Gemeente De Ronde Venen
Afvalbrengstation goed voor milieu en het beheersen van de
reinigingsrechten
16-03-2004
Het afvalbrengstation dat begin juni 2003 in De Ronde Venen is
geopend, werkt positief op het milieu en de hoogte van de
reinigingsrechten. De keuze om het grof vuil door de inwoners zelf weg
te laten brengen zijn doorgevoerd om de inzameling van huishoudelijke
afvalstoffen te verbeteren en efficiënter te maken.
De medewerkers van het afvalbrengstation hebben een trendbreuk
geconstateerd in de soort afval die wordt aangeboden. Zo is er
bijvoorbeeld veel meer hout en puin aangeleverd op het station. Het
terugbrengen van de takkendagen van twaalf naar twee heeft ook gezorgd
voor een toename van de hoeveelheid grof tuinafval. Groot voordeel van
het feit dat de verschillende afvalstromen op het afvalbrengstation
zijn toegenomen is dat het grof huishoudelijk afval nu gescheiden
wordt aangeboden. Voorheen werd op de derde vrijdag van de maand het
grof huishoudelijk restafval aan huis ingezameld en werd alleen het
oud ijzer gescheiden. Nu worden alle afvalstromen gescheiden
aangeboden. Dit levert een positieve bijdrage aan het milieu en de
verwerkingskosten zijn minder hoog. De meeste afvalstromen op het
afvalbrengstation worden naar een lokale verwerker afgevoerd en uit de
prognoses blijkt dat ook deze werkwijze een positief effect op de
reinigingsrechten zal hebben.
Door de maandelijkse inzameling van grof huishoudelijk afval ontstond
regelmatig zwerfafval. Inwoners zetten het afval vaak de avond voor de
inzameling aan de straat. Dit gaf mensen en huisdieren de kans in het
grof huishoudelijk afval te neuzen. Na de maandelijkse inzameling
bleef er veel zwerfvuil op de verzamelplaatsen liggen. Door de
stopzetting van de maandelijkse inzameling is deze hoeveelheid
zwerfafval uit het straatbeeld verdwenen. Daarbij heeft ook de
handhaving een rol gespeeld. Door controle uit te oefenen is er meer
betrokkenheid van de inwoners bij de problematiek rond het afval.
De algemene conclusie is dat de opening van het brengstation een
positieve bijdrage heeft geleverd. Er is veel meer gescheiden
ingezameld en de hoeveelheid verbrandbaar afval is gedaald. Het grof
huishoudelijk afval is niet via een omweg in de minicontainers terecht
gekomen en uit de sorteeranalyses blijkt dat er nog veel GFT in zit,
maar dat de hoeveelheden textiel, wit- en bruingoed en KCA minder in
het restafval te vinden zijn. Inwoners weten de weg naar het
brengstation te vinden. Uit het tevredenheidsonderzoek dat in april
2004 plaatsvindt, zal blijken wat de inwoners van de mogelijkheden van
het brengstation vinden.
Er zijn nog een aantal punten die nadere aandacht verdienen. Bovendien
is het belangrijk niet uit het oog te verliezen dat het om een
evaluatie over een half jaar gaat. Na een kalenderjaar kunnen meer
vergelijkingen getrokken met voorgaande jaren worden en wordt nog
duidelijker wat de effecten van het brengstation zijn.
Seizoensinvloeden kunnen daar dan ook in mee worden genomen.