12-MRT-04
LOC: OOSTZAAN, VOGEL- EN VISSENBUURT
Katten vermoedelijk vergiftigd
Afgelopen week werden bij een dierenarts in totaal drie katten gebracht, die vermoedelijk waren vergiftigd. De katten hebben dit niet overleefd. In het dierenhospitaal in Utrecht is sectie verricht op de katten. Daarbij bleek dat de beesten allen een zalmkleurige substantie in het spijsverteringskanaal hadden, waarin mogelijk landbouwgif zat verwerkt. Nader onderzoek zal de exacte samenstelling aan het licht moeten brengen. Intussen adviseert de politie een ieder hun dieren binnen te houden.
15:26 15-MRT-04
LOC: WORMERVEER, MARKTSTRAAT
Offerkluisje uit kerk gestolen
Afgelopen zondag werd tussen halftwaalf en kwart voor twee uit de Mariakapel van een kerk een offerkluisje gestolen. Het kluisje zat aan een muur bevestigd en is daar met grof geweld vanaf gebroken. De dader liet een grote troep achter. Zo was een kaarsenstandaard omver getrokken en lagen bloemversieringen op de grond. Het is niet bekend hoeveel geld er precies in het kluisje zat.
22:10 15-MRT-04
LOC: ZAANDAM, E HEIMANSSTRAAT
Hennepplantage in woning
De politie heeft gisterenavond een hennepplantage in een flatwoning aangetroffen. Verdeeld over drie kamers bevonden zich daar 210 planten in verschillende groeistadia. Er was niemand in de woning aanwezig. Alle planten en daarvoor benodigde apparatuur en materialen werden in beslaggenomen en zullen worden vernietigd. De voor de plantage benodigde stroom werd buiten de elektriciteitsmeter om verkregen. Naar de huurder van het pand wordt een onderzoek ingesteld.
De politie kwam de plantage op het spoor door een elektriciteitsstoring in het pand. De opgeroepen monteur zag dat alle ramen waren dichtgeplakt en rook een sterke weedgeur. Daarop waarschuwde hij de politie.
07:23 16-MRT-04
LOC: WORMERVEER, PIET HEINSTRAAT
Auto gestolen na woninginbraak
Bij een woninginbraak afgelopen nacht heeft men in de woning de sleutels van een donkergroene Mazda gevonden en daarmee de bij de woning geparkeerde auto gestolen. Het is nog niet duidelijk hoe men de woning is binnengekomen. Op de benedenverdieping werden alle kasten en laden doorzocht. Vooralsnog werd alleen de auto ontvreemd.
Verkeershandhaving
J. van der Molen
Telefoon (075) 687 40 80
Fax (075) 687 33 59
Nr. vht-160304
21:00-21:35 15-MRT-04
WESTZAAN, PROVINCIALEWEG
Nul drankrijders
Medewerkers van het verkeershandhavingsteam hielden maandagavond een alcoholcontrole op de Provincialeweg in Westzaan. In totaal werden 39 blaastesten afgenomen. Geen van de bestuurders had teveel gedronken. Wel ontving een automobilist die onnodig mistlicht voerde, een boete.
19:35 15-MRT-04
WORMERVEER, SAMSONWEG
Paar glaasjes teveel
Op de Samsonweg in Wormerveer werd maandagavond een 41-jarige automobiliste uit West Graftdijk aangehouden.De vrouw had te diep in het glaasje gekeken (315 ug/l) en kreeg een rijverbod van twee uren en een proces-verbaal.
15:45-17:30 15-MRT-04
MIDDELIE, PROVINCIALEWEG N247
Twee keer zo hard als toegestaan
Tijdens een snelheidscontrole op de Provincialeweg in Middelie werd maandagmiddag een hoogste snelheid gemeten van 164 km per uur. Dat is ruim twee keer zo hard als toegestaan (80 km per uur). Eén op de tien passanten reed te hard.
01:20 16-MRT-04
PURMEREND, DR ALBERT SCHWEITZERLAAN
Drankrijder met moeite te stoppen
Een 38-jarige vrouw uit Purmerend werd in de nacht van maandag op dinsdag in haar woonplaats aangehouden omdat ze met een fikse slok op (740 ug/l) achter het stuur zat. Agenten zagen de vrouw slingerend over de rijbaan rijden en besloten de auto ter controle aan de kant te zetten. De bestuurder reageerde echter niet op het stopteken en ook op de diverse signalen die met groot licht werden gegeven, kwam geen reactie. Pas nadat het zwaailicht van de politieauto in werking werd gesteld, bracht de vrouw haar voertuig tot stilstand. Een blaastest wees uit dat er teveel drank in het spel was en de vrouw werd aangehouden. Zij verzette zich hierbij zo hevig dat ze uiteindelijk in de handboeien naar het politiebureau vervoerd werd. Eenmaal op het bureau probeerde de vrouw eerst nog onder de ademanalysetest uit te komen maar even later besloot ze toch mee te werken. De vrouw had bijna drieëneenhalf keer de limiet overschreden en moest haar rijbewijs inleveren.
