16-03-2004
Interview Dr. Eckhard Cordes met Reuters
Het hoofd van de bedrijfswagendivisie van het automobielconcern
DaimlerChrysler, Eckhard Cordes, hoopt in verband met de stagnerende
afzet in Europa op een herstel van de Noord-Amerikaanse
bedrijfswagenmarkt.
"Het ziet er nu naar uit dat de markt weer aantrekt. Wij hadden
verwacht daar in 2005 220.000 zware bedrijfswagens te kunnen verkopen,
maar dat aantal denken we in 2004 al te kunnen bereiken", zei het
hoofd van de grootste bedrijfswagen- en autobusfabrikant tegen het
persbureau Reuters. Ten slotte is de Nafta-markt na een drastische
terugval van de markt drie jaar lang op het niveau van 180.000 stuks
blijven steken. Het is mogelijk dat zich binnen enkele weken merkbare
verbetering voordoet, deelde Cordes mee.
Voor de Europese bedrijfswagenmarkten wordt voor 2004 in het
gunstigste geval een lichte stijging verwacht. "Maar het schijnt, dat
we in 2003 het dieptepunt hebben bereikt." De bestelwagenmarkt zou nog
licht kunnen dalen. Cordes verwacht voor de bedrijfswagendivisie van
DaimlerChrysler opnieuw een stijging van de bedrijfswinst - zelfs
zonder vanuit de markt de wind mee te krijgen. Het nagestreefde
rendement op het kapitaal (RoNa) van dertien procent zal de divisie
echter vermoedelijk pas volgend jaar bereiken. "Wanneer de markten
aantrekken hebben wij goede kansen, om voor 2005 de dertien procent te
bereiken", zei Cordes. In 2003 was dit 10,6 procent.
Terwijl het in het afgelopen jaar verdiende bedrag van 855 miljoen
Euro alleen te danken was aan de kostenbesparingsprogramma's, die
eerder dan verwacht hun uitwerking hadden, werden de eerste product-
en procesverbeteringen eerst in het nieuwe jaar zichtbaar. Door de
toenemende toepassing van identieke onderdelen in regionaal deels
sterk verschillende bedrijfswagenmodellen kon op korte termijn reeds
meer dan honderd miljoen Euro per jaar bespaard worden - zelfs zonder
aanzienlijke constructiewijzigingen. "De echt grote effecten komen
echter pas bij het begin van de fabricage van nieuwe producten",
benadrukte Cordes. Het startschot valt met de komst van de grote
motorenfamilie die gepland staat voor 2007. Maar de bedrijfswagenchef
vraagt om nog wat geduld, want het duurt nog minstens vijf extra jaar
totdat de volledige omschakeling een feit zal zijn.
BedrijfsautoRAI