Brussels Airlines


16/03/2004 > SN Brussels Airlines maakt eerste positief nettoresultaat bekend

SN Brussels Airlines, de luchtvaartmaatschappij die vanuit de hoofdstad van Europa opereert, maakt voor het eerst een positief netto jaarresultaat bekend. Ondanks de economische malaise en de onzekerheid in heel wat markten was SN Brussels Airlines in staat om een kleine winst te realiseren in 2003.

Financiële en operationele hoogtepunten


* De netto-inkomsten van SN Brussels Airlines bedroegen 533,5 miljoen euro

* De maatschappij eindigde het boekjaar met een positief nettoresultaat van 0,6 miljoen euro. De cashpositie bedroeg op het einde van het jaar 138,4 miljoen euro

* Rechtstreekse tewerkstelling verzekerd voor 1.977 mensen (plus 5,8 pct in vergelijking met 2002)

* Dankzij de nieuwe eigen vluchten en dankzij de samenwerking met partners breidde het netwerk in 2003 uit met 13 Europese bestemmingen, 1 nieuwe lijn naar Afrika en transatlantische vluchten naar de States

* De productie uitgedrukt in blokuren steeg met 12, 7 pct. en bedroeg 106.578 uur.

* SN Brussels Airlines was in 2003 Europa's tweede meest stipte luchtvaartmaatschappij

SN Brussels Airlines eindigde 2003 met 533,5 miljoen netto-inkomsten. Dit is een verhoging met 30 procent in vergelijking met 2002. De voornaamste oorzaak voor deze positieve inkomstengroei is het nieuwe commerciële beleid dat leidde tot een duidelijke passagiersgroei en tot hogere bezettingsgraden van de vliegtuigen. De netto-inkomsten werden ook positief beïnvloed door het feit dat in 2003 voor het eerst de resultaten van het Afrikaanse netwerk en de cargo-activiteiten voor de volle 12 maanden werden opgenomen.

Dankzij een strikte kostencontrole bleef de groei van de kosten beperkt tot 7 pct. Over het boekjaar 2003 gespreid werden 551,1 miljoen euro kosten gemaakt.

De maatschappij realiseerde een positief netto resultaat van 0,6 miljoen euro. Ter vergelijking: in het boekjaar 2002 werd een netto verlies van 36,7 miljoen euro geleden.

"Ondanks het feit dat de luchtvaart met de slechtste marktomstandigheden uit de geschiedenis van de sector werd geconfronteerd, zijn we erin geslaagd om van SN Brussels Airlines in amper 2 jaar een rendabel bedrijf te maken", zegt Executive Chairman Rob Kuijpers. "Ik dank van harte de werknemers en de klanten voor dit resultaat. We zullen blijven werken aan de solide basis die nodig is voor de verdere ontwikkeling van SN Brussels Airlines."

Connecting Brussel

SN Brussels verwelkomde in 2003 in totaal meer dan 3,273 miljoen passagiers aan boord van de eigen vluchten en van de vluchten die door de codeshare partners werden uitgevoerd. De bezettingsgraad steeg van 49,8 pct. in 2002 naar 57,3 pct. in 2003.

Eind 2003 bood SN Brussels Airlines bijna 300 dagelijkse vluchten aan naar 54 Europese, 14 Afrikaanse en, samen met partner American Airlines, 22 bestemmingen in de States.

Al deze activiteiten werden mogelijk gemaakt door 1.977 werknemers. 110 nieuwe personeelsleden traden in dienst in de loop van het jaar.

SN Brussels Airlines verhoogde in 2003 haar marktaandeel. Volgens de officiële statistieken van de Association of European Airlines was SN in 2003 Europa's tweede meest stipte luchtvaartmaatschappij.

Europese Netwerk

Aan boord van de Europese vluchten werden 2,6 miljoen passagiers verwelkomd. Dit is een stijging met 6 pct. in vergelijking met 2002 en dat in een marktomgeving die niet groeide. De bezettingsgraad van de Europese vluchten steeg met 4,4 punten.

Hoogtepunt van het jaar was de opening van nieuwe lijnen naar Tel Aviv, Casablanca, Boedapest, Londen Gatwick, Nice, Barcelona, Madrid en Rome.

