Vereniging Nederlandse Gemeenten

__________________

Spoedige wettelijke normering transport gevaarlijke stoffen noodzakelijk (16/03/04)

De VNG wil dat gemeenten wettelijk een stem krijgen in het proces van toewijzing van de transportroutes en de maatregelen die genomen kunnen worden door transporteurs. Dit is momenteel niet het geval waardoor een integrale afweging ruimtelijke ordening en externe veiligheid voor gemeenten onmogelijk is.

De VNG vraagt bijzondere aandacht voor het feit dat gemeenten momenteel aan de zijlijn staan bij doorgaand transport langs de gehele treinroute. Gemeenten zijn wel bevoegd gezag voor spooremplacementen, maar hebben geen rol bij de keuzes voor het doorgaand spoorvervoer van gevaarlijke stoffen. Het veiligheidsprobleem wordt te veel afgewenteld op de lokale rampenbestrijding en hulpverlening. Tevens wordt er niet voldoende gekeken naar de knelpunten in de sfeer van de ruimtelijke ordening, die met procesmaatregelen, zoals alternatieve routering of technische maatregelen, wellicht te voorkomen zijn.

Na de Vuurwerkramp en de Nieuwjaarsbrand nemen gemeenten hun verantwoordelijk wat betreft de veiligheid van haar burgers. In Venlo heeft dat geleid tot een weigering van de milieuvergunning, omdat vervoerder Raillion niet kon garanderen dat de veiligheid zou toenemen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft Venlo in het gelijk gesteld.

Wij realiseren ons dat deze uitspraak wellicht kan leiden tot knelpunten elders in het land door gewijzigde routes van risicovolle transporten. De VNG is niet tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wel benadrukt deze uitspraak naar onze mening de noodzaak van een spoedige wettelijke normering van het transport van gevaarlijke stoffen en een gemeentelijke stem hierin. Het versoepelen van de huidige (buitenwettelijke) normen waar Raillion om vraagt, zien wij niet als oplossing.

Den Haag, 16 maart 2004