Provincie Utrecht

Persbericht

Handboek voor een leefbare basisschool

16-3-2004
Samen met onder andere brandweer, politie en gemeenten werkt de provincie Utrecht aan de leefbaarheid op basisscholen. In het project De Leefbare School hebben deze partijen hun krachten gebundeld, zodat het thema leefbaarheid overzichtelijk kan worden aangeboden aan scholen en gemeenten. Resultaat van het project is het handboek "Bouwstenen voor samenwerken aan een leefbare basisschool", dat onlangs naar alle gemeenten in Utrecht is gestuurd.

Het project De Leefbare School is uitgevoerd in het kader van het provinciale programma Leren voor Duurzaamheid. Een leefbare school staat voor zorg voor elkaar en de omgeving en voldoet aan gestelde criteria op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid.

Verschillende instanties maken het voor scholen ingewikkeld Een school heeft te maken met zaken als gebouwenbeheer, schoolklimaat en onderwijsprogramma. Basisscholen worstelen vaak met het thema leefbaarheid. Veel instanties komen bij scholen over de vloer met eigen wettelijke voorschriften, adviezen, voorlichtingsprogramma's en lesprojecten op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid. Daarnaast treden tegenstrijdigheden in de wetgeving op. Zo stelt de brandweer andere eisen aan het onderhoud van brandblusapparatuur dan de milieudiensten en/of de GGD. Het resultaat is dat scholen wel maatregelen willen doorvoeren, maar niet meer weten welke, met het risico dat er uiteindelijk niets verandert.
De provinciale projectgroep De Leefbare School heeft daarom afstemming gezocht met verschillende instanties: politie/HALT, brandweer, GGD, natuur- en milieuorganisaties, milieudiensten, Milieuzorg Utrecht, Vervangings- en participatiefonds/Arbo en gemeenten.

Het Bouwstenenboek
Het resultaat is het Bouwstenenboek. Dit handboek biedt zowel instrumenten om het gebouwbeheer tegen het licht te houden als keuzes te maken in het educatieve aanbod. De provincie Utrecht is de eerste provincie met een dergelijk handboek. Het is bedoeld voor gemeenten, die het kunnen gebruiken bij hun onderwijsbeleid en als beheerder van schoolgebouwen. Daarnaast is het boek een instrument voor gemeenten om milieuzorg en leefbaarheid op alle scholen te stimuleren. De pilotgemeenten bij de realisatie van het Bouwstenenboek waren Rhenen, Utrecht, Woerden en Zeist. Binnen deze gemeenten hebben scholen ervaring opgedaan met de checklist en de onderwijssuggesties uit het boek. Het project blijkt aan te slaan bij scholen. Ze kunnen met deze aanpak gericht aandacht besteden aan milieu, veiligheid en gezondheid, omdat helderheid wordt verschaft in wat wel en niet moet en kan. Anderzijds besparen instanties tijd door een doelmatiger inzet van menskracht en door betere afstemming.
De provincie ziet deze integrale aanpak graag uitgebreid naar meer gemeenten en instanties. Vandaar de oproep aan alle wethouders milieu en onderwijs om ook in hun gemeente te starten met het project. Bij voldoende interesse zal met de opschaling van het project worden gestart.

Meer informatie: Annemieke van Leeuwen, telefoon 030 258 3151 of Annemieke.van.Leeuwen@provincie-utrecht.nl