Autogordel steeds vaker vaste gewoonte
Het gebruik van de autogordel is de afgelopen jaren gestegen. In 2000 droeg 80% van de bestuurders in Nederland de gordel en twee jaar later is het aandeel gestegen tot 87%. Voor de voorpassagiers is het verschil zelfs nog iets groter: van 79% in 2000 naar 89 % in 2002. Ondanks de toename in het gordelgebruik, loopt Nederland nog wel achter op Engeland en Duitsland, waar negen op de tien bestuurders (90%tot 95%) altijd de gordel zegt vast maken. Bestuurders in Noord-Holland wijken in positieve zin af van het Nederlands gemiddelde. In 2002 droeg 89% van de Noord-Hollandse bestuurders de gordel. In Zaanstreek-Waterland waren dat er iets minder ( 84%). (Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat)
Mede door de verhoogde verkeershandhaving dragen steeds meer bestuurders en passagiers in Zaanstreek-Waterland de gordel. De oprichting van een speciaal verkeershandhavingsteam in 2001, leidde tot bijna dagelijkse gordelcontroles. Vorig jaar werden in de hele regio enkele tienduizenden auto's aan de kant gezet omdat de inzittende(n) geen gordel droeg(en). De komende twee maanden zal, in het kader van de nationale gordelcampagne van het Ministerie van Verkeer- en Waterstaat, extra aandacht besteed worden aan het gebruik van de autogordel. Naast het verkeershandhavingsteam zullen de diverse wijkteams veelvuldig controleren op het gordelgebruik. Het niet dragen van de gordel levert een boete op van E 45,00. Tijdens de controles worden ook passagiers die zonder gordel achterin zitten, bekeurd.
Gordel ook verplicht op de achterbank
Hoewel steeds meer passagiers op de achterbank de gordel dragen (een verschil van 20% t.o.v. 2000), blijkt deze groep nog altijd het minst veilig te reizen. Bijna de helft van de achterpassagiers maakt geen gebruik van de wettelijk verplichte autogordel. Bij het vervoer van kinderen valt op dat hoe ouder ze zijn, hoe minder veilig ze vervoerd worden. Negen van de tien kinderen jonger dan vier jaar, zitten veilig in een kinderzitje of een ander beveiligingsmiddel, terwijl van de kinderen tussen de acht en twaalf jaar nog maar iets meer dan de helft veilig (in de gordels) meereist.
Voor kinderen gelden de volgende regels met betrekking tot het gebruik van de gordel:
Kinderen jonger dan twaalf jaar of kleiner dan 1.50 meter mogen alleen voorin vervoerd worden met een goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel, zoals bijvoorbeeld een kinderzitje of zittingverhoger.
Achterin moeten kinderen van drie jaar of ouder vervoerd worden met behulp een geschikt kinderbeveiligingsmiddel, indien dit aanwezig is. Zo niet, dan moet de gordel gebruikt worden. Kinderen die te klein zijn voor de driepuntsgordel (als de gordel over de hals loopt) mogen de gordel als heupgordel gebruiken. Indien er geen gordels in de auto aanwezig zijn, mag het kind los op de achterbank vervoerd worden
Voor kinderen t/m 2 jaar die achterin worden vervoerd is niets geregeld. Voor dit vervoer geldt een eigen verantwoordelijkheid.
Autogordel spaart levens
Bij een ongeval werkt een autogordel letselbesparend en bij ernstige ongevallen vaak zelfs levensreddend. Het risico om bij een ongeval om het leven te komen, is zonder gordel namelijk bijna de helft groter dan met gordel. Uit onderzoek blijkt dat 1% extra gordelgebruik zo'n 3 doden en 20 zwaargewonden per jaar in Nederland kan besparen (bron: Rijkswaterstaat). Veel mensen dragen de gordel niet omdat zij het nut ervan onderschatten. De krachten die vrijkomen bij een rijsnelheid van slechts 20 km per uur zijn echter al zo groot dat een kind dat los op de achterbank zit, tegen de voorruit wordt aangeslingerd. Vijftig km per uur is te vergelijken met een sprong van de hoge duikplank in het zwembad. Een andere misvatting is te denken dat een gordel niet nodig is omdat er een airbag in de auto zit. Maar zonder gordel is het effect van de airbag ook minder. Uit botproeven is gebleken dat de inzittende zonder gordel met zo'n grote kracht in de airbag gedrukt wordt, dat de airbag knapt en nutteloos wordt. Bij botsingen met lagere snelheden en bij niet-frontale botsingen komt de airbag niet of niet altijd in actie en kan alleen de gordel de letselschade beperken. Als de auto over de kopt rolt, houdt de gordel het lichaam op zijn plaats. De airbag werkt ook maar enkele tienden van seconden, daarna loopt hij leeg. Dus bij een - wat langduriger - koprol, heeft het niet veel zin. Ten slotte is het zo dat de airbag letsel aan het bovenlichaam voorkomt of vermindert. Alleen de gordel kan letsel aan het onderlichaam verminderen of voorkomen.
EINDE
---- --
Politie Zaanstreek-waterland