AutoRai

16-3-2004

Mitsubishi introduceert de nieuwe Grandis

Mitsubishi introduceert de nieuwe Grandis in Nederland. Met deze cross-over tussen een stationwagen en een MPV toont Mitsubishi een onverwachte invalshoek ten aanzien van het MPV segment.

Een Grandis kies je omdat je wilt, niet omdat je moet. Hij is lager, sportiever en scherper van lijn dan zijn MPV soortgenoten. En het dynamische design het eerste model dat voor 100 procent onder Oliver Boulays leiding tot stand is gekomen - is verre van papa&mamma-achtig. Design
De Grandis draagt ontegenzeggelijk de nieuwe merkidentiteit uit van Mitsubishi. Het chromen logo is prominent in de scherpgesneden tweedelige grille geplaatst. Een vloeiend profiel met een daklijn die taps naar achteren toeloopt schept een dynamisch silhouet. De auto straalt persoonlijkheid uit door de gebeeldhouwde flanken en talrijke fraaie elementen als de kenmerkende lijn van de onderkant van de portieren naar de achterbumper en de geïntegreerde dakspoiler achter. Ook de treffende vorm van de koplampen en het gebruik van LEDs voor de remlichten en de in de buitenspiegels geplaatste richtingaanwijzers zijn bijzondere kenmerken. De Grandis is bijna tien centimeter lager dan vergelijkbare modellen. De wielbasis (2830 mm) is aanzienlijk en de spoorbreedte (1550/1555 mm) is fors. De 17-inchvelgen (afhankelijk van de uitvoering is 16 inch of 17 inch standaard) scherpen daarbij het beeld aan van een krachtige, goed geproportioneerde auto.

Interieur
De Grandis biedt een MPV-achtig interieurvolume zonder concessies te doen aan het design. De innovatieve derde stoelenrij - standaard op zowel de zes- als zeven persoons kan met een simpele beweging weg geklapt worden. Maximale flexibiliteit dus, zonder zware stoelen eerst te hoeven verwijderen. De Hide & seat stoelenrij is daarnaast opklapbaar en in de lengterichting verschuifbaar, heeft verstelbare en neerklapbare rugleuningen, een Picknick mode en een Relax functie. Een comfortabel tweepersoonsbed wordt gecreëerd door alle stoelen volledig weg te klappen. Met zowel de tweede als derde zitrij ingeklapt is de bagageruimte 160 cm lang en meet een inhoud van 1,545 l.

Het interieur van de Grandis straalt kwaliteit uit dankzij de gebruikte materialen, nauwkeurige snit en de afwerking. Zoals het een krachtige rijdersauto betaamt, zit het instrumentenpaneel daar waar het hoort: recht voor de bestuurder, direct achter een dik stuurwiel. De bewegingsvrijheid is prima door het ontbreken van een centrale console en de in het dashboard geplaatste versnellingspook.

In de Grandis zitten veel handigheidjes die het leven in de auto aanmerkelijk veraangenamen. Handig voor de (jonge) passagiers zijn de opklapbare tafeltjes achter in de rugleuningen van de voorstoelen. Voor de catering onderweg is ruim voorzien in bekerhouders (zeven), blikjeshouders (zes) en opbergvakken met fleshouders in de portieren. Daarnaast is volop bergruimte voorhanden in de twee dashboardkastjes, het afsluitbaar vak bovenop het dashboard en in de bergvakken in de vloer.

Comfort
De Grandis biedt zowel de bestuurder als de passagiers een plezierige rijervaring. Zo is de auto standaard uitgerust met cruise control, een volledig automatische klimaat regeling en elektrisch bedienbare ramen in de portieren. Het leefklimaat in de Grandis wordt verder gewaarborgd door een milieuvriendelijke hemelbekleding die sigarettenrook en geurtjes absorbeert, afbreekt en omzet in water en CO2. Daarnaast zorgt een luchtfilter met anti-stankfunctie ervoor dat stof en pollen uit de lucht worden verwijderd. Zonwerend glas beschermt de inzittenden tegen UV-stralen en stralingswarmte.

Veiligheid
De ingenieurs van Mitsubishi Motors hebben de lat hoog gelegd, de auto heeft in de Japanse J-NCAP-botsproeven zes sterren behaald. De passieve veiligheid van de inzittenden wordt verzekerd door onder andere zes airbags (voor-, zij-, en gordijnairbags), spanners en spankrachtbegrenzers op de gordels voor. De voorstoelen voorkomen het naar voren glijden van de inzittenden bij een frontale aanrijding, terwijl de rugleuningen en hoofdsteunen de nek beschermen bij een mogelijke aanrijding van achteren. Verder zijn ankerpunten voor ISOFIX-kinderzitjes voorzien op de tweede zitrij en automatische gordelvergrendeling op de tweede en derde zitrij voor het vastzetten van kinderzitjes. Voor actieve veiligheid zorgen standaard ABS, EBD (elektronische remkrachtver-deler), Brake assist en 16-inch schijfremmen rondom (vóór geventileerd), alsmede een uitschakelfunctie voor de zij-airbag aan de passagierskant. Dynamiek De Grandis heeft een nieuwe viercilinder benzinemotor van 2,4-liter inhoud met een bovenliggende nokkenas en zestien kleppen. Hij levert 165 pk bij 6.000 toeren per minuut en 217 Nm (22,1 kg-m) bij 4.000 toeren per minuut. Deze krachtbron is eind 2003 in Europa voor het eerst verschenen in de Outlander en is voorzien van het MIVEC-systeem. Deze afkorting staat voor Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control system. De Grandis komt in 2005 in Europa beschikbaar met een dieselmotor.
De 2,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak met een pook op het dashboard. De INVECS-II viertrapsautomaat met de Sports Mode sequentiële bediening is als optie verkrijgbaar. De nieuwe Mitsubishi Grandis wordt verkrijgbaar vanaf 29.995,- en staat vanaf 23 april bij de Nederlandse dealer in de showroom.