16-3-2004
Mitsubishi introduceert de nieuwe Grandis
Mitsubishi introduceert de nieuwe Grandis in Nederland. Met deze
cross-over tussen een stationwagen en een MPV toont Mitsubishi een
onverwachte invalshoek ten aanzien van het MPV segment.
Een Grandis kies je omdat je wilt, niet omdat je moet. Hij is lager,
sportiever en scherper van lijn dan zijn MPV soortgenoten. En het
dynamische design het eerste model dat voor 100 procent onder Oliver
Boulays leiding tot stand is gekomen - is verre van papa&mamma-achtig.
Design
De Grandis draagt ontegenzeggelijk de nieuwe merkidentiteit uit van
Mitsubishi. Het chromen logo is prominent in de scherpgesneden
tweedelige grille geplaatst. Een vloeiend profiel met een daklijn die
taps naar achteren toeloopt schept een dynamisch silhouet. De auto
straalt persoonlijkheid uit door de gebeeldhouwde flanken en talrijke
fraaie elementen als de kenmerkende lijn van de onderkant van de
portieren naar de achterbumper en de geïntegreerde dakspoiler achter.
Ook de treffende vorm van de koplampen en het gebruik van LEDs voor de
remlichten en de in de buitenspiegels geplaatste richtingaanwijzers
zijn bijzondere kenmerken. De Grandis is bijna tien centimeter lager
dan vergelijkbare modellen. De wielbasis (2830 mm) is aanzienlijk en
de spoorbreedte (1550/1555 mm) is fors. De 17-inchvelgen (afhankelijk
van de uitvoering is 16 inch of 17 inch standaard) scherpen daarbij
het beeld aan van een krachtige, goed geproportioneerde auto.
Interieur
De Grandis biedt een MPV-achtig interieurvolume zonder concessies te
doen aan het design. De innovatieve derde stoelenrij - standaard op
zowel de zes- als zeven persoons kan met een simpele beweging weg
geklapt worden. Maximale flexibiliteit dus, zonder zware stoelen eerst
te hoeven verwijderen. De Hide & seat stoelenrij is daarnaast
opklapbaar en in de lengterichting verschuifbaar, heeft verstelbare en
neerklapbare rugleuningen, een Picknick mode en een Relax functie. Een
comfortabel tweepersoonsbed wordt gecreëerd door alle stoelen volledig
weg te klappen. Met zowel de tweede als derde zitrij ingeklapt is de
bagageruimte 160 cm lang en meet een inhoud van 1,545 l.
Het interieur van de Grandis straalt kwaliteit uit dankzij de
gebruikte materialen, nauwkeurige snit en de afwerking. Zoals het een
krachtige rijdersauto betaamt, zit het instrumentenpaneel daar waar
het hoort: recht voor de bestuurder, direct achter een dik stuurwiel.
De bewegingsvrijheid is prima door het ontbreken van een centrale
console en de in het dashboard geplaatste versnellingspook.
In de Grandis zitten veel handigheidjes die het leven in de auto
aanmerkelijk veraangenamen. Handig voor de (jonge) passagiers zijn de
opklapbare tafeltjes achter in de rugleuningen van de voorstoelen.
Voor de catering onderweg is ruim voorzien in bekerhouders (zeven),
blikjeshouders (zes) en opbergvakken met fleshouders in de portieren.
Daarnaast is volop bergruimte voorhanden in de twee dashboardkastjes,
het afsluitbaar vak bovenop het dashboard en in de bergvakken in de
vloer.
Comfort
De Grandis biedt zowel de bestuurder als de passagiers een plezierige
rijervaring. Zo is de auto standaard uitgerust met cruise control, een
volledig automatische klimaat regeling en elektrisch bedienbare ramen
in de portieren. Het leefklimaat in de Grandis wordt verder
gewaarborgd door een milieuvriendelijke hemelbekleding die
sigarettenrook en geurtjes absorbeert, afbreekt en omzet in water en
CO2. Daarnaast zorgt een luchtfilter met anti-stankfunctie ervoor dat
stof en pollen uit de lucht worden verwijderd. Zonwerend glas
beschermt de inzittenden tegen UV-stralen en stralingswarmte.
Veiligheid
De ingenieurs van Mitsubishi Motors hebben de lat hoog gelegd, de auto
heeft in de Japanse J-NCAP-botsproeven zes sterren behaald. De
passieve veiligheid van de inzittenden wordt verzekerd door onder
andere zes airbags (voor-, zij-, en gordijnairbags), spanners en
spankrachtbegrenzers op de gordels voor. De voorstoelen voorkomen het
naar voren glijden van de inzittenden bij een frontale aanrijding,
terwijl de rugleuningen en hoofdsteunen de nek beschermen bij een
mogelijke aanrijding van achteren. Verder zijn ankerpunten voor
ISOFIX-kinderzitjes voorzien op de tweede zitrij en automatische
gordelvergrendeling op de tweede en derde zitrij voor het vastzetten
van kinderzitjes. Voor actieve veiligheid zorgen standaard ABS, EBD
(elektronische remkrachtver-deler), Brake assist en 16-inch
schijfremmen rondom (vóór geventileerd), alsmede een uitschakelfunctie
voor de zij-airbag aan de passagierskant. Dynamiek
De Grandis heeft een nieuwe viercilinder benzinemotor van 2,4-liter
inhoud met een bovenliggende nokkenas en zestien kleppen. Hij levert
165 pk bij 6.000 toeren per minuut en 217 Nm (22,1 kg-m) bij 4.000
toeren per minuut. Deze krachtbron is eind 2003 in Europa voor het
eerst verschenen in de Outlander en is voorzien van het MIVEC-systeem.
Deze afkorting staat voor Mitsubishi Innovative Valve timing and lift
Electronic Control system. De Grandis komt in 2005 in Europa
beschikbaar met een dieselmotor.
De 2,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak met een pook op het dashboard. De INVECS-II
viertrapsautomaat met de Sports Mode sequentiële bediening is als
optie verkrijgbaar. De nieuwe Mitsubishi Grandis wordt verkrijgbaar
vanaf 29.995,- en staat vanaf 23 april bij de Nederlandse dealer in de
showroom.
AutoRai