Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
16 maart 2004
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Bankpas voor daklozen met uitkering
Ongeveer 200 dakloze Utrechters, die een uitkering van de Sociale Dienst ontvangen, krijgen een bankpas. De gemeente gaat hiervoor een overeenkomst sluiten met een bankinstelling. Op dit moment krijgen daklozen (die vaak geen bankrekening hebben/kunnen krijgen) één keer per maand een ''afhaalbrief" van de Sociale Dienst. Hiermee kunnen zij bij het postkantoor op het Neude hun uitkering voor die maand contant ophalen. Deze gang van zaken levert bij de Sociale Dienst en het postkantoor ongewenste situaties op. In de grote groep daklozen die bijéén is, ontstaan spanningen, onder meer doordat dealers drugsverslaafden opwachten.
Met het nieuwe systeen van bankpassen kunnen de daklozen op verschillende momenten en bij verschillende geldautomaten geld opnemen. Doordat de gehele groep niet langer voor de betalingen bijéén hoeft te komen, zullen minder openbare orde-problemen ontstaan. De nieuwe regeling is voor de gemeente ook goedkoper. Voordeel voor de daklozen is dat zij hun uitkering verspreid over de maand in delen kunnen opnemen.
2. Selectie marktpartij herontwikkeling Centrumkwadrant Overvecht
Via een nieuwe selectiemethode waarbij de bewoners, ondernemers en andere deskundigen een grote rol hebben gespeeld is de combinatie van projectontwikkelaar Johan Matser, vastgoedbelegger amvest en de woningcorporatie BO-EX geselecteerd voor de herontwikkeling van Centrum Kwadrant Overvecht. De selectie wordt overigens pas definitief als met deze combinatie een samenwerkingsovereenkomst is getekend, die de goedkeuring krijgt van de gemeenteraad.
Het gebied rond het winkelcentrum Overvecht biedt mogelijkheden voor herontwikkeling onder meer door het vertrek van het Stadsdistributiecentrum naar Leidsche Rijn. Op basis van een Europese aanbestedingsprocedure hebben zich in eerste instantie veertien marktpartijen gemeld. Uit deze aanmelding zijn vijf partijen geselecteerd aan wie is gevraagd een bod op de grond uit te brengen en een visie voor het te ontwikkelen gebied te maken. De opdracht was om tenminste 450 woningen aan de locatie toe te voegen en daarnaast kantoren, winkels, parkeervoorzieningen en ruimte voor sociaal/culturele voorzieningen.
De vier visies zijn beoordeeld door een selectiecommissie van interne en externe deskundigen en door de Belanghebbenden-adviescommissie Overvecht, waarin omwonenden, winkeliers en onroerend goed eigenaars zijn vertegenwoordigd. Bij de selectie zijn de verschillende gebiedsvisies getoetst aan de hand van onder meer stedenbouwkundige en financiele criteria. Er is daarbij nadrukkelijk gelet op mogelijkheden en kansen om de uitstraling en kwaliteit van de openbare ruimte in het hart van Overvecht te vergroten.
De (voorlopige) planning is er op gericht om in de tweede helft van 2007 te starten met de bouwwerkzaamheden in het centrumkwadrant van Overvecht.
3. Grondexploitatie GVU-nieuwbouw aan Europalaan
Met de grondexploitatie voor de nieuwbouw voor het GVU, die het college aan de raad zal voorleggen,
is de laatste financiële onderbouwing gelegd voor de nieuwbouw. Over het definitef ontwerp voor de nieuwbouw werd in 2002 al besloten. In dat ontwerp wordt op de huidige locatie aan de Europalaan nieuwbouw voor het GVU gebouwd die bestaat uit:
- een nieuw kantoor (3, gedeeltelijk 4 lagen) aan de zijde van de Europalaan,
- een stalling voor de bussen, overdekt door een parkeerdek met 470 parkeerplaatsen,
- een wasplaats en LPG-vulpunt op het middenterrein,
- en een werkplaats aan de zijde van het Merwedekanaal.
Met de nieuwbouw van de stalling, de wasplaats en de werkplaats kan in 2005 gestart worden.
De bouw van de kantoren zal pas in een later stadium starten. De Herontwikkeling past binnen eerder genomen besluiten over de Visie op de Merwedekanaalzone en de Planidentificatie nieuwbouw GVU.
4. Meer reinigingspolitie, hogere boetes
Sinds vorig jaar is de reinigingspolitie weer actief in de gemeente Utrecht. Uitgangspunt is dat iedereen in Utrecht zich houdt aan de regels die gelden voor het aanbieden van afval. Handhaving van deze regels vindt het college zeer belangrijk.
Het college stelt nu voor de hoogte van de boetes die de agenten van de reinigingspolitie uitschrijven aan te laten sluiten bij de hoogte van de boetes die het openbaar ministerie hanteert. Dat betekent dat de kosten voor een overtreding van de afvalregels voortaan EUR 50 bedragen. Bovendien vindt vanaf nu een jaarlijkse indexatie van deze boetes plaats. Als een bedrijf ten onrechte bedrijfsafval aanbiedt bedragen de kosten vanf nu EUR 220 per overtreding. Waneer er sprake is van grote vervuiling van de openbare ruimte zijn alle opruimkosten voor rekening van de vervuiler.Het college heeft bovendien ingestemd met een uitbreiding van de reinigingspolitie met 4 fte's. In de komende maanden is er extra aandacht voor de handhaving door de reinigingspolitie in Lombok-Oost (Kanaalstraat en omgeving), de binnenstad en de Amsterdamsestraatweg.
5. Regeling grondgebruik in Lunetten
In juni 2003 heeft de raadscommissie Verkeer en Beheer uitvoerig gesproken over de inventarisatie van het (gemeentelijk) grondgebruik in Lunetten. Uit deze inventarisatie bleek, dat een aantal bewoners gebruik maakt van gemeentelijke grond zonder dat daarover juridische of financiële afspraken zijn gemaakt met de gemeente. De raadscommissie concludeerde bij deze gelegenheid dat nieuwe uitbreidingen van het gebruik van gemeentelijke grond niet mogen worden toegestaan. Ook is aangegeven dat de gemeente vooral pragmatisch moet omgaan met de gegroeide situatie rond het grondgebruik, in lijn met het bestemmingsplan en zonder al te veel extra kosten te maken.
Het college stelt nu een mix van maatregelen voor: enerzijds aanpak van 'nieuwe gevallen' en anderzijds aanpak van de bestaande situatie, waaronder de verkoop van gemeentegrond aan bewoners.
Vanaf nu zal in alle nieuwe gevallen van gebruik van gemeentelijke grond door bewoners direct actie worden ondernomen volgens een uitgewerkt draaiboek, waarin het wijkbureau een belangrijke rol speelt.
De aanpak voor de huidige toestand van het grondgebruik in Lunetten gaat ervan uit, dat bewoners een voorkeur hebben voor het behoud van deze bestaande situatie. Waar mogelijk streeft de gemeente er naar grond die in gebruik genomen is te verkopen aan de huidige gebruikers van deze grond. Dit zal plaatsvinden conform de regeling 'snippergroen', die onlangs is vastgesteld. Per situatie vindt een belangenafweging plaats, waarbij aspecten als veiligheid, openbare toegankelijkheid en natuurwaarden een rol spelen. De verkoop zal stapsgewijs plaatsvinden, afhankelijk van de plek en de prioriteit. Hierbij gaat de gemeente vooral pragmatisch te werk. Zo zal de gemeente niet actief optreden waar bewoners op kleine stukjes grond geveltuintjes hebben aangelegd.
De gemeente zal niet in alle gevallen de grond kunnen verkopen. In overleg met de bewoners kijkt de gemeente dan naar alternatieven.
In de komende periode zal het plan van aanpak met de betrokkenen in Lunetten besproken worden. De raadscommissie Verkeer en Beheer is inmiddels geïnformeerd.