Dankzij nieuwe codeshare overeenkomsten met andere luchtvaartmaatschappijen groeide het netwerk gevoelig. In de loop van 2003 werden partnerships met British Airways, Iberia, Alitalia, Maersk, TAP Air Portugal, Portugalia, Croatia Airlines, Hellas Jet, Ukraine Int'l en Cyprus Airways ondertekend. Dankzij deze partnerships kon SN het dichte Europese netwerk verder uitbreiden met Southampton, Billund, Oporto, Lissabon, Zagreb, Split, Athene, Kiev, Larnaca en Paphos.

In December 2003 werden de dagelijkse vluchten tussen Brussel en Parijs vervangen door een Thalys hogesnelheidstrein die het Parijse Noordstation verbindt met de luchthaven van Zaventem.

Afrikaanse netwerk

Het Afrikaanse vluchtprogramma, gestart in de lente van 2002, werd in 2003 voor het eerst 12 maanden geopereerd. Ondanks de onstabiele toestand in Liberia en Ivoorkust waren de commerciële resultaten uitstekend. Meer dan 331.000 passagiers (plus 80 pct.) werden verwelkomd aan boord van de 3 Airbus 330-300 toestellen. Dit resultaat leidde tot een verbetering van de bezettingsgraad met 11,4 punten. 7,6 miljoen kilogram cargo en poststukken werden naar Afrika gevlogen, terwijl er meer dan 10 miljoen kilogram vanuit Afrika naar Europa werd overgebracht. In December werd een nieuwe lijnverbinding naar Mombasa (Kenia) geopend.

US

Sinds mei 2003 biedt SN Brussels Airlines vluchten naar de States aan dankzij een partnership met `s werelds grootste luchtvaartmaatschappij American Airlines. SN verkocht in 2003 actief tickets op de rechtstreekse verbinding Brussel-Chicago en op 21 andere VS bestemmingen. Het partnership met American Airlines leidde ook tot extra klanten voor de vluchten naar Afrika.

Vooruitzichten 2004

2004 wordt zeer druk voor SN Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij gaat de hoofdstad van Europa nog beter verbinden dankzij een uitbreiding van het netwerk. Op 1 maart werd Istanbul toegevoegd aan het vluchtaanbod. Sinds het begin van de maand wordt ook tussen Marseille en Genève gevlogen.

Nieuwe rechtstreekse verbindingen met Moskou en St-Petersburg worden eind maart geopend. Op 16 mei gaat, in partnership met American Airlines, een nieuwe lijndienst Brussel - New York van start.

Alle passagiers kunnen genieten van verschillende productverbeteringen die nogmaals aantonen dat SN Brussels Airlines een full service luchtvaartmaatschappij is en wil blijven. Passagiers in Economy Class kunnen genieten van het nieuwe Brussels Bistro concept en in loop van de lente wordt een nieuw `first class' serviceconcept gelanceerd voor de business class longhaul.

"We hebben vertrouwen in de resultaten die we in 2004 gaan realiseren", zegt Chief Executive Officer Peter Davies. "We blijven verder bouwen op de basis van ons succes. Er zijn aanwijzingen dat de wereldwijde economische situatie verbetert en dat het consumentenvertrouwen weer langzaam toeneemt. Beide elementen zijn belangrijk voor duurzame groei en de winstgevendheid."

Over SN Brussels Airlines:

SN Brussels Airlines is de nieuwe Belgische full-service luchtvaartmaatschappij met zetel in Brussel die voor haar klanten de poort opent naar Europa, Afrika en de Verenigde Staten. De maatschappij, die meer dan 1.850 medewerkers telt, staat borg voor meer dan 285 stipte vluchten per dag naar 54 Europese en 14 Afrikaanse steden, alsook voor 1 dagelijkse vlucht tussen Brussel en Chicago en 22 daarop aansluitende bestemmingen in de Verenigde Staten. Vanaf 16 mei 2004 wordt ook een lijnvlucht Brussel - New York aangeboden De moderne vloot van SN Brussels Airlines bestaat uit 38 vliegtuigen met een business en economy class afdeling. SN Brussels Airlines heeft samenwerkingsakkoorden met gereputeerde partners. Sinds 14 december verbindt SN Brussels Airlines ook dagelijks de luchthaven van Zaventem en Parijs Nord met de hogesnelheidstrein Thalys.

Voor verdere informatie kunt u terecht bij:

Geert Sciot, Vice-President Communication

Cédric Leurquin, Manager External Communication

Tel.: +32 (0)2 723 84 00
Fax : +32 (0)2 723 84 09
GSM : +32 477 77 49 11 +32 475 42 55 07
Email: gsciot@brusselsairlines.com - cleurquin@brusselsairlines.com