__________________
Spoedige wettelijke normering transport gevaarlijke
stoffen noodzakelijk (16/03/04)
De VNG wil dat gemeenten wettelijk een stem krijgen in het proces van
toewijzing van de transportroutes en de maatregelen die genomen kunnen
worden door transporteurs. Dit is momenteel niet het geval waardoor
een integrale afweging ruimtelijke ordening en externe veiligheid voor
gemeenten onmogelijk is.
De VNG vraagt bijzondere aandacht voor het feit dat gemeenten
momenteel aan de zijlijn staan bij doorgaand transport langs de gehele
treinroute. Gemeenten zijn wel bevoegd gezag voor spooremplacementen,
maar hebben geen rol bij de keuzes voor het doorgaand spoorvervoer van
gevaarlijke stoffen. Het veiligheidsprobleem wordt te veel afgewenteld
op de lokale rampenbestrijding en hulpverlening. Tevens wordt er niet
voldoende gekeken naar de knelpunten in de sfeer van de ruimtelijke
ordening, die met procesmaatregelen, zoals alternatieve routering of
technische maatregelen, wellicht te voorkomen zijn.
Na de Vuurwerkramp en de Nieuwjaarsbrand nemen gemeenten hun
verantwoordelijk wat betreft de veiligheid van haar burgers. In Venlo
heeft dat geleid tot een weigering van de milieuvergunning, omdat
vervoerder Raillion niet kon garanderen dat de veiligheid zou
toenemen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft
Venlo in het gelijk gesteld.
Wij realiseren ons dat deze uitspraak wellicht kan leiden tot
knelpunten elders in het land door gewijzigde routes van risicovolle
transporten. De VNG is niet tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Wel benadrukt deze uitspraak naar onze mening de noodzaak van een
spoedige wettelijke normering van het transport van gevaarlijke
stoffen en een gemeentelijke stem hierin. Het versoepelen van de
huidige (buitenwettelijke) normen waar Raillion om vraagt, zien wij
niet als oplossing.
Den Haag, 16 maart 2004
Vereniging Nederlandse Gemeenten