Brussels Airlines
16/03/2004 > SN Brussels Airlines maakt eerste positief nettoresultaat
bekend
SN Brussels Airlines, de luchtvaartmaatschappij die vanuit de
hoofdstad van Europa opereert, maakt voor het eerst een positief netto
jaarresultaat bekend. Ondanks de economische malaise en de onzekerheid
in heel wat markten was SN Brussels Airlines in staat om een kleine
winst te realiseren in 2003.
Financiële en operationele hoogtepunten
* De netto-inkomsten van SN Brussels Airlines bedroegen 533,5
miljoen euro
* De maatschappij eindigde het boekjaar met een positief
nettoresultaat van 0,6 miljoen euro. De cashpositie bedroeg op het
einde van het jaar 138,4 miljoen euro
* Rechtstreekse tewerkstelling verzekerd voor 1.977 mensen (plus 5,8
pct in vergelijking met 2002)
* Dankzij de nieuwe eigen vluchten en dankzij de samenwerking met
partners breidde het netwerk in 2003 uit met 13 Europese
bestemmingen, 1 nieuwe lijn naar Afrika en transatlantische
vluchten naar de States
* De productie uitgedrukt in blokuren steeg met 12, 7 pct. en
bedroeg 106.578 uur.
* SN Brussels Airlines was in 2003 Europa's tweede meest stipte
luchtvaartmaatschappij
SN Brussels Airlines eindigde 2003 met 533,5 miljoen netto-inkomsten.
Dit is een verhoging met 30 procent in vergelijking met 2002. De
voornaamste oorzaak voor deze positieve inkomstengroei is het nieuwe
commerciële beleid dat leidde tot een duidelijke passagiersgroei en
tot hogere bezettingsgraden van de vliegtuigen. De netto-inkomsten
werden ook positief beïnvloed door het feit dat in 2003 voor het eerst
de resultaten van het Afrikaanse netwerk en de cargo-activiteiten voor
de volle 12 maanden werden opgenomen.
Dankzij een strikte kostencontrole bleef de groei van de kosten
beperkt tot 7 pct. Over het boekjaar 2003 gespreid werden 551,1
miljoen euro kosten gemaakt.
De maatschappij realiseerde een positief netto resultaat van 0,6
miljoen euro. Ter vergelijking: in het boekjaar 2002 werd een netto
verlies van 36,7 miljoen euro geleden.
"Ondanks het feit dat de luchtvaart met de slechtste
marktomstandigheden uit de geschiedenis van de sector werd
geconfronteerd, zijn we erin geslaagd om van SN Brussels Airlines in
amper 2 jaar een rendabel bedrijf te maken", zegt Executive Chairman
Rob Kuijpers. "Ik dank van harte de werknemers en de klanten voor dit
resultaat. We zullen blijven werken aan de solide basis die nodig is
voor de verdere ontwikkeling van SN Brussels Airlines."
Connecting Brussel
SN Brussels verwelkomde in 2003 in totaal meer dan 3,273 miljoen
passagiers aan boord van de eigen vluchten en van de vluchten die door
de codeshare partners werden uitgevoerd. De bezettingsgraad steeg van
49,8 pct. in 2002 naar 57,3 pct. in 2003.
Eind 2003 bood SN Brussels Airlines bijna 300 dagelijkse vluchten aan
naar 54 Europese, 14 Afrikaanse en, samen met partner American
Airlines, 22 bestemmingen in de States.
Al deze activiteiten werden mogelijk gemaakt door 1.977 werknemers.
110 nieuwe personeelsleden traden in dienst in de loop van het jaar.
SN Brussels Airlines verhoogde in 2003 haar marktaandeel. Volgens de
officiële statistieken van de Association of European Airlines was SN
in 2003 Europa's tweede meest stipte luchtvaartmaatschappij.
Europese Netwerk
Aan boord van de Europese vluchten werden 2,6 miljoen passagiers
verwelkomd. Dit is een stijging met 6 pct. in vergelijking met 2002 en
dat in een marktomgeving die niet groeide. De bezettingsgraad van de
Europese vluchten steeg met 4,4 punten.
Hoogtepunt van het jaar was de opening van nieuwe lijnen naar Tel
Aviv, Casablanca, Boedapest, Londen Gatwick, Nice, Barcelona, Madrid
en Rome.
Dankzij nieuwe codeshare overeenkomsten met andere
luchtvaartmaatschappijen groeide het netwerk gevoelig. In de loop van
2003 werden partnerships met British Airways, Iberia, Alitalia,
Maersk, TAP Air Portugal, Portugalia, Croatia Airlines, Hellas Jet,
Ukraine Int'l en Cyprus Airways ondertekend. Dankzij deze partnerships
kon SN het dichte Europese netwerk verder uitbreiden met Southampton,
Billund, Oporto, Lissabon, Zagreb, Split, Athene, Kiev, Larnaca en
Paphos.
In December 2003 werden de dagelijkse vluchten tussen Brussel en
Parijs vervangen door een Thalys hogesnelheidstrein die het Parijse
Noordstation verbindt met de luchthaven van Zaventem.
Afrikaanse netwerk
Het Afrikaanse vluchtprogramma, gestart in de lente van 2002, werd in
2003 voor het eerst 12 maanden geopereerd. Ondanks de onstabiele
toestand in Liberia en Ivoorkust waren de commerciële resultaten
uitstekend. Meer dan 331.000 passagiers (plus 80 pct.) werden
verwelkomd aan boord van de 3 Airbus 330-300 toestellen. Dit resultaat
leidde tot een verbetering van de bezettingsgraad met 11,4 punten. 7,6
miljoen kilogram cargo en poststukken werden naar Afrika gevlogen,
terwijl er meer dan 10 miljoen kilogram vanuit Afrika naar Europa
werd overgebracht. In December werd een nieuwe lijnverbinding naar
Mombasa (Kenia) geopend.
US
Sinds mei 2003 biedt SN Brussels Airlines vluchten naar de States aan
dankzij een partnership met `s werelds grootste luchtvaartmaatschappij
American Airlines. SN verkocht in 2003 actief tickets op de
rechtstreekse verbinding Brussel-Chicago en op 21 andere VS
bestemmingen. Het partnership met American Airlines leidde ook tot
extra klanten voor de vluchten naar Afrika.
Vooruitzichten 2004
2004 wordt zeer druk voor SN Brussels Airlines. De
luchtvaartmaatschappij gaat de hoofdstad van Europa nog beter
verbinden dankzij een uitbreiding van het netwerk. Op 1 maart werd
Istanbul toegevoegd aan het vluchtaanbod. Sinds het begin van de maand
wordt ook tussen Marseille en Genève gevlogen.
Nieuwe rechtstreekse verbindingen met Moskou en St-Petersburg worden
eind maart geopend. Op 16 mei gaat, in partnership met American
Airlines, een nieuwe lijndienst Brussel - New York van start.
Alle passagiers kunnen genieten van verschillende productverbeteringen
die nogmaals aantonen dat SN Brussels Airlines een full service
luchtvaartmaatschappij is en wil blijven. Passagiers in Economy Class
kunnen genieten van het nieuwe Brussels Bistro concept en in loop van
de lente wordt een nieuw `first class' serviceconcept gelanceerd voor
de business class longhaul.
"We hebben vertrouwen in de resultaten die we in 2004 gaan
realiseren", zegt Chief Executive Officer Peter Davies. "We blijven
verder bouwen op de basis van ons succes. Er zijn aanwijzingen dat de
wereldwijde economische situatie verbetert en dat het
consumentenvertrouwen weer langzaam toeneemt. Beide elementen zijn
belangrijk voor duurzame groei en de winstgevendheid."
Over SN Brussels Airlines:
SN Brussels Airlines is de nieuwe Belgische full-service
luchtvaartmaatschappij met zetel in Brussel die voor haar klanten de
poort opent naar Europa, Afrika en de Verenigde Staten. De
maatschappij, die meer dan 1.850 medewerkers telt, staat borg voor
meer dan 285 stipte vluchten per dag naar 54 Europese en 14 Afrikaanse
steden, alsook voor 1 dagelijkse vlucht tussen Brussel en Chicago en
22 daarop aansluitende bestemmingen in de Verenigde Staten. Vanaf 16
mei 2004 wordt ook een lijnvlucht Brussel - New York aangeboden De
moderne vloot van SN Brussels Airlines bestaat uit 38 vliegtuigen met
een business en economy class afdeling. SN Brussels Airlines heeft
samenwerkingsakkoorden met gereputeerde partners. Sinds 14 december
verbindt SN Brussels Airlines ook dagelijks de luchthaven van Zaventem
en Parijs Nord met de hogesnelheidstrein Thalys.
Voor verdere informatie kunt u terecht bij:
Geert Sciot, Vice-President Communication
Cédric Leurquin, Manager External Communication
Tel.: +32 (0)2 723 84 00
Fax : +32 (0)2 723 84 09
GSM : +32 477 77 49 11 +32 475 42 55 07
Email: gsciot@brusselsairlines.com - cleurquin@brusselsairlines.com