Persbericht
Handboek voor een leefbare basisschool
16-3-2004
Samen met onder andere brandweer, politie en gemeenten werkt de
provincie Utrecht aan de leefbaarheid op basisscholen. In het project
De Leefbare School hebben deze partijen hun krachten gebundeld, zodat
het thema leefbaarheid overzichtelijk kan worden aangeboden aan
scholen en gemeenten. Resultaat van het project is het handboek
"Bouwstenen voor samenwerken aan een leefbare basisschool", dat
onlangs naar alle gemeenten in Utrecht is gestuurd.
Het project De Leefbare School is uitgevoerd in het kader van het
provinciale programma Leren voor Duurzaamheid. Een leefbare school
staat voor zorg voor elkaar en de omgeving en voldoet aan gestelde
criteria op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid.
Verschillende instanties maken het voor scholen ingewikkeld
Een school heeft te maken met zaken als gebouwenbeheer, schoolklimaat
en onderwijsprogramma. Basisscholen worstelen vaak met het thema
leefbaarheid. Veel instanties komen bij scholen over de vloer met
eigen wettelijke voorschriften, adviezen, voorlichtingsprogramma's en
lesprojecten op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid.
Daarnaast treden tegenstrijdigheden in de wetgeving op. Zo stelt de
brandweer andere eisen aan het onderhoud van brandblusapparatuur dan
de milieudiensten en/of de GGD. Het resultaat is dat scholen wel
maatregelen willen doorvoeren, maar niet meer weten welke, met het
risico dat er uiteindelijk niets verandert.
De provinciale projectgroep De Leefbare School heeft daarom afstemming
gezocht met verschillende instanties: politie/HALT, brandweer, GGD,
natuur- en milieuorganisaties, milieudiensten, Milieuzorg Utrecht,
Vervangings- en participatiefonds/Arbo en gemeenten.
Het Bouwstenenboek
Het resultaat is het Bouwstenenboek. Dit handboek biedt zowel
instrumenten om het gebouwbeheer tegen het licht te houden als keuzes
te maken in het educatieve aanbod. De provincie Utrecht is de eerste
provincie met een dergelijk handboek. Het is bedoeld voor gemeenten,
die het kunnen gebruiken bij hun onderwijsbeleid en als beheerder van
schoolgebouwen. Daarnaast is het boek een instrument voor gemeenten om
milieuzorg en leefbaarheid op alle scholen te stimuleren.
De pilotgemeenten bij de realisatie van het Bouwstenenboek waren
Rhenen, Utrecht, Woerden en Zeist. Binnen deze gemeenten hebben
scholen ervaring opgedaan met de checklist en de onderwijssuggesties
uit het boek. Het project blijkt aan te slaan bij scholen. Ze kunnen
met deze aanpak gericht aandacht besteden aan milieu, veiligheid en
gezondheid, omdat helderheid wordt verschaft in wat wel en niet moet
en kan. Anderzijds besparen instanties tijd door een doelmatiger inzet
van menskracht en door betere afstemming.
De provincie ziet deze integrale aanpak graag uitgebreid naar meer
gemeenten en instanties. Vandaar de oproep aan alle wethouders milieu
en onderwijs om ook in hun gemeente te starten met het project. Bij
voldoende interesse zal met de opschaling van het project worden
gestart.
Meer informatie: Annemieke van Leeuwen, telefoon 030 258 3151 of
Annemieke.van.Leeuwen@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht