 6600.
Voor eventuele vragen over bederfelijke waar kan contact worden
opgenomen met de Keuringsdienst van Waren, telefoon (020) 524 4600 of
0800 0488.
Met vragen over de Merken- en/of Auteurswet kunt u bellen met de
Stichting Namaakbestrijding, telefoon (020) 640 6363.
Voor klachten zoals geluidsoverlast en (vaar)gedrag in de grachten kan
contact worden opgenomen met het algemene nummer van de politie: 0900
8844.
Voor specifieke vragen over festiviteiten of regels in de stadsdelen
kan contact worden opgenomen met de afdeling Communicatie van het
betreffende stadsdeel.
24. Speerpunten in het kader van de Drank- en Horecawet
* Alcoholverkoop aan jongeren. Zwakalcoholhoudende drank aan
jongeren beneden 16 jaar en sterke drank aan jongeren beneden 18
jaar is verboden.
* Verkoop of aanwezigheid van sterke drank bij een artikel 35
ontheffing is verboden.
* Loketverkoop van alcoholhoudende drank is verboden.
* Afwezigheid van leidinggevende die vermeld staat op de vergunning
is verboden.
De prioriteit zal deze dag liggen op de speerpunten. Dat neemt echter
niet weg dat er ook tegen andere overtredingen in het kader van de
Drank- en Horecawet opgetreden kan worden.
Op deze pagina
1. Vergunningen voor de vooravond op 29 april
2. Vrijmarkt
3. Vergunningenmarkt
4. Brandweereisen voor vrijmarkt en vergunningenmarkt
5. Vergunningen
6. Verkoop
7. Horeca
8. Afspraken Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam met betrekking
tot verkoop van alcohol en verantwoord alcoholgebruik
9. Etenswaren
10. Hotdog- / ijsverkopers
11. Obstakels/ bouwsels
12. Openingstijden winkels en markten
13. Vaartuigen
14. Dekschuiten
15. Kindervrijmarkten, zoals in het Vondelpark
16. Parkeren
17. Openbaar vervoer
18. Taxi's
19. Hulpverlening
20. Vuilnis
21. Toiletwagens
22. Regels zijn regels
23. Informatie
24. Speerpunten in het kader van de Drank- en Horecawet